Første ammoniakdrevne containerskib er bestilt

De alternative brændstoffer vinder frem i containerskibe og nu bliver også ammoniak taget i brug som et grønt brændstof på et  containerskib.

Foto: NCL

27.02.2024

SCM.dk

Norske Yara og NCL annoncerede allerede planerne i efteråret. Og nu har de to selskaber afgivet ordre på containerskibet MS Yara Eyde, der får en kapacitet på 1.400 teu, på det kinesiske værft Qingdao Yangfan Shipbuilding, skriver det norske medie Teknisk Ukeblad.

“Ambitionen er at sejle udslips-frit med grøn ammoniak fra dag et, siger finansdirektør Christian Knutsen, NCL til det norske ugeblad.

Skibet, der bliver 149,9 meter langt og 26,8 meter bredt, skal efter planen sejle med gødning i containere mellem Brevik i Norge og Bremerhaven og Hamborg.

Skibet skal drives af en to-takts 9 MW ammoniakmotor fra det schweiziske selskab Wingd.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

Hans Schourup A/S

Sponseret

Humanoide robotter – den næste game changer i logistik og produktion

Relateret indhold

24.12.2025SCM.dk

Vandet er tilbage i Panamakanalen, der leverer solidt resultat

23.12.2025SCM.dk

Millionstøtte til næste generation af chauffører i transportbranchen

23.12.2025SCM.dk

Maersk sender første skib gennem Suezkanalen og Det Røde Hav

22.12.2025SCM.dk

Nye omfattende sanktioner mod Rusland rammer bredt

19.12.2025SCM.dk

Norden indgår årets anden logistik­kontrakt

19.12.2025Datacon A/S

Sponseret

El-installatører vil have sikker grund at stå på

18.12.2025SCM.dk

Geopolitiske risici og stormagtskonkurrence truer Danmark

17.12.2025SCM.dk

Antallet af bestilte containerskibe sætter rekord i 2025

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Seneste temaer

Se alle

Events

Se alle