Grønne brændstoffer spiller vigtig rolle i grøn omstilling af luftfarten

Green Power Denmark håber, at der kan komme så meget fart på produktionen af grønne brændstoffer gennem Power-to-X, at Danmark i løbet af en kort årrække kan flyve klimavenligt ind og ud af landet og ikke kun indenfor landets grænser.

Regeringens plan er, at én indenrigsflyrute skal flyve på grønne brændstoffer i 2025. Det bliver med stor sandsynlighed biobrændstoffer, da produktionen af grønne brændstoffer gennem Power-to-X ikke vil være tilstrækkelig stor på det tidspunkt. I 2030 skal alle indenrigsfly flyve på grønne brændstoffer. Og regeringen vil sætte en milliard kroner af over otte år til produktion af grønne brændstoffer til fly, som flyver ind og ud af Danmark.. Foto: Green Power Denmark

17.11.2023

SCM.dk

Regeringen foreslår at indføre en afgift på i gennemsnit 70 kroner i 2025, og den stiger til i gennemsnit 100 kroner i 2030. Halvdelen af provenuet vil gå til den grønne omstilling af lufthavnen og den anden halvdel til en forhøjet ældrecheck.

”Det er politikernes valg, hvad pengene fra afgiften skal bruges til. Men vi mener, at pengene skal bruges til at skubbe gang i den udvikling, som skal gøre luftfarten klimavenlig. De grønne flybrændstoffer vil selvfølgelig være dyrere end de fossile i begyndelsen, og derfor vil der blive brug for støtte”, siger Kristian Jensen, administrerende direktør i Green Power Denmark.

Regeringens plan er, at én indenrigsflyrute skal flyve på grønne brændstoffer i 2025. Det bliver med stor sandsynlighed biobrændstoffer, da produktionen af grønne brændstoffer gennem Power-to-X ikke vil være tilstrækkelig stor på det tidspunkt. I 2030 skal alle indenrigsfly flyve på grønne brændstoffer. Og regeringen vil sætte en milliard kroner af over otte år til produktion af grønne brændstoffer til fly, som flyver ind og ud af Danmark.

”Hvis det politiske flertal ønsker det, behøver vi ikke at nøjes med at flyve klimavenligt fra Aalborg til København i 2030. Så kan vi fortsætte rejsen til Mallorca uden at belaste klimaet”, siger Kristian Jensen.

Læs også: Fusion skal sætte fart på bæredygtig shipping

Danmark har flere virksomheder, som er klar til at producere de grønne brændstoffer, og der er flyselskaber, som bare venter på at tanke det på flyene. Vi kan – hvis vi griber mulighederne – producere de brændstoffer, som flyselskaber i resten af Europa vil efterspørge. Regeringen foreslår, at indenrigsflyene skal flyve udelukkende på grønne brændstoffer – dråbe for dråbe. Green Power Denmark mener, at det i stedet bør være muligt at blande de grønne brændstoffer med fossile brændsler gennem det såkaldte massebalanceprincip.

”For klimaet vil det komme ud på et, men det vil blive meget billigere, og dermed vil mere af flytrafikken kunne omlægges for det samme beløb. Regeringens forslag vil kræve separate tankanlæg og fly, som kun kan flyve på den bestemte rute. Pengene fra flyafgiften vil gøre mere nytte for klimaet, hvis vi bruger provenuet på at støtte produktionen af grønne brændstoffer”, siger Kristian Jensen.

/ PiB

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Fremtidssikring af danske virksomheders forsyningskæder

Bredana Axcite A/S

Sponseret

Opdateringer af Dynamics 365 reduceres fra syv til fire årligt

Mere fra...

01.12.2023SCM.dk

Plast genbruges i kæmpe mængder til øltransport

01.12.2023SCM.dk

Luftfarten sætter turbo på omfattende omstilling

01.12.2023SCM.dk

ESG og robotter præger det moderne lager

30.11.2023SCM.dk

Nye millioner til Klimakompasset vil gavne SMV’er

30.11.2023SCM.dk

Elektrisk lastbil vinder stor pris

29.11.2023SCM.dk

Bølge af betalingssvindel udfordrer e-handelen

29.11.2023SCM.dk

Nyansættelse skal løfte bæredygtigheden

28.11.2023SCM.dk

Pakkelevering i Sydjylland stiger markant

Jobmarked

Se alle

Events

Se alle
Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Er din virksomhed eller ønsker den at blive leverandør til Forsvaret?

Bliv klogere på AQAP-standarderne og deres krav

Dato

13.12.2023

Tid

13:30

Sted

Online

Bureau Veritas
Konference
Cybertrusler - en rundrejse på digitaliseringens bagside | Bureau Veritas Kick Off 2024

Den 4. januar kan du glæde dig til at møde Jeppe Teglskov Jacobsen, Adjunkt ved Institut for Militær Teknologi hos Forsvarsakademiet, som vil tale om "Cybertrusler - en rundrejse på digitaliseringens bagside".

Dato

04.01.2024

Sted

MESSE C, Vestre Ringvej 101, DK-7000 Fredericia

Bureau Veritas
Konference
Fra Kassø til hele verden med Power-to-X | Bureau Veritas Kick Off 2024

Den 4. januar kan du glæde dig til at møde Alexander Reumert, Project Associate hos European Energy A/S, som vil tale om "Fra Kassø til hele verden med Power-to-X".

Dato

04.01.2024

Tid

09:00

Sted

MESSE C, Vestre Ringvej 101, DK-7000 Fredericia

Bureau Veritas
Konference
Systematisk og strategisk trivsel hjælper helbredet | Bureau Veritas Kick Off 2024

Den 4. januar kan du glæde dig til at møde Christian Sauvr, Administrerende Sygehusdirektør hos Sygehus Lillebælt, som vil tale om "Systematisk og strategisk trivsel hjælper helbredet".

Dato

04.01.2024

Tid

09:00

Sted

MESSE C, Vestre Ringvej 101, DK-7000 Fredericia

Bureau Veritas
Konference
Accelereret klimatilpasning nu! | Bureau Veritas Kick Off 2024

Den 4. januar kan du glæde dig til at møde Sebastian Mernild, Professor og leder af SDU Climate Cluster fra Syddansk Universitet, som vil tale om "Accelereret klimatilpasning nu!".

Dato

04.01.2024

Tid

09:00

Sted

MESSE C, Vestre Ringvej 101, DK-7000 Fredericia

Bureau Veritas
Konference
Mod historisk CO2-neutralitet i 2050 | Bureau Veritas Kick Off 2024

Den 4. januar kan du glæde dig til at møde Mette Kaagaard, administrerende direktør hos Microsoft i Danmark & i Island, som vil tale om "Mod historisk CO2-neutralitet i 2050".

Dato

04.01.2024

Tid

09:00

Sted

MESSE C, Vestre Ringvej 101, DK-7000 Fredericia