Forbrugerne holder fast i dagligvarehandel på nettet

Forbrugerne søger også i tiden post corona mod de digitale dagligvarebutikker. Det viser den seneste E-handelsanalyse foretaget af Dansk Erhverv, der også konkluderer, at andelen, der ugentligt handler dagligvarer online, er mere end fordoblet siden 2018.

Den største hæmsko for digitalt dagligvaresalg er forbrugerens bekymring omkring kvaliteten. Foto: 123RF.

29.08.2022

SCM.dk

Det digitale salg af dagligvarer har i flere år vokset ganske fint. Faktisk handler over halvdelen af forbrugerne i dag dagligvarer og/eller måltidskasser på nettet, og andelen, der ugentligt handler dagligvarer online, er mere end fordoblet siden 2018.  

Det folkelige gennembrud kom for alvor under coronakrisen, hvor forbrugerne i stor stil søgte mod de digitale supermarkeder fremfor at bære mundbind og holde afstand i de fysiske butikker.  

Nu er coronakrisen bag os, og derfor var det også forventeligt, at Dansk Erhvervs nyeste tal for det digitale dagligvaresalg ville vise et fald i aktiviteten. Det gør de bare ikke, forklarer Simon Bjerremann, som er chefkonsulent og ansvarlig for E-handelsanalysen.  

Læs også: 1 ud af 2 e-handelskøb er med gratis fragt

”Andelen af forbrugere, der handler dagligvarer og/eller måltidskasser på nettet, er stort set den samme som under coronakrisen. Det er ganske opsigtsvækkende”. 

Samme antal handler, men mindre kurve? 

Inden man falder ned af stolen over tallene, er der dog et væsentligt men, pointerer Simon Bjerremann. 

”Vores tal viser, hvor ofte forbrugerne handler. De viser ikke noget om, hvor mange penge de bruger. Vi forventer, at et inflationært pres på forbrugernes indkøbskurv og et øget antal udbydere har skærpet konkurrencesituationen, og derfor vil nogle butikker måske opleve, at deres egne tal står lidt i kontrast til det samlede billede”.  

Der bliver generelt lavet flere dagligvareordre end måltidskasser, og det er især populært hos de yngre forbrugere og blandt børnefamilierne, hvorimod pensionisterne er sværere at overbevise.

Barriere blev brudt – godt for fremtidens handel 

Selvom tallene er opsigtsvækkende, så er det trods alt ikke så overraskende igen, vurderer Simon Bjerremann. Vi ved nemlig fra tidligere analyser, at hvis forbrugerne først prøver at handle dagligvarer digitalt, så vil de fleste fortsætte med det.  

”Den primære barriere mod at handle dagligvarer online er, at forbrugerne er nervøse for kvaliteten, når de ikke selv kan føle varen. Coronakrisen her været med til at give mange forbrugere et lille skub, og så har de oplevet, at kvaliteten er god, og at det samtidig er en tidsbesparende og fleksibel løsning. Derfor fortsætter de. Præcis som tidligere analyser også har vist”.

Læs også: Vi handler stadig meget på nettet, men vores betalingsvaner forandrer sig

Analysen viser også, at der blandt nuværende forbrugere er flere, der forventer at øge købet de næste 12 måneder – inden for så vel dagligvarer i løssalg som måltids-/abonnementskasser. For dagligvarer forventer 20 procent øge, mens 13 procent vil reducere. I 2021 var tallene henholdsvis 25 og 12 procent.

For måltids-/abonnementskasser forventer 17 procent at øge og 11 procent at reducere, hvor tallene i 2021 var henholdsvis 22 og 15 procent. 

”Det understreger, at når man først har prøvet det, så vil man fortsætte. Derfor tror jeg heller ikke, at vi vil se et fald i kundeandelen i den kommende tid”, forklarer Simon Bjerremann. 

- KCP

Bredana Axcite A/S

Sponseret

SCM-dagen sætter fokus på optimering af Supply Chain og WMS

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Relateret indhold

14.06.2025SCM.dk

Frygt for lukning af Hormuz-strædet

13.06.2025SCM.dk

Skibsfarten holder vejret efter angreb

12.06.2025SCM.dk

Roima styrker globale forsyningskæder med opkøb af australske TilliT

12.06.2025SCM.dk

Globale fragtkæder er ramt af usikkerheder på mange fronter

11.06.2025SCM.dk

Nyt digitalt importsystem skaber bekymring blandt speditører

06.06.2025SCM.dk

DHL tager 30 elektriske lastbiler i brug som transport-as-a-service

05.06.2025SCM.dk

Clarksons: Skibsfartens grønne omstilling fortsætter trods geopolitiske rystelser

03.06.2025SCM.dk

EREV-teknologien forlænger rækkevidde for den tunge transport

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
ISO/IEC 42001: 2023 Artificial Intelligence Management System Foundation

This two-day course provides an overview of the ISO/IEC 42001 standard and essential knowledge required for the establishment, implementation, maintenance, and continuous improvement of a responsible Artificial Intelligence Management System (AIMS).

Dato

16.06.2025

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
ISO/IEC 27001 Lead Implementer – Certificeret af PECB

Få bevis på dine kompetencer som ISO/IEC Lead Implementer med den internationale certificering fra PECB.

Dato

16.06.2025

Sted

Copenhagen

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Kvalitetskultur

Et effektivt ledelsessystem er kernen i en effektiv virksomhed og driver virksomheden frem mod sine strategiske mål. Det effektive ledelsessystem bør derfor forholde sig til sine interessenters behov og forventninger, risici og muligheder, lovkrav og ikke mindst organisationens værdier og kultur.

Dato

16.06.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
CQI and IRCA QMS Lead Auditorkursus baseret på ISO 9001:2015 (Dansk)

5 dages intensivt kursus der giver dig den fornødne viden og færdigheder, så du efter endt træning kan organisere og lede audits af kvalitetsledelsessystemer baseret på ISO 9001:2015. CQI and IRCA Nr.: 17898

Dato

16.06.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4WIND Management Awareness Training

Event Description

Dato

16.06.2025

Tid

08:30

Sted

Online

Fellowmind Denmark A/S
Webinar
Forstå hvad en dansk Azure-region betyder for din virksomhed

Microsofts nye datacenterregion består af tre lokationer i Roskilde, Køge og Høje Taastrup. Her opbevares data lokalt i overensstemmelse med både danske og europæiske regler.

Dato

16.06.2025

Tid

13:00

Sted

Online