Første ammoniakdrevne containerskib er bestilt

De alternative brændstoffer vinder frem i containerskibe og nu bliver også ammoniak taget i brug som et grønt brændstof på et  containerskib.

Foto: NCL

27.02.2024

SCM.dk

Norske Yara og NCL annoncerede allerede planerne i efteråret. Og nu har de to selskaber afgivet ordre på containerskibet MS Yara Eyde, der får en kapacitet på 1.400 teu, på det kinesiske værft Qingdao Yangfan Shipbuilding, skriver det norske medie Teknisk Ukeblad.

“Ambitionen er at sejle udslips-frit med grøn ammoniak fra dag et, siger finansdirektør Christian Knutsen, NCL til det norske ugeblad.

Skibet, der bliver 149,9 meter langt og 26,8 meter bredt, skal efter planen sejle med gødning i containere mellem Brevik i Norge og Bremerhaven og Hamborg.

Skibet skal drives af en to-takts 9 MW ammoniakmotor fra det schweiziske selskab Wingd.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

18.04.2024SCM.dk

Fremtidens plastproduktion skal udvikles af CO2

18.04.2024SCM.dk

Logistikaktør går sikkerheden efter i sømmene

17.04.2024SCM.dk

Ekstra millioner skal sætte fart på grønne lastbiler

16.04.2024SCM.dk

Krisen i Mellemøsten truer sikkerheden på vitale handelsruter

15.04.2024SCM.dk

Krisen i Det Røde Hav sender fortsat CO2-udledning og rater op

15.04.2024SCM.dk

Højspændt situation i Mellemøsten fortsætter

15.04.2024SCM.dk

Færre sender varer købt på nettet retur

15.04.2024SCM.dk

Nyt rekordregnskab og flere milepæle

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle