Fundamental kulturændring er under opsejling i søfartsindustrien

Stærkere forhold til kunderne og langsigtede kontrakter skal udgøre grundstenen hos Mærsks fremover. Opgøret med de gamle dynamikker mellem rederier og shippere er mere end en ny forretningsmodel. Det har potentiale til at ændre hele kulturen i skibsfragtsindustrien, hvis flere hopper med på vognen.

Da mængden af fragtgods begyndte at tage til i løbet af sidste forår, valgte Mærsk at fokusere på at pleje langvarige kunderelationer ved indgå langsigtede kontrakter. Foto: Vladimir Serebryansky / 123rf .

07.04.2021

SCM.dk

”I løbet af de sidste ni måneder har man kunne se – i hvert fald på vores skibe – et noget dramatisk skift i andelen af kortsigtede shippers – eller det som man kalder det; spotpladser – i forhold til langsigtede kontraktbaseret pladser”.

Således udtaler Charles van der Steene, salgschef I Nordamerika for A.P. Møller – Maersk, om den udvikling, som Mærsk har undergået under corona-krisen og 2020. Da mængden af fragtgods begyndte at tage til i løbet af sidste forår, valgte Mærsk nemlig at fokusere på at pleje sine langvarige kunderelationer med shippere (kunder, der køber containertransport, red.). Det gør rederiet ved at indgå flere langsigtede kontrakter end hidtil.

Det er på trods af at stigende fragtmængder – som sædvanligt – har fået spotpriserne til at skyde i vejret: Noget som normalt får rederier til at give sine containerpladser til spotmarkedet.

Læs også: Priserne på kontraktskibsfragt stiger – og falder ikke ned igen lige foreløbig

”Det har været en betydningsfuld investering, fordi vi valgte samtidig ikke at nyde godt af prisstigningerne på spotmarkedet, men i stedet at holde fast i vores langsigtede partnere. Det bekræfter vores langsigtede vision om at være mere end bare et rederi. I stedet vil vi ses som en langsigtet integrator af container-logistik af vores største partnere”, fortæller van der Steene til mediet og analysehuset FreightWaves.

New York Shipping Exchange ser også fordelene ved en kulturforandringen. Prioriteringen kan nemlig give shippere en sikkerhed, de ikke før har haft. Den pris de aftaler, er den de betaler, og den service de aftaler, er den de får. Ligeledes giver det rederierne mulighed for at være mere præcise i deres planlægning. Ved langsigtede kontrakter kan rederierne bedre forudsige mængden af fragtgods til en afgang, og på den måde behøver de ikke i samme grad overbooke skibe i frygten for frafald.

”Price gouging” eller bare volatile priser?

Selvom Mærsk bevidst har fravalgt at udnytte et ophedet spotmarked, er priserne alligevel skudt i vejret. Så meget at det har fået flere til at spekulere i om der er tale om ”price gouging” fra rederiernes side af. Det indebærer, at rederier udnytter usædvanlige forhold – det kunne være en pandemi – til at hæve prisen mere end omkostningerne berettiger, hvilket er ulovligt flere steder – blandt andet USA.

Hos supply chain analysehuset Sea-Intelligence mener man ikke, at der ikke er tale om ’price gouging’. Container shipping spotpriser er normalt meget volatile, og der vil skulle mere til, før man vil kategorisere det som ’gouging’, mener de.

Læs også: Coronaperiodens prisstigninger for containertransport vækker undren

Men ’gouging’ eller ej – spotmarkedet er nu blevet så presset, at shipperne ligesom Mærsk søger de langsigtede kontrakter for overhovedet at sikre sine containere pladser på rederiernes skibe. Kontraktfragtpriserne er fulgt med, og det går kun en vej: op.

Udviklingen mærker man også hos Mærsk, selvom man har valgt at fokusere på langsigtede partnere. Mærks formåede nemlig at så godt som fordoble sin omsætning for fjerde kvartal i 2020 sammenlignet med året før.

Corona er en turbo-effekt

Ser man på udvikling mod en kulturændring, som Mærsk kæmper for, samt de voldsomme prisstigninger, der er et udtryk for den klassiske dynamik mellem rederier og shippere, er begge del blevet forstærket af corona-pandemiens indtog.

”Vi snakker mindre på et transaktionsgrundlag og mindre om indkøb. I stedet snakker vi mere om løsninger, og det er et fundamentalt skift. Det var heldigvis den retning, vi alligevel gerne gå i, så det har vi har kunne knytte udviklingen til vores langsigtede vision som virksomhed”, forklarer Charles van der Steene fra Mærsk.

Hos NYSHEX er man positivt stemt overfor Mærsks nye udvikling. Det kommer dog til at kræve noget af en mentalitetsskift hos begge parter, mener adm. direktør for NYSHEX, Gordon Downes.

Læs også: Følg din skibsfragt skridt for skridt gennem nyt samarbejde

”Det handler om forandringsledelse: alt både rederier og shippere skal vænne sig til nye forretningsmodeller og et helt nyt niveau af langsigtede partnerskaber. Men det er skøn forandring. Jeg tror, det bliver fordelagtigt for alle involveret, og den rolle som Mærsk og andre rederier spiller i forhold til at drive forandringen er meget konstruktiv”, siger Downes ligeledes til FreightWaves.

Samtidig minder han shippere om, at kontraktfragt ikke kun handler om pris. Laveste pris betyder oftest også, at containerpladser bliver tilsidesat til spotmarkedet, når priserne der er gunstigere. Derfor mener Gordon Downes, at det handler om langvarige relationer for shippere såvel som rederierne.

Kilde: FreightWaves

- KCP

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

Hans Schourup A/S

Sponseret

Humanoide robotter – den næste game changer i logistik og produktion

Relateret indhold

12.12.2025SCM.dk

Nyt logistisk supercenter åbner i Ringsted

11.12.2025SCM.dk

JYSK åbner nyt distributionscenter i Italien i 2027

08.12.2025SCM.dk

Mobile robotter: Fra faste ruter til intelligent høj fleksibilitet

05.12.2025Körber Supply Chain DK A/S

Sponseret

AMR’er kræver volumen: sådan får du reel ROI på robotterne

04.12.2025Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

04.12.2025SCM.dk

9 AGV’er servicerer på tiende år JYSKs distributionscenter i Danmark

02.12.2025SCM.dk

AI løfter lagerdrift fra automatisering til strategisk styrke

01.12.2025SCM.dk

Nye og avancerede mobile robotter er på hastig fremmarch

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Seneste temaer

Se alle

Events

Se alle
Dansk Standard
Webinar
Online morgenmøder: Få mere værdi ud af dine aktiver med et ledelsessystem

Hvordan kan organisationer systematisk og bæredygtigt få mere værdi ud af sine aktiver og samtidig sikre, at det sker i overensstemmelse med de strategiske mål og krav fra interessenter? Svaret kan ligge i et velfungerende asset management-ledelsessystem som du kan høre mere om på to kommende morgenmøder.

Dato

10.12.2025

Tid

09:00

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
E-læringskursus: ISO 37001 Lead Implementer

Behersk implementering og ledelse af et antibestikkelsessystem (ABMS) baseret på ISO 37001

Dato

15.12.2025

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
E-læringskursus: ISO/IEC 27001 Lead Implenter - certificeret af PECB

Få bevis på dine kompetencer med den internationale certificering i informationssikkerhed, ISO/IEC 27001 Lead Implementer

Dato

15.12.2025

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
ISO/IEC 27002 diplomkursus - træf de rigtige foranstaltninger

På dette kursus får du hjælp til at træffe de rigtige foranstaltninger med ISO 27002, og bliv bedre til at kvalificere og udpege de handlinger, der er nødvendige for din virksomheds informationssikkerhed

Dato

16.12.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Sal 1 Göteborg Plads 1 2150 Nordhavn

Dansk Standard
Kursus
ISO/IEC 27002 Diplomkursus - træf de rigtige foranstaltninger

På dette kursus får du hjælp til at træffe de rigtige foranstaltninger med ISO 27002, og bliv bedre til at kvalificere og udpege de handlinger, der er nødvendige for din virksomheds informationssikkerhed.

Dato

16.12.2025

Sted

Dansk Standard, Nordhavn

AGR
Webinar
Chain reactions: The spark behind smarter supply chain decisions

Two CEOs, Once Supply Chain: 2025 Reflections and 2026 Realities

Dato

17.12.2025

Tid

12:30

Sted

Online on LinkedIn