GLS opfører nyt højteknologisk distributionscenter

I foråret 2022 overtog GLS Denmark A/S en grund på 80.000 kvadratmeter i Ringsted Business Park. Efter en grundig udbudsrunde har pakkedistributøren nu fundet entreprenør til projektet, der skal øge deres sjællandske kapacitet, nemlig Gråkjær Erhverv A/S.

Henrik Skaarup (th) fra Gråkjær Erhverv og Steen Kristensen fra GLS Denmark A/S har indgået aftale om opførelse af et nyt distributionscenter på 80.000 m2 i Ringsted. Foto: GLS

08.12.2023

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

Både GLS og GLS’ kunder vækster, og distributør-virksomheden har behov for mere lagerkapacitet for fortsat at servicere kunderne. Hos GLS Denmark vækker det derfor glæde, at et nyt distributionscenter placeret centralt på Sjælland nu er tættere på første spadestik. 

”Distributionscentret i Ringsted er essentielt for vores arbejde med at sikre tilstrækkelig kapacitet til fremtiden. Det gør, at vi kan opretholde landets bedste leveringskvalitet, når både vi og vores kunder vækster. Derfor har vi haft store krav til kvalitetsniveauet i et fremtidigt distributionscenter”, siger Steen Kristensen, Managing Director i GLS Denmark A/S.

Solceller og ladestandere
Kravene til det nye distributionscenter på 10.000 kvadratmeter indebærer blandt andet bæredygtige og innovative løsninger, som lever op til GLS' 2045-mål om nulemission. Med opførelsen af et solcelleanlæg på 445 kWp forventes en årsproduktion på cirka 400.000 kWh. Sådan håber GLS at dække den tredjedel af deres strømforbrug, som sker i dagtimerne. Derudover vil der fra start blive opsat 30 AC-ladestandere og fire lynladerudtag. Det betyder, at en stor del af distributionscentrets distributionsflåde allerede fra indvielsen kan bestå af elkøretøjer.

Læs også: IKEA investerer milliarder i nyt logistikcenter

Distributionscenter Ringsted bliver også hjem for et fuldautomatisk sorteringsanlæg, der vil øge den sjællandske kapacitet med 30-35 procent.

”Udover at vores kapacitet øges markant, vil vi kunne tilbyde endnu flere af vores sjællandske kunder nye, attraktive indleveringstider”, fortæller Henrik Nyegaard, Director Operations i GLS Denmark. Foto: GLS

”Byggeriet kommer til at spille en afgørende rolle for vores distributionsnetværk på Sjælland. Udover at vores kapacitet øges markant, vil vi kunne tilbyde endnu flere af vores sjællandske kunder nye, attraktive indleveringstider. Samtidig kommer vi tættere på såvel afsendere som modtagere i nærområdet. Derfor kan vores kunder se frem til endnu bedre service”, fortæller Henrik Nyegaard, Director Operations i GLS Denmark.

Kvalitet driver samarbejdet
De høje krav til byggeriet betyder, at det er en grundig udbudsrunde, der har ledt op til kontraktindgåelsen med Gråkjær.

”Gråkjær har været gode sparringspartnere, og de har samtidig formået at forblive tro mod udbudsmaterialet og de krav, vi har stillet. Derudover har både vi og vores bygherrerådgivere været imponerede over deres kvalitetsstyringssystem. I GLS er kvalitet et nøgleord, og det er derfor vigtigt, at dette også skinner igennem hos vores samarbejdspartnere”, lyder det fra Jacob Fischer, Head of Technology and International Operations i GLS Denmark.

Læs også: Automatisering af plukkeprocessen forbedrer arbejdsmiljø på lageret

Kontraktindgåelsen vækker også stor glæde hos totalentreprenøren, som i 2023 har 50-års jubilæum og mere end 4.000 byggeprojekter i porteføljen.  

”Vi er stolte af, at en international virksomhed som GLS har peget på os. Det er et spændende projekt, og den gode dialog undervejs har skabt gensidig tryghed i samarbejdet. Vi har opført flere større lager- og logistikbygninger, og vi glæder os til at bringe alle vores kompetencer i spil og bidrage til at skabe et topmoderne distributionscenter til GLS”, siger Henrik Skaarup, CEO i Gråkjær.

Byggeriet forventes igangsat til foråret 2024, mens det færdige distributionscenter forventes fuldt funktionsdygtigt inden GLS' højsæson i november 2025.

Bredana Axcite A/S

Sponseret

Download gratis e-bog om BI-løsning udviklet specielt til Supply Chain Management

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Denne artikel er del af et tema:

Tema: Den moderne logistikterminal

En moderne logistikterminal er et komplekst anlæg, som spiller en stor rolle i effektiv styring, lagring og distribution af varer. Den fungerer som en central ‘hub’ for forskellige logistikaktiviteter, der samlet skal optimere forsyningskæden. Læs forskellige vinkler på, hvilke krav den moderne logistikterminal skal leve op til i form af for eksempel bygning, yard, software, hardware, bæredygtighed, arbejdsmiljø med mere.

Relateret indhold

26.02.2024SCM.dk

CMA CGM i markant tilbagegang

26.02.2024SCM.dk

Kina: Amerikanske påstande er paranoia

15.02.2024SCM.dk

GLS’ sjællandske kapacitet øges med 30-35 procent

15.02.2024Zetes

Sponseret

Modexpress optimises order verification with ZetesMedea RFID solution

14.02.2024SCM.dk

Første spadestik til nyt kæmpe lagercenter

12.02.2024SCM.dk

JYSK vil bygge nyt distributionscenter i Holland

07.02.2024SCM.dk

Robotter langer selv butiksvarer over disken – og gør det døgnet rundt

06.02.2024SCM.dk

Logistikejendomsudvikler forventer vækst og styrker organisationen

Jobmarked

Se alle

Apport Systems A/S

Bliv vores Software Developer. Vores SQL Expert til udviklingsteamet.

Er du klar til at blive Apports nye softwareudvikler: et job med ansvar, selvstændighed og IT-kundskaber. Vi glæder os til at modtage din ansøgning.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bredana Axcite A/S

Er du vild med programmering - og stærk til D365FO?

Hvis du elsker programmering helt ud i fingerspidserne og nikker entusiastisk, når snakken går på D365FO, OOP, SOLID og polymorphe variable, så læs endelig videre. Vi er nemlig på udkig efter en passioneret og hardcore udvikler til vores team i Kolding. Er det dig?

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bredana Axcite A/S

Banker dit hjerte for programmering?

Hvis du elsker programmering helt ud i fingerspidserne og nikker entusiastisk, når snakken går på OOP, SOLID og polymorphe variable, så læs endelig videre. Vi er nemlig på udkig efter en passioneret og hardcore udvikler til vores team i Aarhus eller Kolding. Er det dig?

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bredana Axcite A/S

Har du erfaring inden for intern logistik og/eller produktion?

Bredana Axcite søger en handlekraftig ERP-konsulent

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bureau Veritas

Specialist i livscyklusvurderinger, miljøvaredeklarationer mm.

Specialist i livscyklusvurderinger, miljøvaredeklarationer mm. søges til international virksomhed

Område

Sydjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bureau Veritas

Auditor til ISO 9001, ISO 14001 OG ISO 45001

Bureau Veritas Certification søger auditor til ISO 9001, ISO 14001 og ISO 45001

Område

Sydjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bureau Veritas

Administrative assistant for marine & offshore

Join Bureau Veritas Denmark in an exciting position as part-time administrative assistant in the Marine Department

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bureau Veritas

IT-Sikkerhedskonsulent

Bureau Veritas søger IT-sikkerhedskonsulent

Område

Sydjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Zetes

Zetes søger ny Business Consultant i Supply Chain-løsninger

Som Business Consultant inden for supply chain-optimering vil du bidrage med din ekspertise gennem hele salgscyklussen, være en betroet rådgiver og deltage i kvalificeringen af forretningsmuligheder. Du vil tage ansvar for udvælgelsen af den bedste projekttilgang og påvirke strategien for vores supply chain-løsninger.

Område

Hele landet

Ansøgningsfrist

28.02.2024

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
RELEX Solutions
Webinar
The future of consumer goods supply chain planning

Join us for an exclusive online event that will introduce the new RELEX end-to-end supply chain planning solution capabilities for consumer goods companies.

Dato

07.02.2024

Sted

On-line

RELEX Solutions
Webinar
RELEX Next

Deltag til vores årlige online begivenhed RELEX Next. Her vil du høre alt om RELEX’ nyeste løsninger, samt erfaringer fra virksomheder, der allerede bruger dem succesfuldt. At følge med udviklingen er afgørende for detailhandlens succes. Under RELEX Next vil vi dykke ned i kritiske branchetemaer for at undersøge, hvordan hurtigt skiftende forbrugsvaner, supply chain disruptions og økonomisk usikkerhed understreger behovet for intelligent detailplanlægning - og hvorfor det er vigtigere end nogensinde før. Se hele agendaen på linket.

Dato

15.02.2024

Tid

14:00

Sted

On-line

Bureau Veritas
Kursus
NIS2 – Hvad er det, hvad betyder det, og hvordan kommer du i gang?

Sæt kryds i kalenderen den 26. februar og vær med, når vores ekspert på området, Thomas Vestergaard, giver en intro til NIS2 og gennemgår en mulig plan for arbejdet imod efterlevelse af kravene i din virksomhed.

Dato

26.02.2024

Tid

08:30

Sted

Fredericia

TrueCommerce
Webinar
Webinar: EDIFACT

Alt du skal vide om EDIFACT

Dato

05.03.2024

Tid

11:00

Sted

Online

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Agile projekter - Hybrid - dag

Vil du lære at lede agile projekter professionelt og effektivt? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og få indsigt i agile værktøjer og kompetencer i agil projektledelse.

Dato

08.03.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Projektstrategi og -organisation

Skal du til at lede projekter, – eller gør du det allerede? Så tilmeld dig kurset Projektstrategi og –organisation, som også er et diplommodul, og få indblik i virksomheders og organisationers værdiskabelse, udviklingsfaser og meget mere.

Dato

11.03.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup