Fasttracks skal fastholde international distribution

I forbindelse med regeringens beslutning om at lukke Danmarks grænser på grund af coronavirusudbruddet, er der samtidig indført fasttracks for transport af nødvendig gods. "Vigtigt at regeringen kommunikerer, at grænserne er åbne for varer", lyder det fra DI Transport.

På myndighederes hjemmeside fremgår det, hvad der anses som anerkendelsesværdige formål i forbindelse med ind- og udrejse af Danmarks grænser. .

16.03.2020

SCM.dk

I lørdags indførte regeringen en hastelov, hvor personer uden anerkendelsesværdigt formål ikke længere har indrejsetilladelse i Danmark. 

I forlængelse af dette, blev det besluttet, at der skulle indføres såkaldte fasttracks for lastbiler med henblik på at gods kommer så hurtigt og gnidningsfrit ind og ud af landet som muligt.

Læs også: Konsulentfirma: Sådan forbereder du din forsyningskæde på COVID-19

“Det er helt åbenlyst, at der selvfølgelig skal fødevarer, medicin og andre varer frem og tilbage. Men det er også helt essentielt, at der stadig er hurtig passage for gods til produktionen. Der er mange producenter af essentielle komponenter og varer, som er helt afhængige af at få varerne smidigt ud. Og det er helt afgørende for begrænsning af de økonomiske konsekvenser af coronavirusset, at hele erhvervslivet holder så høj damp som muligt”, siger branchedirektør for DI Transport, Michael Svane.

Han er i løbende kontakt med Justitsministeriet, Rigspolitichefembedet og Transportministeriet, som er blandt de centrale myndigheder for transportbranchen i kriseperioden.

Michael Svane tilføjer, at det med den nuværende situation er vigtigt at arbejde for, at de danske produktionsvirksomheder skal kunne opretholde deres høje niveau af eksport.  

“De vil blive udfordret nu, hvor flytrafikken lukker ned. Derfor er det endnu mere vigtigt, at landegrænserne er åbne for varetransport. Og det er ikke nok at holde grænserne åbne for lastbiler. Regeringen og myndighederne har også en opgave med at kommunikere klart og entydigt, at de danske grænser er åbne for varer. Vi kender til virksomheder, som har været udfordret, fordi udenlandske kunder troede, at de ikke kunne modtage varer fra Danmark”, siger han.

Samfundet skal opretholdes
Ole Breumlund er en af de lastbilschauffører, der fortsat kører med varer i Europa. I sidste uge blev han sendt på fragttur til Italien - en nødvendig beslutning, understreger han.

“Mens det meste af Danmark er lukket ned for at undgå, at smitte med coronavirus spreder sig, er det nemlig vigtigt, at ikke bare læger og sygeplejersker står til rådighed. Også mekanikere, lastbilchauffører, folk der arbejder på vandværker eller udfører andre lignende funktioner, er vigtige, hvis man skal holde landet kørende og vil have luft i dækkene, varer på hylderne og en stabil vandforsyning, siger Ole Breumlund til DR og tilføjer:

Læs også: Antallet af udenlandske lastbiler på danske veje sætter rekord

"Det handler om, at de, der kan tager ansvar, tager ansvar”.

På myndighedernes hjemmeside om coronavirus er det muligt at få svar på spørgsmål vedrørende indrejserestriktionerne. Her fremgår det, at rejsende skal kunne bevise det anerkendelsesværdige formål med gyldig legitimation, ansættelsesbevis, lønseddel, arbejdskontrakt, indkaldelse til behandling på hospital eller indkaldelse til retten. 

- HCL

N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Helt elektrisk, 100% Terberg, RT253EV redefinerer RoRo-transport

Hans Schourup A/S

Sponseret

Humanoide robotter – den næste game changer i logistik og produktion

Relateret indhold

26.11.2025SCM.dk

LEGO-topchef Niels B. Christiansen er Årets Leder 2025

25.11.2025Inact ApS

Sponseret

Sådan forvandler du din supply chain fra omkostning til vækstmotor

25.11.2025SCM.dk

Cybertrusler: Virksomheder opruster i takt med stigende bekymring blandt erhvervsledere

25.11.2025SCANLOX ApS

Sponseret

Black Friday presser tempoet, automatisering gør forskellen

24.11.2025AGR

Sponseret

Forsyningskæden: Det skjulte led i forbedret bundlinje

24.11.2025SCM.dk

ESG i forsyningskæden er blevet et ’hvordan’ – og ikke længere et ’hvorfor’

20.11.2025SCM.dk

Geografiske skævheder udfordrer erhvervsuddannelser

13.11.2025SCM.dk

Startup og konsulenthus går sammen om at gør ESG-arbejdet mere effektivt

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle