Fremtidens intelligente logistik til nye sygehuse

Efter næsten to års udvikling blev prototypen på et innovativt transport- og logistiksystem til hospitaler præsenteret på en workshop i fredags hos Syddansk Sundhedsinnovation i Odense.

Efter to års udvikling præsenterede IHL-projektet en protype på et innovativt transport- og logistiksystem i fredags. I den forbindelse deltog bl.a. Torben Steen Mogensen, dr.med. og vicedirektør på Hvidovre og Amager Hospital, og Hans Jørn Kolmos, dr.med. og forskningsleder ved Klinisk Mikrobiologi, Odense Universitetshospital, som oplægsholdere og i en paneldebat. Foto: IHL. .

19.03.2015

SCM.dk

Intelligent Hospitalslogistik-systemet (IHL) kan automatisere og effektivisere logistikken på landets hospitaler, så alle former for varer, udstyr og medicin bliver tilgængeligt for personale og patienter, hvor og hvornår der er brug for det. Systemet skal gøre hverdagen på hospitalsafdelingerne nemmere og give personalet mere tid til de primære opgaver med patienterne.  

Læs også: Millionstøtte til intelligent hospitalslogistik

Mere end 50 personer med interesse for hospitalslogistik deltog fredag i en workshop i Odense og fik dermed mulighed for selv at se og afprøve ”det magiske skab”. Herfra kan hospitalspersonalet hente varer, som ligger klar, og/eller på en touchskærm bestille det, som de mangler. Når varen er bestilt, sørger IHL-systemet for, at den bliver gjort tilgængelig i skabet, der er bygget ind i hospitalsvæggen.

Den praktiske demonstration af IHL’s it-betjening, det magiske skab og affaldshåndteringen gav anledning til dialoger og spørgsmål om, hvordan IHL-systemet vil komme til at fungere på landets sygehuse. 

”Jeg tror, at IHL kan bidrage til, at man får en mere præcis logistik, så læger og sygeplejersker kan få leveret det, de har brug for. Jeg tror meget på automatiske systemer. Det er fremtiden for hospitalsvæsenet”, sagde Torben Steen Mogensen, dr.med. og vicedirektør på Hvidovre og Amager Hospital.  

Fremtidens logistik
Torben Steen Mogensen holdt oplæg på workshoppen, som ud over præsentation af IHL-prototypen, også satte fokus på hospitalernes udfordring med at udvikle ny og bedre logistik i et lægefagligt, hygiejnemæssigt og innovationsperspektiv.

Torben Steen Mogensens budskab var tydeligt: Fordi hospitalerne skal kunne behandle flere patienter hurtigere, kommer effektiv, automatisk logistik og hurtigere transport til at betyde meget mere.

En anden af oplægsholderne var Hans Jørn Kolmos, dr.med. og forskningsleder ved Klinisk Mikrobiologi, Odense Universitetshospital. Han lagde vægt på, at fremtidens logistik skal være med til at sikre, at urene og rene varer ikke blandes sammen for at eliminere smitte og infektioner.

Hans Jørn Kolmos har tidligere set elementerne i IHL ved projektets start, og han kunne ved workshoppen se, hvordan en prototype efterhånden har taget form, bl.a. på baggrund af brugerinvolverende udviklingsforløb.       

”Der er sket en udvikling af IHL i løbet af projektet, men der skal stadig udvikles mere. Både for at sikre fuld adskillelse af rent og urent og for at tænke logistikken rigtigt sammen med de bygninger, hvor den skal fungere. Plads til at arbejde med tingene og sætte fra er utrolig vigtigt for, at medarbejderne kan agere hygiejnemæssigt korrekt”, sagde Hans Jørn Kolmos.

IHL-prototypen er med støtte fra Markedsmodningsfonden udviklet siden maj 2013 af projektgruppen Intelligent Hospitalslogistik (IHL) med deltagelse af ti private virksomheder og fem danske sygehuse. Målet er at udvikle og tilpasse eksisterende teknologier, sådan at de bliver pålidelige, sikre og hygiejniske nok til at møde kravene på fremtidens supersygehuse.

Læs også: Nyt koncept skal automatisere hospitals-logistikken

Og udviklingen af IHL-systemet fortsætter:

”Nu skal vi teste systemet igen hos brugerne på hospitalerne, inden vi fremlægger den endelige og modulære løsning”, siger IHL-projektleder Niki Nicolas Grigoriou.

- JKK 

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

Consafe Logistics

Sponseret

[Webinar] Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

Relateret indhold

20.11.2025SCM.dk

Geografiske skævheder udfordrer erhvervsuddannelser

13.11.2025SCM.dk

Startup og konsulenthus går sammen om at gør ESG-arbejdet mere effektivt

11.11.2025SCM.dk

Værdikædeindsats som omkostning? Tænk igen

10.11.2025Uniteam Group

Sponseret

Derfor er GLEC og ISO 14083 afgørende for troværdige transportdata

07.11.2025Uniteam Group

Sponseret

Sådan går du fra regneark til dokumenteret Scope 3-rapportering

06.11.2025amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

Du kan ikke styre det, du ikke kan se: Håndtering af miljømæssige risici i globale forsyningskæder

04.11.2025SCM.dk

SCM Agendaen #24: Robusthed i forsyningskæderne via AI-drevet software

04.11.2025SCM.dk

Hvordan håndterer du risikostyring og compliance i forsyningskæden?

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
IATF 16949 Specialist

Med en kombination af teori, øvelser og praktiske eksempler giver IATF 16949 Specialist kurset dig en dybdegående forståelse for kravene i IATF 16949:2016 standarden inklusiv kravene i ISO 9001 standarden. Hovedfokus er dog på tillægskravene i IATF 16949 standarden.

Dato

24.11.2025

Sted

Vejle

Slimstock Nordic
Konference
Supply Chain Club den 24. november 2025 på Knudhule Badehotel i Ry. - Fuldt Booket

Fuldt booket. Kom og vær med til en dag fyldt med inspiration, faglig indsigt og aktuelle emner inden for supply chain management.

Dato

24.11.2025

Tid

09:00

Sted

Knudhule Badehotel, Ry – Randersvej 88, 8680 Ry

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ledelsens evaluering

Er din virksomhed certificeret, stilles der krav om, at I løbende gennemfører Ledelsens evaluering. Men hvordan gøres det mest effektivt og hvad kan vi lære af de virksomheder, der lykkes bedst med at gennemføre Ledelsens evaluering.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Energiledelse efter ISO 50001:2018

Kurset Energiledelse efter ISO 50001:2018 er det rigtige sted at starte din kompetenceudvikling, hvis du er ny på energiledelsesområdet eller har brug for at få opdateret din grundlæggende viden om ISO 50001 standarden.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

25.11.2025

Tid

08:30

Sted

Kgs Lyngby

STILL Danmark A/S
Messe
GRAND OPENING!

Still Danmark inviterer til Åbent Hus I nyt showroom i Kolding

Dato

25.11.2025

Tid

09:00

Sted

Essen 32, 6000 Kolding