EU vil have Danmark i retten i sag om piratkørsel

EU-kommissionen har stævnet den danske regering, da den mener, at Danmark har for skrappe regler, når det kommer til ulovlig cabotagekørsel. Den danske regering vil ikke ændre reglerne.

EU-kommissionen er ikke tilfreds med Danmarks definition af ulovlig cabotagekørsel - det kan måske ende med en retsag..

03.01.2017

SCM.dk

EU ser nemlig den danske regerings tolkning af cabotagekørselreglerne som værende for hårde. Kommissionen har tidligere kritiseret de danske bøder som alt for høje, og de danske krav til hvilken dokumentation chaufførerne skal kunne fremvise som for skrappe.

Den største stridighed mellem EU og Danmark er dog fortolkningen af, hvorvidt en cabotagetur kan bestå af flere læssesteder og flere lossesteder. Og det er denne uenighed, der nu har fået EU til at stævne Danmark for EU-domstolen.

Om cabotagekørsel

Cabotagekørsel er, når en udenlandsk registreret lastbil med en udenlandsk chauffør kører ture med gods internt i et andet land.

Denne type kørsel gavner miljøet og økonomien, fordi det begrænser omfanget af tomkørsel, men samtidig kan det være svært for myndighederne at kontrollere, at reglerne ikke bliver udnyttet – i såfald er der tale om ulovlig cabotagekørsel, eller piratkørsel.

Udgangspunktet for EU-fællesreglerne, som blev indført i 2010, er, at en udenlandsk lastbil må køre tre ture i et andet land inden for syv dage efter aflæsning af et internationalt læs.

Kilder: Børsen og Fagbladet 3F

Danmark står fast på de danske regler
Den danske fortolkning af reglerne, som desuden er fastsat i dansk lovgivning, går ud på, at én cabotagekørsel kan bestå af enten flere læssesteder eller flere lossesteder – men ikke begge dele. Og det, mener EU-kommissionen, er et brud på Danmarks forpligtigelser over for EU.

Den danske regering står dog fast på de danske regler. I et regeringsnotat fremgår det nemlig, at kommissionens definition af en cabotagekørsel giver udenlandske lastbilchauffører mulighed for at foretage et stort antal kørsler og kalde det én cabotagekørsel.

Erik Østergaard, adm. direktør for vognmændene i DTL – Dansk Transport og Logistik, opfordrer den danske regeringen til fortsat at holde fast i den danske definition af reglerne. Samtidig håber Jan Villadsen, formand for 3F’s Transportgruppe, at EU-kommissionen ”tager sig sammen” og får styr på reglerne:

”Så kan vi komme ud af tomrummet og videre med nye løsninger. Det er der brug for, så vi ikke bliver ved med at miste danske chaufførjob”, siger Jan Villadsen til Fagbladet 3F.

Læs også: De små vognmænd kører med størst overskud i transportbranchen

EU tog de første skridt mod en retssag tilbage i 2014, og nu er det efterhånden alvor. Danmark har til den 6. januar til at indgive svarskrift i sagen.

-CHM

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

Consafe Logistics

Sponseret

Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

Relateret indhold

03.11.2025Consafe Logistics

Sponseret

Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

31.10.2025KNAPP A/S

Sponseret

Automatiseret truck

31.10.2025EAB Lagerindretning

Sponseret

Plum Safety

30.10.2025ECK – Ejnar C. Kjeldsen A/S

Sponseret

WARDIAN - AI Anti-Kollisions System

28.10.2025Apport Systems A/S

Sponseret

Et nyt gear i logistikken – Cykelexperten finder balancen mellem tempo og overblik

27.10.2025KUKA Nordic AB

Sponseret

Automatiseret møbelproduktion forbedret med smart intralogistik og industriel robotteknologi

27.10.2025SCM.dk

Lilla revolution i intralogistikken

24.10.2025KUKA Nordic AB

Sponseret

Innovative koncepter til fremtidens produktion: Mobil robotteknologi hos KRONE

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dematic
Messe
Logistik & Transport

Logistik & Transport is the Nordic region’s leading trade fair and conference for logistics and transport solutions, held annually at Svenska Mässan in Gothenburg. The event is the key meeting place for the entire logistics and transport industry. It brings together stakeholders from all parts of the sector to network, exchange experiences, and create new business opportunities.

Dato

04.11.2025

Tid

09:00

Sted

Gothenburg

Dansk Standard
Kursus
Sådan integrerer du et energi- og miljøledelsessystem, ISO 50001 og ISO 14001

Ledelsesstandarderne for miljøledelse ISO 14001 og energiledelse ISO 50001 har begge til hensigt at understøtte organisationer i at opnå løbende forbedringer af deres miljø- og energiforhold. På kurset bliver du introduceret til standardernes krav og får indsigt i, hvordan de to standarder kan integreres i et samlet ledelsessystem.

Dato

05.11.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Lokale 0, Göteborg Plads 1, 2150 Nordhavn

Dansk Standard
Kursus
Diplomkursus i Energiledelse - ISO 50001

Med ISO 50001 bliver du klar til at efterleve det nye Energy Efficiency Directive, der i 2024 vil gøre det lovpligtigt for flere virksomheder end hidtil at implementere et certificeret energiledelsessystem eller gennemføre et energisyn.

Dato

05.11.2025

Sted

Dansk Standard, Nordhavn

Bureau Veritas
Kursus
Intro til NIS2

- Hvad er det, hvad betyder det, og hvordan kommer vi i gang?

Dato

05.11.2025

Tid

08:00

Sted

Fredericia

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Afvigelseshåndtering og årsagsanalyse

I forbindelse med lukning af afvigelser og andre interne udfordringer er det meget vigtigt at få lavet en ordentlig årsagsanalyse. Årsagsanalysen laves for at identificere de grundlæggende eller underliggende årsager, få dem rettet og dermed forhindre gentagelser. Det sker jo af og til, at vi løser det samme problem igen og igen.

Dato

06.11.2025

Sted

Odense

Implement Consulting Group
Webinar
Unlock revenue growth in manufacturing’s after-sales business

The value of market data in transforming after-sales strategies

Dato

06.11.2025

Tid

08:00

Sted

Online