Fundamental kulturændring er under opsejling i søfartsindustrien

Stærkere forhold til kunderne og langsigtede kontrakter skal udgøre grundstenen hos Mærsks fremover. Opgøret med de gamle dynamikker mellem rederier og shippere er mere end en ny forretningsmodel. Det har potentiale til at ændre hele kulturen i skibsfragtsindustrien, hvis flere hopper med på vognen.

Da mængden af fragtgods begyndte at tage til i løbet af sidste forår, valgte Mærsk at fokusere på at pleje langvarige kunderelationer ved indgå langsigtede kontrakter. Foto: Vladimir Serebryansky / 123rf .

07.04.2021

SCM.dk

”I løbet af de sidste ni måneder har man kunne se – i hvert fald på vores skibe – et noget dramatisk skift i andelen af kortsigtede shippers – eller det som man kalder det; spotpladser – i forhold til langsigtede kontraktbaseret pladser”.

Således udtaler Charles van der Steene, salgschef I Nordamerika for A.P. Møller – Maersk, om den udvikling, som Mærsk har undergået under corona-krisen og 2020. Da mængden af fragtgods begyndte at tage til i løbet af sidste forår, valgte Mærsk nemlig at fokusere på at pleje sine langvarige kunderelationer med shippere (kunder, der køber containertransport, red.). Det gør rederiet ved at indgå flere langsigtede kontrakter end hidtil.

Det er på trods af at stigende fragtmængder – som sædvanligt – har fået spotpriserne til at skyde i vejret: Noget som normalt får rederier til at give sine containerpladser til spotmarkedet.

Læs også: Priserne på kontraktskibsfragt stiger – og falder ikke ned igen lige foreløbig

”Det har været en betydningsfuld investering, fordi vi valgte samtidig ikke at nyde godt af prisstigningerne på spotmarkedet, men i stedet at holde fast i vores langsigtede partnere. Det bekræfter vores langsigtede vision om at være mere end bare et rederi. I stedet vil vi ses som en langsigtet integrator af container-logistik af vores største partnere”, fortæller van der Steene til mediet og analysehuset FreightWaves.

New York Shipping Exchange ser også fordelene ved en kulturforandringen. Prioriteringen kan nemlig give shippere en sikkerhed, de ikke før har haft. Den pris de aftaler, er den de betaler, og den service de aftaler, er den de får. Ligeledes giver det rederierne mulighed for at være mere præcise i deres planlægning. Ved langsigtede kontrakter kan rederierne bedre forudsige mængden af fragtgods til en afgang, og på den måde behøver de ikke i samme grad overbooke skibe i frygten for frafald.

”Price gouging” eller bare volatile priser?

Selvom Mærsk bevidst har fravalgt at udnytte et ophedet spotmarked, er priserne alligevel skudt i vejret. Så meget at det har fået flere til at spekulere i om der er tale om ”price gouging” fra rederiernes side af. Det indebærer, at rederier udnytter usædvanlige forhold – det kunne være en pandemi – til at hæve prisen mere end omkostningerne berettiger, hvilket er ulovligt flere steder – blandt andet USA.

Hos supply chain analysehuset Sea-Intelligence mener man ikke, at der ikke er tale om ’price gouging’. Container shipping spotpriser er normalt meget volatile, og der vil skulle mere til, før man vil kategorisere det som ’gouging’, mener de.

Læs også: Coronaperiodens prisstigninger for containertransport vækker undren

Men ’gouging’ eller ej – spotmarkedet er nu blevet så presset, at shipperne ligesom Mærsk søger de langsigtede kontrakter for overhovedet at sikre sine containere pladser på rederiernes skibe. Kontraktfragtpriserne er fulgt med, og det går kun en vej: op.

Udviklingen mærker man også hos Mærsk, selvom man har valgt at fokusere på langsigtede partnere. Mærks formåede nemlig at så godt som fordoble sin omsætning for fjerde kvartal i 2020 sammenlignet med året før.

Corona er en turbo-effekt

Ser man på udvikling mod en kulturændring, som Mærsk kæmper for, samt de voldsomme prisstigninger, der er et udtryk for den klassiske dynamik mellem rederier og shippere, er begge del blevet forstærket af corona-pandemiens indtog.

”Vi snakker mindre på et transaktionsgrundlag og mindre om indkøb. I stedet snakker vi mere om løsninger, og det er et fundamentalt skift. Det var heldigvis den retning, vi alligevel gerne gå i, så det har vi har kunne knytte udviklingen til vores langsigtede vision som virksomhed”, forklarer Charles van der Steene fra Mærsk.

Hos NYSHEX er man positivt stemt overfor Mærsks nye udvikling. Det kommer dog til at kræve noget af en mentalitetsskift hos begge parter, mener adm. direktør for NYSHEX, Gordon Downes.

Læs også: Følg din skibsfragt skridt for skridt gennem nyt samarbejde

”Det handler om forandringsledelse: alt både rederier og shippere skal vænne sig til nye forretningsmodeller og et helt nyt niveau af langsigtede partnerskaber. Men det er skøn forandring. Jeg tror, det bliver fordelagtigt for alle involveret, og den rolle som Mærsk og andre rederier spiller i forhold til at drive forandringen er meget konstruktiv”, siger Downes ligeledes til FreightWaves.

Samtidig minder han shippere om, at kontraktfragt ikke kun handler om pris. Laveste pris betyder oftest også, at containerpladser bliver tilsidesat til spotmarkedet, når priserne der er gunstigere. Derfor mener Gordon Downes, at det handler om langvarige relationer for shippere såvel som rederierne.

Kilde: FreightWaves

- KCP

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Prøv næste generation af gaffeltrucks hos Toyota Material Handling i Vejle

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Relateret indhold

17.09.2025Element Logic Danmark

Sponseret

Element Logic afholder webinar om OmniMod - den manglende brik i lagerautomation

17.09.2025Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Automatiseret palletransport med Swarm Automation Go – Toyotas nemme, risikofrie AGV-løsning.

16.09.2025SCM.dk

Nyt lager styrker STARKs logistik i hele Danmark

16.09.2025SCANLOX ApS

Sponseret

Vi sætter ind i slutspurten på NAU’s interne logistik

16.09.2025Norris Print-Tech A/S

Sponseret

Extrem range stregkodelæsere

15.09.2025Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Toyota Material Handling Danmark præsenterer fremtidens logistikløsninger på HI-messen 2025

14.09.2025Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Prøv næste generation af gaffeltrucks hos Toyota Material Handling i Vejle

09.09.2025Norris Print-Tech A/S

Sponseret

Ringscanner i fjervægtsklassen

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Uddannelse
Kvalitetsleder

Kompetencegivende kvalitetslederuddannelse

Dato

18.09.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Seminar
ISO 14001 Inspirationsseminar

I løbet af ISO 14001 Inspirationsseminaret får du forståelse for ISO 14001 standarden og bliver i stand til at vurdere den miljømæssige bæredygtighed i din virksomheds miljøledelsessystem i forhold til de strategiske og operationelle kravelementer i ISO 14001 standarden.

Dato

18.09.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

Implement Consulting Group
Webinar
Boost production scheduling efficiency with SAP PP/DS Boost production scheduling efficiency with SAP PP/DS

Effective PP/DS integration and advanced workload management

Dato

18.09.2025

Tid

10:00

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Next Generation QMS Assessment Course

Et virtuelt kursus, som er designet til at give dig en anerkendt metode til at evaluere din virksomheds kvalitetsledelsessystem (QMS) i forhold til best-practice og anerkendte standarder.

Dato

22.09.2025

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
Sæt dit ledelsessystem i drift

Med dette to-dages kursus bliver du klar til at udvikle, implementere og drive et effektivt ledelsessystem i din virksomhed

Dato

22.09.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Lokale 0, Göteborg Plads 1, 2150 Nordhavn

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Environmental Management System Auditor/Lead Auditor Training Course as per ISO 14001:2015 | CQI and IRCA Certified Course ID: 17913

This 5 day course provides the knowledge and skills needed to organize and lead Environmental Management System audits.

Dato

22.09.2025

Sted

Odense