Grønne brændstoffer spiller vigtig rolle i grøn omstilling af luftfarten

Green Power Denmark håber, at der kan komme så meget fart på produktionen af grønne brændstoffer gennem Power-to-X, at Danmark i løbet af en kort årrække kan flyve klimavenligt ind og ud af landet og ikke kun indenfor landets grænser.

Regeringens plan er, at én indenrigsflyrute skal flyve på grønne brændstoffer i 2025. Det bliver med stor sandsynlighed biobrændstoffer, da produktionen af grønne brændstoffer gennem Power-to-X ikke vil være tilstrækkelig stor på det tidspunkt. I 2030 skal alle indenrigsfly flyve på grønne brændstoffer. Og regeringen vil sætte en milliard kroner af over otte år til produktion af grønne brændstoffer til fly, som flyver ind og ud af Danmark.. Foto: Green Power Denmark

17.11.2023

SCM.dk

Regeringen foreslår at indføre en afgift på i gennemsnit 70 kroner i 2025, og den stiger til i gennemsnit 100 kroner i 2030. Halvdelen af provenuet vil gå til den grønne omstilling af lufthavnen og den anden halvdel til en forhøjet ældrecheck.

”Det er politikernes valg, hvad pengene fra afgiften skal bruges til. Men vi mener, at pengene skal bruges til at skubbe gang i den udvikling, som skal gøre luftfarten klimavenlig. De grønne flybrændstoffer vil selvfølgelig være dyrere end de fossile i begyndelsen, og derfor vil der blive brug for støtte”, siger Kristian Jensen, administrerende direktør i Green Power Denmark.

Regeringens plan er, at én indenrigsflyrute skal flyve på grønne brændstoffer i 2025. Det bliver med stor sandsynlighed biobrændstoffer, da produktionen af grønne brændstoffer gennem Power-to-X ikke vil være tilstrækkelig stor på det tidspunkt. I 2030 skal alle indenrigsfly flyve på grønne brændstoffer. Og regeringen vil sætte en milliard kroner af over otte år til produktion af grønne brændstoffer til fly, som flyver ind og ud af Danmark.

”Hvis det politiske flertal ønsker det, behøver vi ikke at nøjes med at flyve klimavenligt fra Aalborg til København i 2030. Så kan vi fortsætte rejsen til Mallorca uden at belaste klimaet”, siger Kristian Jensen.

Læs også: Fusion skal sætte fart på bæredygtig shipping

Danmark har flere virksomheder, som er klar til at producere de grønne brændstoffer, og der er flyselskaber, som bare venter på at tanke det på flyene. Vi kan – hvis vi griber mulighederne – producere de brændstoffer, som flyselskaber i resten af Europa vil efterspørge. Regeringen foreslår, at indenrigsflyene skal flyve udelukkende på grønne brændstoffer – dråbe for dråbe. Green Power Denmark mener, at det i stedet bør være muligt at blande de grønne brændstoffer med fossile brændsler gennem det såkaldte massebalanceprincip.

”For klimaet vil det komme ud på et, men det vil blive meget billigere, og dermed vil mere af flytrafikken kunne omlægges for det samme beløb. Regeringens forslag vil kræve separate tankanlæg og fly, som kun kan flyve på den bestemte rute. Pengene fra flyafgiften vil gøre mere nytte for klimaet, hvis vi bruger provenuet på at støtte produktionen af grønne brændstoffer”, siger Kristian Jensen.

/ PiB

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

Hans Schourup A/S

Sponseret

Humanoide robotter – den næste game changer i logistik og produktion

Relateret indhold

26.11.2025SCM.dk

Vejtransport er afgørende i EU’s militære oprustning

24.11.2025SCM.dk

Resiliens: Myndigheder og dagligvarehandel samarbejder om at styrke danskernes hjemmeberedskab

21.11.2025SCM.dk

Flere batterityper bliver omfattet af skærpet EU-producentansvar

20.11.2025SCM.dk

Nyt projekt skal styrke ansvar for produkters livscyklus

14.11.2025SCM.dk

Flere danskere prepper efter dronehændelser og betalingsnedbrud

13.11.2025BEWO ApS

Sponseret

ESG er dødt – hvad gør vi nu?

13.11.2025SCM.dk

Månedens udfordring: Skærpet fokus på sikkerhed i forsyningskæden

29.10.2025SCM.dk

Miljømærkede indkøb vokser markant blandt danske virksomheder

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dansk Standard
Kursus
CE-mærkning af maskiner og anlæg - diplomkursus

Sådan udfører du CE-mærkning af maskiner, maskinlinjer og ombyggede maskiner – Diplomkursus – 2 dage

Dato

09.12.2025

Sted

Dansk Standard, Nordhavn

Dansk Standard
Kursus
NIS2 i praksis – med ISO/IEC 27001 som fundament for compliance

På dette diplomkursus får du overblik over NIS2-kravene i praksis, og du lærer, hvordan ISO/IEC 27001 kan bruges som en praktisk ramme til at styrke jeres informationssikkerhed og sikre compliance med den nye NIS2-lov.

Dato

09.12.2025

Sted

Comwell H.C. Andersen Odense

Dansk Standard
Kursus
ISO/IEC 27001: Diplomkursus i informationssikkerhed

På dette kursus får du hjælp til at starte arbejdet med at få et effektivt ledelsessystem for informationssikkerhed, som passer til din virksomheds behov, med ISO 27001.

Dato

09.12.2025

Sted

Dansk Standard, Nordhavn

Bureau Veritas
Kursus
Kemi Fokus 2025

Vi vil gerne invitere dig, der har interesse i området for kemikalier og kemikaliedokumentation, til Kemi Fokus 2025 den 9. december kl. 8.30-12.00 eller fra kl. 13.00-17.00 i Fredericia. Dagen indeholder forskellige relevante emner, og spænder fra det mere overordnede i forhold til markedsføring til det helt specifikke inden for klassificering – se mere i programmet nedenfor.

Dato

09.12.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4Wind Specialist Refresher Training

Event Description

Dato

09.12.2025

Tid

08:30

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4Wind Management Awareness Refresher Training

Event Description

Dato

09.12.2025

Tid

08:30

Sted

Online