Fremtidens intelligente logistik til nye sygehuse

Efter næsten to års udvikling blev prototypen på et innovativt transport- og logistiksystem til hospitaler præsenteret på en workshop i fredags hos Syddansk Sundhedsinnovation i Odense.

Efter to års udvikling præsenterede IHL-projektet en protype på et innovativt transport- og logistiksystem i fredags. I den forbindelse deltog bl.a. Torben Steen Mogensen, dr.med. og vicedirektør på Hvidovre og Amager Hospital, og Hans Jørn Kolmos, dr.med. og forskningsleder ved Klinisk Mikrobiologi, Odense Universitetshospital, som oplægsholdere og i en paneldebat. Foto: IHL. .

19.03.2015

SCM.dk

Intelligent Hospitalslogistik-systemet (IHL) kan automatisere og effektivisere logistikken på landets hospitaler, så alle former for varer, udstyr og medicin bliver tilgængeligt for personale og patienter, hvor og hvornår der er brug for det. Systemet skal gøre hverdagen på hospitalsafdelingerne nemmere og give personalet mere tid til de primære opgaver med patienterne.  

Læs også: Millionstøtte til intelligent hospitalslogistik

Mere end 50 personer med interesse for hospitalslogistik deltog fredag i en workshop i Odense og fik dermed mulighed for selv at se og afprøve ”det magiske skab”. Herfra kan hospitalspersonalet hente varer, som ligger klar, og/eller på en touchskærm bestille det, som de mangler. Når varen er bestilt, sørger IHL-systemet for, at den bliver gjort tilgængelig i skabet, der er bygget ind i hospitalsvæggen.

Den praktiske demonstration af IHL’s it-betjening, det magiske skab og affaldshåndteringen gav anledning til dialoger og spørgsmål om, hvordan IHL-systemet vil komme til at fungere på landets sygehuse. 

”Jeg tror, at IHL kan bidrage til, at man får en mere præcis logistik, så læger og sygeplejersker kan få leveret det, de har brug for. Jeg tror meget på automatiske systemer. Det er fremtiden for hospitalsvæsenet”, sagde Torben Steen Mogensen, dr.med. og vicedirektør på Hvidovre og Amager Hospital.  

Fremtidens logistik
Torben Steen Mogensen holdt oplæg på workshoppen, som ud over præsentation af IHL-prototypen, også satte fokus på hospitalernes udfordring med at udvikle ny og bedre logistik i et lægefagligt, hygiejnemæssigt og innovationsperspektiv.

Torben Steen Mogensens budskab var tydeligt: Fordi hospitalerne skal kunne behandle flere patienter hurtigere, kommer effektiv, automatisk logistik og hurtigere transport til at betyde meget mere.

En anden af oplægsholderne var Hans Jørn Kolmos, dr.med. og forskningsleder ved Klinisk Mikrobiologi, Odense Universitetshospital. Han lagde vægt på, at fremtidens logistik skal være med til at sikre, at urene og rene varer ikke blandes sammen for at eliminere smitte og infektioner.

Hans Jørn Kolmos har tidligere set elementerne i IHL ved projektets start, og han kunne ved workshoppen se, hvordan en prototype efterhånden har taget form, bl.a. på baggrund af brugerinvolverende udviklingsforløb.       

”Der er sket en udvikling af IHL i løbet af projektet, men der skal stadig udvikles mere. Både for at sikre fuld adskillelse af rent og urent og for at tænke logistikken rigtigt sammen med de bygninger, hvor den skal fungere. Plads til at arbejde med tingene og sætte fra er utrolig vigtigt for, at medarbejderne kan agere hygiejnemæssigt korrekt”, sagde Hans Jørn Kolmos.

IHL-prototypen er med støtte fra Markedsmodningsfonden udviklet siden maj 2013 af projektgruppen Intelligent Hospitalslogistik (IHL) med deltagelse af ti private virksomheder og fem danske sygehuse. Målet er at udvikle og tilpasse eksisterende teknologier, sådan at de bliver pålidelige, sikre og hygiejniske nok til at møde kravene på fremtidens supersygehuse.

Læs også: Nyt koncept skal automatisere hospitals-logistikken

Og udviklingen af IHL-systemet fortsætter:

”Nu skal vi teste systemet igen hos brugerne på hospitalerne, inden vi fremlægger den endelige og modulære løsning”, siger IHL-projektleder Niki Nicolas Grigoriou.

- JKK 

Descartes

Sponseret

Toldbehandling fra Descartes - en del af den digitale forsyningskæde

PlanEven

Sponseret

Optimering af indkøbsprocesser med ordreportal

Relateret indhold

10.10.2024SCM.dk

Investeringsprogram reducerer leveringstider for europæisk-byggede maskiner

10.10.2024SCM.dk

Nyt klimasyn er ukendt for mange virksomheder

07.10.2024SCM.dk

EU planlægger at udskyde afskovnings-direktivet

04.10.2024Bureau Veritas

Sponseret

Webinar: CBAM

02.10.2024SCM.dk

PEAK SYSTEMS får flere muskler til international vækst

01.10.2024SCM.dk

Governance, teknologi og sund fornuft

01.10.2024EAB Lagerindretning

Sponseret

𝗗𝗲𝗿𝗳𝗼𝗿 𝗵𝗼𝗹𝗱𝗲𝗿 𝗱𝗲𝘁! 🚀

27.09.2024SCM.dk

Investeringer er ikke i tråd med klimaløfter i Europas topvirksomheder

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Brother Nordic A/S
Messe
Scanpack 2024, Göteborg

I Göteborg deltager vores svenske kolleager i Skandinaviens førende fagmesse inden for emballage.

Dato

22.10.2024

Tid

10:00

Sted

Svenska mässan, Göteborg

Consafe Logistics
Webinar
Unlock AI to Boost Warehouse Efficiency

Lager & Transport Logistikmagasinet invites you to a webinar with Linda Frygell, Group Product and Partner Manager at Consafe Logistics, where she will share insights on how cutting-edge AI technology is transforming warehouse management and logistics.

Dato

23.10.2024

Tid

13:00

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Leanværktøjer

Dette kursus, som også er et diplommodul, er målrettet dig, der har brug for en værktøjskasse i arbejdet med implementering af Lean i både private og offentlige virksomheder.

Dato

24.10.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Agile projekter - online - aften

Vil du lære at lede agile projekter professionelt og effektivt? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og få indsigt i agile værktøjer og kompetencer i agil projektledelse.

Dato

24.10.2024

Tid

17:00

Sted

Online

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Ledelse og facilitering

Vil du være god til at facilitere møder, workshops, projekter og lignende? Og vil du kunne understøtte relationelle processer, der skaber værdi, mening og ønsket effekt?

Dato

25.10.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bredana Axcite A/S
Webinar
Få overblik over alt på et sted med Production Floor Execution

Webinaret for jer, der udfordres af for meget spildtid, mangelfuld registrering af tids- og materialeforbrug og/eller upræcise kostpriser

Dato

30.10.2024

Tid

10:00

Sted

Live webinar fra Bredana Axcite, Aarhus