Fremtidens forbrugere – syv trends

Finanskrisen har ændret forbrugernes vaner, og allerede nu skal virksomheder begynde at tilpasse sig efterkriseforbrugerne, mener en række virksomhedsledere og konsulenter, som peger på syv nye forbrugertrends.

06.10.2009

SCM.dk

I godt et år har virksomheder levet med finansiel og økonomisk nedtur, hvilket har sænket privatforbruget betragteligt. Og finanskrisen vil påvirke forbrugernes adfærd mange år frem. Netop nu er et nyt sæt holdninger ved at blive skabt hos de unge forbrugere. Derfor skal virksomhederne allerede nu gå i gang med at tilpasse deres produkter og ydelser til fremtidens forbrugere, skriver Mandag Morgen, som har kortlagt kommende forbrugertrends ved samtaler med en lang række virksomhedsledere og konsulenter. Undersøgelsen peger på syv trends, som fremtidens virksomheder bør tage højde for.

Segmentering
Virksomheder tvinges i stigende grad til at målrette deres produkter mod forbrugernes individuelle behov. ”One size fits all”-tankegangen findes snart kun i historiebøgerne. En af de helt store forbrugsgrupper, som virksomhederne med fordel kan markedsføre mod, er kvinder. Det er dog endnu de færreste virksomheder, der er begyndt at målrette produkter direkte mod kvinderne.

Pris
Krisen presser priserne, og efterspørgslen på discountvarer øges. Forbrugerundersøgelsen viser, at efterspørgslen på discountvarer fortsat vil stige, men samtidig viser den også, at når troen på fremtidsøkonomien vender tilbage, vil forbrugerne vende tilbage til dyrere alternativer. Ifølge Jens Juul Nielsen, informationsdirektør i Coop, er konsekvensen, at markedet deler sig i to, hvor discountmarkedet udgør den ene side og de dyrere premium brands den anden.
”Taberen vil blive den klassiske vare i midten af markedet,” siger Jens Juul Nielsen

Enkelthed
Forbrugere søger brugervenlige produkter og serviceydelser. De tager afstand fra produkter, der tilbyder finurlige funktioner, som de færreste har brug for i dagligdagen. Forbrugerne vil ikke købe varer, som de ikke direkte føler et behov for. Forbrugerne vil i stedet efterspørge enkelthed.

Mådehold
Forbrugere efterspørger produkter, der signalerer mådehold og ressourcebevidsthed.

Zap-zap
Loyaliteten over for bestemte mærkevarer svækkes, hvilket tvinger producenter til løbende branding- og produktudvikling.

Økologi
Salget af økologi stagnerer, men kun for en periode. Få år ude i fremtiden stiger salget igen. Virksomheder der har opbygget en profil som bannerførere for økologi bør derfor værne om denne profil, påpeger Jens Juul Nielsen.

Etik
Forbrugerne vil, ligesom før krisen, være opmærksomme på produkternes etiske profil.

-JR

N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Linde 1251 – én el-truck, flere energikilder

Slimstock Nordic

Sponseret

ABC-klassificering og forecast – et stærkt makkerpar

Relateret indhold

12.05.2025Bureau Veritas

Sponseret

Root Cause Analysis (RCA)

12.05.2025Bureau Veritas

Sponseret

FSMS ISO 22000:2018 Lead Auditor Fødevaresikkerhed (CQI IRCA-certificeret)

02.05.2025SSI Schäfer

Sponseret

SSI SCHÄFER Group opnår vækst i omsætning og et klart positivt resultat i regnskabsåret 2024

02.05.2025SCM.dk

Dansk tech-virksomhed vil indtage halvdelen af det danske marked for logistik- og transportoptimering

29.04.2025SCM.dk

Rådvilde SMV'er vil gerne i gang - hvis det virker

25.04.2025SCM.dk

Unge efterspørger social bæredygtighed på arbejdspladsen

25.04.2025SCM.dk

LEMAN går forrest i klimakampen med ambitiøse klimamål

24.04.2025Implement Consulting Group

Sponseret

Navigating pricing in an era of tariffs and trade shifts

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
OHSMS Auditor/Lead Auditor course based on ISO 45001 | CQI IRCA Certified Course ID: 1877

This course is designed to develop a clear understanding of safety management in the modern era and provide those involved in audit conduct and management with the skills to fulfil their role.

Dato

19.05.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
EMS ISO 14001:2015 Lead Auditor Miljø (CQI IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret EMS ISO 14001:2015 Lead Auditor Miljøkursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af miljøledelsessystemer i henhold til kravene i ISO 14001:2015.

Dato

19.05.2025

Tid

08:30

Sted

Kongens Lyngby

Bureau Veritas
Kursus
IATF 16949 Specialist

Med en kombination af teori, øvelser og praktiske eksempler giver IATF 16949 Specialist kurset dig en dybdegående forståelse for kravene i IATF 16949:2016 standarden inklusiv kravene i ISO 9001 standarden. Hovedfokus er dog på tillægskravene i IATF 16949 standarden.

Dato

19.05.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

DNV Business Assurance Denmark
Webinar
Webinar: AI Regulations and Risks: How to get started. Show and tell.

Join an immersive, practical session in AI regulations and risk management. The regulatory challenges will be broken down and you will be provided actionable steps and strategies for safe, compliant AI implementation in your organization with the use of the GRACE AI Platform.

Dato

20.05.2025

Sted

Online

Bureau Veritas
Kursus
ISO 14001:2015 Lead Auditor Refresher

Opdater din viden om ISO 14001:2015.

Dato

20.05.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

TECSYS A/S
Konference
Hardware & Brunch 2025

Bliv opdateret på det nyeste hardware til lager og logistik

Dato

20.05.2025

Tid

09:30

Sted

Montra Hotel Sabro Kro, Viborgvej 780, 8471 Sabro