Fælles værdikædeforståelse hjælper Gubi med at styre millioner af varianter

Gubi er en designvirksomhed, men det er i høj grad også en supply chain virksomhed. Virksomheden har outsourcet al operations, sælger mere og mere via e-handel med skrappe krav til leveringsevne, og mængden af varianter løber op i millioner. Det giver alt i alt en stor opgave med at lede forsyningskæden – som kun kan lade sig gøre via et tæt samarbejde mellem salg, markedsføring og supply chain.

”Vi skal investere i ny teknologi, der sikkert er baseret på kunstig intelligens. Og så skal vi kompetenceudvikle medarbejdere inden for dataanalyser og data science-discipliner samt måske ansætte nye data science-tunge profiler”, fortæller Jonas Hoffmann. Foto: Gubi..

13.04.2021

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

Al produktion er outsourcet til leverandører i Asien og Europa, ligesom lager er lagt ud til henholdsvis eksternt distributionscenter i Horsens og til DC’er i Australien, USA og Kina. Cirka halvdelen af møbelkollektionerne er made to stock (produktion til lager, red.), mens den anden halvdel er såkaldte polster-produkter, der er customized to order (skræddersyede efter ordre, red.). Den sidste kategori giver millioner af konfigurationsmuligheder og bliver primært produceret hos leverandører i Polen og Litauen, hvor produkterne bliver sendt direkte til den forhandler, som slutkunden har bestilt varen hos. Eller i enkelte tilfælde direkte til slutkundens privatadresse.

”Vi er en designvirksomhed med stort D, og det giver en meget kompleks styring af forsyningskæde, fordi vi som virksomheden hele tiden vil være ’first mover’, og at vi bevidst ønsker at tilbyde vores kunder millioner af konfigurationsmuligheder. Samtidig skal vi ofte være i stand til at levere fra dag til dag, alt imens særligt coronaperioden har øget de i forvejen store udsving i efterspørgslen, så vi på nogle produkter oplever udsving på mere end 300 procent”, fortæller Jonas Hoffmann, der er director supply chain hos Gubi og indtil for nylig også director, sales support.

Vi kan selvfølgelig ikke det hele på én gang. Vi bliver nødt til at prioritere, og derfor taler vi også tæt sammen på tværs af salg, markedsføring og supply chain.

Jonas Hoffmann

Vi taler sammen hver måned
Gubi har for relativt nylig etableret en overordnet sales & operations planning-proces (S&OP), hvor ledere fra salg, markedsføring og supply chain mødes hver måned og ser nærmere på salgsstatistik og -historik, tendenser, kommende aktiviteter, nye produktlanceringer, sæsonmønstre etc. Det sker på aggregeret kollektionsniveau og ikke helt ned på varenummerniveau.

På de månedlige S&OP-møder formulerer lederne en fremskrivning af forventninger tolv måneder frem i tiden med særligt fokus på de kommende tre-fire måneder. Det danner så virksomhedens salgsprognose eller forecast.

”Herefter bryder vi i supply chain prognosen ned på varenummerniveau, som danner grundlaget for vores disponeringer og behovssignaler til leverandører”, fortæller Jonas Hoffmann og supplerer: ”Vi konverterer prognoserne til konkrete genbestillingspunkter og dermed operationelle indkøbsforslag direkte i vores ERP-system for alle made-to-stock varer. Når det gælder den anden halvdel af vores volumen, sender vi prognoserne videre til leverandørerne, som dermed anvender dem til at planlægge produktionskapacitet samt mellemvarelagre af halvfabrikata”.

For mange virksomheder gælder det, at 80 procent af volumen bliver produceret af 20 procent af leverandørerne. Det gælder også for Gubis vedkommende, og Jonas Hoffmann fortæller, at de prioriterer de syv-otte største leverandører, som bliver forsynet med så detaljerede prognoser som muligt så ofte som muligt.

LÆS OGSÅ: Cobhams værdikæde skifter fra forsvar til angreb

Fælles forståelse
Tidligere lå prognoseprocessen i indkøb, og det er nyt, at Gubi arbejder med en S&OP-proces, der har overtaget prognosearbejdet.

”Det er en stor fordel, fordi det giver en fælles forståelse for den samlede værdikæde, og hvordan tiltag i én del påvirker mulighederne og resultaterne i en anden del af virksomheden. Vi afstemmer risikotilgangen, så alle dele af forretningen er klar på, hvordan vi prioriterer og hvilke risici, vi løber”, fortæller Jonas Hoffmann.

På samme måde som Gubi arbejder på at knytte de største leverandører tættere til sig, arbejder virksomheden også på at invitere nogle af de store kunder til tættere samarbejde og udveksling.
”Vi er i færd med at indbyde nogle af de store e-tailers (online forhandlere, red.) til et tættere samarbejde, hvor begge parter forpligter sig på nogle rammeordrer. Det er en fordel for begge parter, så det ser positivt ud”, fortæller han.

LÆS OGSÅ: Vi skal have et fælles sprog i hele værdikæden

S&OP kan blive udvidet
”På den måde kan vi måske etablere noget, der ligner en udvidet S&OP-proces eller en værdikædeproces, hvor vi sammen med udvalgte kunder og leverandører etablerer et tættere samarbejde, hvor vi løbende udveksler og afstemmer forventninger. Måske kan vi etablere dedikerede ’underlagre’ til udvalgte kunder, hvor varebeholdningen er forbeholdt denne kunde”, fortæller Jonas Hoffmann.

Gubis salg foregår i stigende grad via e-handel, og kundernes forventninger til leveringsevne er på denne salgskanal nådesløse. Det hedder levering fra dag til dag, og det kan kun lade sig gøre med lager.

”Den udvikling vil stille krav til os i supply chain om at opruste på teknologi og kompetencer. Vi arbejder i dag med prognoser i Excel, og det holder ikke i længden. Vi skal investere i ny teknologi, der sikkert er baseret på kunstig intelligens. Og så skal vi kompetenceudvikle medarbejdere inden for dataanalyser og data science-discipliner samt måske ansætte nye data science-tunge profiler”.

N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Førerkomfort i fokus ved MillPart-truckvalg

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Relateret indhold

12.09.2025SCM.dk

Fremtidens supply chain starter med enkelhed – ikke AI

27.08.2025Descartes

Sponseret

Descartes kåret som førende leverandør af cloudbaseret transportstyring og ruteplanlægning af ARC Advisory Group

19.08.2025Blue Ridge Global

Sponseret

Build Resilience Before Disruption Hits: How AI Strengthens Supply Chain Agility

19.08.2025Blue Ridge Global

Sponseret

4 Ways AI Improves Inventory Planning

18.08.2025ROB-EX A/S, now part of GE Vernova

Sponseret

Derfor styrer Proficy Scheduler / ROB-EX vores produktion

15.08.2025ROB-EX A/S, now part of GE Vernova

Sponseret

AVK Plast: Proficy Scheduler / ROB-EX er vores krystalkugle, og nu kan vi meget nemmere forudse ting

15.08.2025Inact ApS

Sponseret

Fra høj kapitalbinding til kontrol med optimerede processer og fælles retningslinjer hos Alfa Laval

05.08.2025Roima Intelligence

Sponseret

PODCAST: S&OP Masterclass om variabilitet i efterspørgslen

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
AQAP NATO Kvalitetsstandarder - grundkursus

Er din virksomhed leverandør til Forsvaret eller har I planer om at blive det? Hvis ja, vil du blive mødt af krav om bevis for efterlevelse af kravene i AQAP, som er NATOs standarder for kvalitetsstyring.

Dato

16.09.2025

Sted

Frederik VI´s Hotel, Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Auditorkursus i kvalitetsledelse

Formålet med kurset er at få et grundigt kendskab til de værktøjer og auditprincipper, der skal anvendes af auditorerne, for at virksomheden får det optimale udbytte af virksomhedens kvalitetsledelsessystem efter DS/EN ISO 9001:2015 og den interne audit.

Dato

16.09.2025

Sted

Odense

RELEX Solutions
Messe
RELEX Solutions at NRF

RELEX Solutions is heading to NRF 2025: Retail's Big Show Europe to showcase how our agentic AI transforms retail supply chain planning. Visit us at booth M-087!

Dato

16.09.2025

Sted

NRF 2025, Paris Expo Porte de Versailles

Dansk Standard
Kursus
Intern audit af et miljø- og kvalitetsledelsessystem

Få redskaber til at planlægge og udføre intern audit af din organisations ledelsessystem indenfor kvalitet og/eller miljø! På kurset får du styrket din forståelse af audit som værktøj til evaluering og forbedring af ledelsessystemet samt trænet din grundlæggende værktøjskasse som auditor.

Dato

16.09.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Lokale P Göteborg Plads 1 2150 Nordhavn

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
AQAP NATO Kvalitetsstandarder - grundkursus

Er din virksomhed leverandør til Forsvaret eller har I planer om at blive det? Hvis ja, vil du blive mødt af krav om bevis for efterlevelse af kravene i AQAP, som er NATOs standarder for kvalitetsstyring.

Dato

16.09.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Kvalitetskultur

Et effektivt ledelsessystem er kernen i en effektiv virksomhed og driver virksomheden frem mod sine strategiske mål. Det effektive ledelsessystem bør derfor forholde sig til sine interessenters behov og forventninger, risici og muligheder, lovkrav og ikke mindst organisationens værdier og kultur.

Dato

16.09.2025

Sted

Odense