Første ammoniakdrevne containerskib er bestilt

De alternative brændstoffer vinder frem i containerskibe og nu bliver også ammoniak taget i brug som et grønt brændstof på et  containerskib.

Foto: NCL

27.02.2024

SCM.dk

Norske Yara og NCL annoncerede allerede planerne i efteråret. Og nu har de to selskaber afgivet ordre på containerskibet MS Yara Eyde, der får en kapacitet på 1.400 teu, på det kinesiske værft Qingdao Yangfan Shipbuilding, skriver det norske medie Teknisk Ukeblad.

“Ambitionen er at sejle udslips-frit med grøn ammoniak fra dag et, siger finansdirektør Christian Knutsen, NCL til det norske ugeblad.

Skibet, der bliver 149,9 meter langt og 26,8 meter bredt, skal efter planen sejle med gødning i containere mellem Brevik i Norge og Bremerhaven og Hamborg.

Skibet skal drives af en to-takts 9 MW ammoniakmotor fra det schweiziske selskab Wingd.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Effektivitet, komfort og lavere omkostninger: Derfor vælger flere den nye Traigo48 fra Toyota

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Relateret indhold

24.06.2025SCM.dk

Usikkerhed omkring Hormuz-strædet fortsætter

24.06.2025SCM.dk

Aarhus Havn sætter rekord for antal containerhåndteringer

24.06.2025SCM.dk

Advarer skibe mod at passere Hormuz-strædet

24.06.2025SCM.dk

Blue Water samler kræfterne i Aarhus

24.06.2025SCM.dk

Flere lette el-lastbiler og el-varebiler på vejene i maj

23.06.2025SCM.dk

Iran gør klar til at lukke Hormuz-strædet

19.06.2025SCM.dk

Flaskehalse i globale fragtkæder flytter fra sø til havneterminaler

19.06.2025SCM.dk

Dagligvarelogistik øger Frode Laursens omsætning med 5 procent

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle