GLS opfører nyt højteknologisk distributionscenter

I foråret 2022 overtog GLS Denmark A/S en grund på 80.000 kvadratmeter i Ringsted Business Park. Efter en grundig udbudsrunde har pakkedistributøren nu fundet entreprenør til projektet, der skal øge deres sjællandske kapacitet, nemlig Gråkjær Erhverv A/S.

Henrik Skaarup (th) fra Gråkjær Erhverv og Steen Kristensen fra GLS Denmark A/S har indgået aftale om opførelse af et nyt distributionscenter på 80.000 m2 i Ringsted. Foto: GLS

08.12.2023

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

Både GLS og GLS’ kunder vækster, og distributør-virksomheden har behov for mere lagerkapacitet for fortsat at servicere kunderne. Hos GLS Denmark vækker det derfor glæde, at et nyt distributionscenter placeret centralt på Sjælland nu er tættere på første spadestik. 

”Distributionscentret i Ringsted er essentielt for vores arbejde med at sikre tilstrækkelig kapacitet til fremtiden. Det gør, at vi kan opretholde landets bedste leveringskvalitet, når både vi og vores kunder vækster. Derfor har vi haft store krav til kvalitetsniveauet i et fremtidigt distributionscenter”, siger Steen Kristensen, Managing Director i GLS Denmark A/S.

Solceller og ladestandere
Kravene til det nye distributionscenter på 10.000 kvadratmeter indebærer blandt andet bæredygtige og innovative løsninger, som lever op til GLS' 2045-mål om nulemission. Med opførelsen af et solcelleanlæg på 445 kWp forventes en årsproduktion på cirka 400.000 kWh. Sådan håber GLS at dække den tredjedel af deres strømforbrug, som sker i dagtimerne. Derudover vil der fra start blive opsat 30 AC-ladestandere og fire lynladerudtag. Det betyder, at en stor del af distributionscentrets distributionsflåde allerede fra indvielsen kan bestå af elkøretøjer.

Læs også: IKEA investerer milliarder i nyt logistikcenter

Distributionscenter Ringsted bliver også hjem for et fuldautomatisk sorteringsanlæg, der vil øge den sjællandske kapacitet med 30-35 procent.

”Udover at vores kapacitet øges markant, vil vi kunne tilbyde endnu flere af vores sjællandske kunder nye, attraktive indleveringstider”, fortæller Henrik Nyegaard, Director Operations i GLS Denmark. Foto: GLS

”Byggeriet kommer til at spille en afgørende rolle for vores distributionsnetværk på Sjælland. Udover at vores kapacitet øges markant, vil vi kunne tilbyde endnu flere af vores sjællandske kunder nye, attraktive indleveringstider. Samtidig kommer vi tættere på såvel afsendere som modtagere i nærområdet. Derfor kan vores kunder se frem til endnu bedre service”, fortæller Henrik Nyegaard, Director Operations i GLS Denmark.

Kvalitet driver samarbejdet
De høje krav til byggeriet betyder, at det er en grundig udbudsrunde, der har ledt op til kontraktindgåelsen med Gråkjær.

”Gråkjær har været gode sparringspartnere, og de har samtidig formået at forblive tro mod udbudsmaterialet og de krav, vi har stillet. Derudover har både vi og vores bygherrerådgivere været imponerede over deres kvalitetsstyringssystem. I GLS er kvalitet et nøgleord, og det er derfor vigtigt, at dette også skinner igennem hos vores samarbejdspartnere”, lyder det fra Jacob Fischer, Head of Technology and International Operations i GLS Denmark.

Læs også: Automatisering af plukkeprocessen forbedrer arbejdsmiljø på lageret

Kontraktindgåelsen vækker også stor glæde hos totalentreprenøren, som i 2023 har 50-års jubilæum og mere end 4.000 byggeprojekter i porteføljen.  

”Vi er stolte af, at en international virksomhed som GLS har peget på os. Det er et spændende projekt, og den gode dialog undervejs har skabt gensidig tryghed i samarbejdet. Vi har opført flere større lager- og logistikbygninger, og vi glæder os til at bringe alle vores kompetencer i spil og bidrage til at skabe et topmoderne distributionscenter til GLS”, siger Henrik Skaarup, CEO i Gråkjær.

Byggeriet forventes igangsat til foråret 2024, mens det færdige distributionscenter forventes fuldt funktionsdygtigt inden GLS' højsæson i november 2025.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Denne artikel er del af et tema:

Tema: Den moderne logistikterminal

En moderne logistikterminal er et komplekst anlæg, som spiller en stor rolle i effektiv styring, lagring og distribution af varer. Den fungerer som en central ‘hub’ for forskellige logistikaktiviteter, der samlet skal optimere forsyningskæden. Læs forskellige vinkler på, hvilke krav den moderne logistikterminal skal leve op til i form af for eksempel bygning, yard, software, hardware, bæredygtighed, arbejdsmiljø med mere.

Relateret indhold

02.05.2024SCM.dk

Maersk overskud på 208 mio. dollar i Q1

02.05.2024SCM.dk

Aabenraa Havn sætter ny rekord

02.05.2024SCM.dk

JYSK stopper kæmpe plastikforbrug med nyt tiltag

01.05.2024Hans Schourup A/S

Sponseret

Nyt katalog og nye sikkerhedsprodukter fra MPM

01.05.2024EAB Lagerindretning

Sponseret

Fuldt automatiseret produktionsanlæg med fejlfri vision

26.04.2024SCM.dk

Dansk startup vil tilbyde lagerautomatisering til mindre virksomheder

25.04.2024SCM.dk

JYSK bygger nyt bæredygtigt distributionscenter i Holland

22.04.2024SCM.dk

Autonome robotter er effektive hjælpere på lageret

Jobmarked

Se alle

Apport Systems A/S

Bliv Test Manager hos Apport Systems A/S – en af Nordens førende WMS-udbydere.

Syntes du, at teknologi og kvalitet inden for softwareudvikling er drønspændende? Og er du ferm til software test og test-processer? Fantastisk - så er det måske dig, der skal være en del af Apport teamet som vores nye Test Manager.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Mechanical Engineer

Drømmer du om at arbejde med komplekse og højteknologiske løsninger?

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Category Manager - med primært fokus på projektindkøb

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Vi er en virksomhed i udvikling og søger derfor en erfaren Category Manager til at styrke vores indkøbsteam. Vores dedikation til innovation har gjort os til en førende aktør i branchen. Som Category Manager hos Körber bliver du en del af et passioneret og resultatorienteret team, hvor din erfaring vil spille en central rolle i at udvikle vores indkøbsstrategi og forbedre vores leverandørnetværk.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Project Engineer - Controls

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Som vores nye Project Engineer - Controls bliver det derfor også en central del af din hverdag, som del af et passioneret og internationalt team der hver dag arbejder for at bringe automation og PLC til nye højder.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle