Elcykel med lad bagpå udfordrer varebiler

Med ladet bagpå og plads til en europalle er ny dansk el-ladcykel klar til at udfordre varevogne i byerne. Det er manden bag de danske magnetcykellygter, som har udviklet cyklen.

Den nye elcykel kan laste en europalle med 180 kg. PR-foto..

06.12.2019

SCM.dk

Ladcyklens svar på bilernes Landrover, Laplandar, bliver nu lanceret i Danmark. Det er den første danske ladcykel, hvor ladet befinder sig bag føreren. Det skyldes, at den udelukkede er beregnet til professionel brug og til egentlig godstransport.

Læs også: Elektriske fragtcykler indtager norske byer

At ladet på Laplandar-cyklen sidder bag på betyder, at cyklen kan bære meget mere vægt end traditionelle cykler med lad foran. Den kan laste en europalle med 180 kilo.

Denne godsvægt kan lade sig gøre, fordi konstruktionen er kraftig i stål og aluminium, baghjulene er konstrueret uden eger og vægten ligger på de bagerste, ikke-styrende hjul.

"Vi har fra starten en efterspørgsel efter specialtilpassede cykler, som vi kan imødekomme, fordi vi har produktion i EU og dermed nemmere kan udvikle og tilpasse designet med kunderne", siger Jochum Kirsebom..

Ladcyklens tyngde medfører, at den er udstyret med hydrauliske skivebremser på alle tre hjul, som hurtigt og sikkert kan bringe den tunge cykel til standsning, og uden samme risiko for knækkede kabler som andre cykler.

Med ladet bag på kan cyklen samtidig anvendes til at transportere gods, der rager op, fordi højden på godset ikke begrænser førerens udsyn. Cyklen fås fra starten med en elmotor på 250 Watt med en rækkevidde på op til 50 km på en opladning, og den kommer i tre basisudgaver.

Initiativet til cyklen kommer fra den dansk-norske cykeliværksætter Jochum Kirsebom. Han er manden bag de millioner af batterifri magnetcykellygter, han de sidste 16 år har solgt gennem virksomheden Reelight.

”Idéen med at placeret ladet bagpå cyklen var egentlig ligetil. Vi gør bare, som de altid har gjort i Kina, Vietman og andre lande, der anvender cyklen til godstransport. Det nye er, at vi har en meget solid og klimavenlig elcykel, der skal kunne komme sikkert frem i al slags vejr, og som skal kunne håndteres trygt i trafikken”, siger Jochum Kirsebom.

Et oplagt alternativ til varebilen
Ladcykler forventes i de kommende år at komme til at overtage en stor del af den trafik i byer, som varevogne og mindre lastbiler i dag varetager - den såkaldte ”last mile” ud til butik eller forbruger.

Det skyldes stigende krav om mindre forurening og øget fokus på klimaet fra virksomheder og organisationer.

Den europæiske cykelbrancheorganisation CIE (Cycling Industries Europe) har forsøgt at sætte tal på omfanget af skiftet fra varebiler til ladcykler. Ifølge CIE sælges der årligt to millioner varebiler i EU, defineret som biler, der højst vejer 3.500 kilo.

”Af det totale antal varebiler anvendes omtrent en tredjedel til mindre jobs og distribution over korte strækninger i bynære områder. Ladcykler er et oplagt alternativ til at dække meget af dette behov”, siger adm. direktør for CIE, Kevin Mayne.

Læs også: Drivkraft Danmark lancerer klimaplan for transportsektoren

I Danmark vil der kunne sælges 17.000 ladcykler til godstransport om året, viser beregninger fra CIE.

- SMP

Bureau Veritas

Sponseret

Ekstern sikkerhedsrådgivning hos Blue Water Shipping

SSI Schäfer

Sponseret

SSI SCHAEFER samarbejder med Coop om et af Europas største automatiserede distributionscentre

Relateret indhold

29.10.2025SCM.dk

Betonproducent reducerer CO2-udledning i værdkæden med 22 procent

28.10.2025SCANLOX ApS

Sponseret

Når uhyggen sniger sig ind i logistikken

27.10.2025Roima Intelligence

Sponseret

Kom med til årets Supply Chain Sessions

24.10.2025SCM.dk

Ro på! Omnibussen er ikke død

24.10.2025SCM.dk

Toldstyrelsens henter 110 millioner i efterkontrol

23.10.2025SCM.dk

Tysk tøven kan true Europas grønne førerposition

21.10.2025KUKA Nordic AB

Sponseret

KUKA Nordic byder XIO A/S velkommen som ny systempartner

20.10.2025SCM.dk

Grøn strøm styrker både klimaet og forsyningssikkerheden

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
EMS ISO 14001:2015 Lead Auditor Miljø (CQI IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret EMS ISO 14001:2015 Lead Auditor Miljøkursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af miljøledelsessystemer i henhold til kravene i ISO 14001:2015.

Dato

27.10.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Dansk Standard
Kursus
Revision af ISO 9001:2026 – bliv klædt på til de kommende ændringer

Få overblik over de vigtigste ændringer i revisionen af ISO 9001, og hvad de betyder for dig, der arbejder med kvalitetsledelse i hverdagen. På kurset får du indsigt i ændringerne, forståelse for tankerne bag revisionen samt konkrete input til, hvordan du kan komme på forkant med de nye krav.

Dato

31.10.2025

Tid

09:00

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
E-læringskursus: ISO 37001 Lead Implementer

Behersk implementering og ledelse af et antibestikkelsessystem (ABMS) baseret på ISO 37001

Dato

01.11.2025

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
E-læringskursus: ISO/IEC 27001 Lead Implenter - certificeret af PECB

Få bevis på dine kompetencer med den internationale certificering i informationssikkerhed, ISO/IEC 27001 Lead Implementer

Dato

01.11.2025

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
E-læringskursus: ISO/IEC 42001 - Lead Implementer

Behersk den viden og de færdigheder, der kræves for at fungere som specialist i kunstig ingtelligens (AI) baseret på kravene i ISO/IEC 42001.

Dato

01.11.2025

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
ISO/IEC 27001: Diplomkursus i informationssikkerhed

På dette kursus får du hjælp til at få et effektivt ledelsessystem for informationssikkerhed med ISO 27001, som passer til din virksomheds behov.

Dato

03.11.2025

Sted

Nyborg Strand, Østerøvej 2, 5800 Nyborg