EDI-løsning håndterer Dansk Supermarkeds milliardomsætning og sikrer varer på hylderne

Case Dansk Supermarked

30.01.2013

SCM.dk

En væsentlig del af centralnervesystemet i Dansk Supermarkeds forretning er en EDI-løsning fra Evenex, som binder leverandører fra hele verden elektronisk sammen. Med næsten 300.000 ordrer om måneden er det afgørende, at EDI-løsningen fungerer, hvis kunderne ikke skal opleve tomme hylder. For detailhandelskoncernen er gevinsten endvidere optimering af arbejdsgange og besparelser på manuel håndtering af ordrer og fakturaer. 

Dansk Supermarked er en af Danmarks største detailkoncerner, som bl.a. består af dagligvarekæderne Netto, føtex, Bilka og stormagasinet Salling, som sammen dagligt forsyner kunderne med fødevarer og non-food. Dansk Supermarked har 1.300 butikker i Danmark, Tyskland, Polen og Sverige der tilsammen skaber en årlig omsætning på 66 milliarder kroner.

Dansk Supermarked er en af de hurtigst voksende virksomheder i dansk detailhandel, og til at holde styr på ordrer og varer har dagligvaregiganten igennem flere år anvendt en EDI-løsning fra Evenex.

”Vi har samarbejdet med Evenex siden begyndelsen af 1990’erne, og i dag er der ingen tvivl om, at vi ikke kan håndtere vores forretning uden Evenex’ EDI-løsning,” siger afdelingschef i Dansk Supermarked, Lars Clausen Jepsen. 

Dansk Supermarked har leverandører både i Danmark og udlandet, og hver måned modtager virksomheden omkring 250.000 fakturaer.

”Vi bruger EDI-løsningen til for eksempel at håndtere vores mange fakturaer, vores mange ordrer og ordrebekræftelser samt alle vores vare- og priskataloger, salgsdata og transportinstruktioner. Vi har med Evenex hjælp optimeret vores arbejdsgange og minimeret omkostningerne forbundet med manuel håndtering af fakturaer og ordrer. Vi har på den måde fået en elektronisk kommunikationskanal til vores leverandører rundt om i verden,” siger Lars Clausen Jepsen.

Et godt og solidt ægteskab
Lars Clausen Jepsen fortæller, at samarbejdet med Evenex med jævne mellemrum bliver vurderet og sammenlignet med konkurrerende løsninger.

”Vi stiller store krav til en leverandør som Evenex, idet sikkerheden i den elektroniske kommunikation med vores leverandører er helt vital for vores forretning. Er der pludselig udfald, så kan det i værste fald betyde tomme hylder, og det er en katastrofe,” fortæller Lars Clausen Jepsen.

Han sammenligner det årelange samarbejde med Evenex med et ægteskab. 

”Et ægteskab er på godt og ondt, og heldigvis er vores samarbejde med Evenex primært præget af gode og solide oplevelser og ikke mindst deres evner til at løse eventuelle problemer,” siger han. 

Lars Clausen Jepsen og hans team kan til hver en tid trække på konsulenter hos Evenex, som har stor indsigt i Dansk Supermarkeds forretning, og som forstår at løse eventuelle problemer.

Frigør tid til kundeservice
”Vi har igennem alle årene haft en overordnet ambition om, at optimere vores arbejdsgange, hvorfor mest muligt af kontakten med vores leverandører, bankforbindelser, transportører mm. skal foregå elektronisk via EDI,” fortæller Lars Clausen Jepsen.

Dansk Supermarked ønsker på den måde at minimere menneskelig indblanding i håndteringen af bl.a. fakturaer og ordrer.

”Vi modtager hvert år flere millioner elektroniske forsendelser, og det siger sig selv, at vi på den måde sparer store mængder af arbejdstid og samtidig reducerer vi risikoen for fejl, når det hele foregår automatisk,” siger Lars Clausen Jepsen.

”Vi har igennem årene skabt en elektronisk infrastruktur, der binder vores leverandører sammen på tværs at landegrænserne, og som samtidig betyder, at vi kan frigøre medarbejdertid til bl.a. salg og kundeservice. På den måde har vi fået store procesbesparelser og en langt bedre forretning,” slutter han. 

Udfordring

  • Sikre en høj forsyningssikkerhed
  • Manuel håndtering af ordrer og fakturaer
  • Tunge administrative arbejdsgange

Løsning

  • EDI-løsning fra Evenex
  • Elektronisk håndtering af alle leverandørfakturaer samt elektronisk håndtering af alle ordrer

Resultat

  • Store proces besparelser
  • Rette varer til rette tid på rette hylder
  • Minimeret antallet af fejl
  • Frigivet medarbejdertid til salg og kundeservice

Mere info
www.evenex.com 
info@evenex.com

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

03.05.2024SCM.dk

Ny rapport fra 2030-panelet: Danskerne forbruger og smider mere ud end nogensinde før

03.05.2024SCM.dk

SMV’er får nye værktøjer til at fastholde og rekruttere unge medarbejdere

26.04.2024Bureau Veritas

Sponseret

Webinar: Show your commitment to Food Safety with FSSC 22000 version 6

25.04.2024SCM.dk

Internationale forskere: Reducér plastikforbrug før genanvendelse

24.04.2024Bureau Veritas

Sponseret

Vil du Wake Up ⏰ med os?

23.04.2024Bureau Veritas

Sponseret

Webinar: Investér i et bæredygtigt arbejdsmiljø

22.04.2024SCM.dk

Medarbejderne får klima-ild i øjnene

19.04.2024SCM.dk

4 dages arbejdsuge understøtter medarbejdertrivsel

Jobmarked

Se alle

Apport Systems A/S

Bliv Test Manager hos Apport Systems A/S – en af Nordens førende WMS-udbydere.

Syntes du, at teknologi og kvalitet inden for softwareudvikling er drønspændende? Og er du ferm til software test og test-processer? Fantastisk - så er det måske dig, der skal være en del af Apport teamet som vores nye Test Manager.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Mechanical Engineer

Drømmer du om at arbejde med komplekse og højteknologiske løsninger?

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Category Manager - med primært fokus på projektindkøb

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Vi er en virksomhed i udvikling og søger derfor en erfaren Category Manager til at styrke vores indkøbsteam. Vores dedikation til innovation har gjort os til en førende aktør i branchen. Som Category Manager hos Körber bliver du en del af et passioneret og resultatorienteret team, hvor din erfaring vil spille en central rolle i at udvikle vores indkøbsstrategi og forbedre vores leverandørnetværk.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Project Engineer - Controls

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Som vores nye Project Engineer - Controls bliver det derfor også en central del af din hverdag, som del af et passioneret og internationalt team der hver dag arbejder for at bringe automation og PLC til nye højder.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle