Første ammoniakdrevne containerskib er bestilt

De alternative brændstoffer vinder frem i containerskibe og nu bliver også ammoniak taget i brug som et grønt brændstof på et  containerskib.

Foto: NCL

27.02.2024

SCM.dk

Norske Yara og NCL annoncerede allerede planerne i efteråret. Og nu har de to selskaber afgivet ordre på containerskibet MS Yara Eyde, der får en kapacitet på 1.400 teu, på det kinesiske værft Qingdao Yangfan Shipbuilding, skriver det norske medie Teknisk Ukeblad.

“Ambitionen er at sejle udslips-frit med grøn ammoniak fra dag et, siger finansdirektør Christian Knutsen, NCL til det norske ugeblad.

Skibet, der bliver 149,9 meter langt og 26,8 meter bredt, skal efter planen sejle med gødning i containere mellem Brevik i Norge og Bremerhaven og Hamborg.

Skibet skal drives af en to-takts 9 MW ammoniakmotor fra det schweiziske selskab Wingd.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Ny Toyota Traigo48-serie med uovertruffent design og banebrydende ydeevne

Apport Systems A/S

Sponseret

Lagerstyring på autopilot - få dit lager til at tænke selv

Relateret indhold

30.04.2025SCM.dk

Skibe ankrer op ud for Kina

30.04.2025SCM.dk

Stærkt kvartal for PostNord – pakkeforretningen trækker læsset

30.04.2025SCM.dk

Cybertruslen mod transportsektoren er meget høj

29.04.2025SCM.dk

Øget containeromsætning i Aarhus Havn

28.04.2025SCM.dk

Told-krigen mellem Kina og USA udløser bølge af aflyste sejladser

25.04.2025Apport Systems A/S

Sponseret

Få styr på emballagekravene og styrk både flow og bundlinje

24.04.2025SCM.dk

Esbjerg Havn klar til at modtage større skibe

24.04.2025SCM.dk

Whistleblower-sager fordoblet hos Maersk

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle