EU vil have Danmark i retten i sag om piratkørsel

EU-kommissionen har stævnet den danske regering, da den mener, at Danmark har for skrappe regler, når det kommer til ulovlig cabotagekørsel. Den danske regering vil ikke ændre reglerne.

EU-kommissionen er ikke tilfreds med Danmarks definition af ulovlig cabotagekørsel - det kan måske ende med en retsag..

03.01.2017

SCM.dk

EU ser nemlig den danske regerings tolkning af cabotagekørselreglerne som værende for hårde. Kommissionen har tidligere kritiseret de danske bøder som alt for høje, og de danske krav til hvilken dokumentation chaufførerne skal kunne fremvise som for skrappe.

Den største stridighed mellem EU og Danmark er dog fortolkningen af, hvorvidt en cabotagetur kan bestå af flere læssesteder og flere lossesteder. Og det er denne uenighed, der nu har fået EU til at stævne Danmark for EU-domstolen.

Om cabotagekørsel

Cabotagekørsel er, når en udenlandsk registreret lastbil med en udenlandsk chauffør kører ture med gods internt i et andet land.

Denne type kørsel gavner miljøet og økonomien, fordi det begrænser omfanget af tomkørsel, men samtidig kan det være svært for myndighederne at kontrollere, at reglerne ikke bliver udnyttet – i såfald er der tale om ulovlig cabotagekørsel, eller piratkørsel.

Udgangspunktet for EU-fællesreglerne, som blev indført i 2010, er, at en udenlandsk lastbil må køre tre ture i et andet land inden for syv dage efter aflæsning af et internationalt læs.

Kilder: Børsen og Fagbladet 3F

Danmark står fast på de danske regler
Den danske fortolkning af reglerne, som desuden er fastsat i dansk lovgivning, går ud på, at én cabotagekørsel kan bestå af enten flere læssesteder eller flere lossesteder – men ikke begge dele. Og det, mener EU-kommissionen, er et brud på Danmarks forpligtigelser over for EU.

Den danske regering står dog fast på de danske regler. I et regeringsnotat fremgår det nemlig, at kommissionens definition af en cabotagekørsel giver udenlandske lastbilchauffører mulighed for at foretage et stort antal kørsler og kalde det én cabotagekørsel.

Erik Østergaard, adm. direktør for vognmændene i DTL – Dansk Transport og Logistik, opfordrer den danske regeringen til fortsat at holde fast i den danske definition af reglerne. Samtidig håber Jan Villadsen, formand for 3F’s Transportgruppe, at EU-kommissionen ”tager sig sammen” og får styr på reglerne:

”Så kan vi komme ud af tomrummet og videre med nye løsninger. Det er der brug for, så vi ikke bliver ved med at miste danske chaufførjob”, siger Jan Villadsen til Fagbladet 3F.

Læs også: De små vognmænd kører med størst overskud i transportbranchen

EU tog de første skridt mod en retssag tilbage i 2014, og nu er det efterhånden alvor. Danmark har til den 6. januar til at indgive svarskrift i sagen.

-CHM

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Effektivitet, komfort og lavere omkostninger: Derfor vælger flere den nye Traigo48 fra Toyota

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Relateret indhold

24.07.2025Norris Print-Tech A/S

Sponseret

Drop printerbøvlet – Honeywell har knækket koden!

15.07.2025Bredana Axcite A/S

Sponseret

Hvorfor ikke spare på truckkørslen?

15.07.2025PALOMAT

Sponseret

RetNemt håndterer deres paller ret nemt

10.07.2025Norris Print-Tech A/S

Sponseret

Carelabels - print selv dine vaskemærker

09.07.2025PALOMAT

Sponseret

Boost palleflows med en dynamisk duo

08.07.2025PALOMAT

Sponseret

AO Workwear skaber orden og arbejdsglæde med effektiv pallehåndtering

07.07.2025SSI Schäfer

Sponseret

Coop og SSI SCHAEFER styrker partnerskabet med omfattende WAMAS-opgradering

02.07.2025SSI Schäfer

Sponseret

Draper Tools maksimerer effektiviteten med en semi-automatiseret lagerløsning

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Fellowmind Denmark A/S
Webinar
Power Platform – Lav løsninger med Plan Designer

Fra kravindsamling og procesdesign til færdige apps – opdag de nye funktioner i Power Platformen

Dato

13.08.2025

Tid

13:00

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
ISO 14001 kursus: - Diplomkursus i miljøledelse

På to dage præsenteres du for det grundlæggende indhold i ledelsesstandarden ISO 14001:2025 Miljøledelse, og lærer hvordan de enkelte krav efterleves i praksis. Der vil undervejs i kurset være praktiske øvelser, der kan inspirere dig til arbejdet i din egen organisation efterfølgende. Som afslutning følger en multiple choice eksamen, som måler på din erhvervede viden og færdigheder.

Dato

18.08.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Sal 1, Göteborg Plads 1, 2150 Nordhavn

Bureau Veritas
Kursus
FSMS ISO 22000:2018 Lead Auditor Fødevaresikkerhed (CQI IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret FSMS ISO 22000:2018 Lead Auditor Fødevaresikkerhedskursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af ledelsessystemer i henhold til kravene i ISO 22000:2018.

Dato

18.08.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Fellowmind Denmark A/S
Webinar
Always Azure – Skab værdi med Microsoft Azure

Vil du være på forkant med det nyeste i Azure og få konkrete idéer til, hvordan du udnytter platformen bedst muligt i din virksomhed?

Dato

18.08.2025

Tid

13:00

Sted

Online

Bureau Veritas
Seminar
ISO 9001 inspirationsseminar

ISO 9001 Inspirationsseminaret giver dig en grundlæggende forståelse for formål, baggrund og indhold for ISO 9001 standarden, som er en af de første og mest udbredte standarder og derfor betegnes som ”moderen af alle standarder”.

Dato

21.08.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

Bureau Veritas
Seminar
ISO 9001 inspirationsseminar

ISO 9001 Inspirationsseminaret giver dig en grundlæggende forståelse for formål, baggrund og indhold for ISO 9001 standarden, som er en af de første og mest udbredte standarder og derfor betegnes som ”moderen af alle standarder”.

Dato

21.08.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia