DTL: Højere kilometerafgift bør udløse mulighed for større og tungere køretøjer

Det vil være til gavn for alle at inddrage kapacitetsforøgelser af vognmændenes materiel i de igangværende politiske forhandlinger om en kilometerafgift for de tunge lastbiler, som ventes afsluttet inden for kort tid

01.07.2022

SCM.dk

Hvis det politiske flertal for at indføre administrativt belastende og i øvrigt dyre kilometerafgifter står fast helt frem til en egentlig lovgivningsproces, bør de selvsamme politikere samtidig indtænke forbedringer af lastbilers vægte og dimensioner, som vil kunne lette vognmændene for ganske mange byrder. Det vil for alvor gøre transport af gods mere klimavenligt.

Det mener DTL’s adm. direktør Erik Østergaard, der konkret peger på, at man bør forhøje totalvægten på lastbiler og vogntog samt forøge længden på sættevogne og totallængden på sættevogntog.

”Det vil give en meget stor CO2-reduktion samt økonomiske og klimamæssige gevinster for vognmandserhvervet og samfundet. Jeg har før sagt, at det ligger til højrebenet at sætte fuldt tryk på at få forslagene gennemført hurtigst muligt”, siger Erik Østergaard.

Læs også: DI og Dansk Erhverv: Fjern afgiften på grønne brændstoffer

”Netop nu, hvor der politisk bliver talt om at pålægge den tunge transport afgiftsbyrder i en hidtil uset størrelsesorden, vil forøget kapacitet på køretøjerne give åbenlyse gevinster for samfundet, klimaet – og ikke mindst vognmandserhvervet”, fortsætter direktøren med henvisning til den analyse af optimering og tilpasning af national vægt- og dimensioneringsregulering, som Færdselsstyrelsen offentliggjorde ved årsskiftet.

Uklog kilometerafgift

Kørselsafgiften betragter DTL som grundlæggende uklog:

”Ikke alene vil administrations- og kontroldelen fylde en betragtelig del af provenuet. Men erfaringen fra den gang, man legede med tanken om en tilsvarende kilometerafgift, var, at det i høj grad vil have en negativ påvirkning af erhvervslivet i de afsides beliggende områder af landet. Det, som mange politikere ynder at kalde Produktions-Danmark. Derfor er kilometertanken ikke groet i vores have”, siger Erik Østergaard.

DTL erfarer, at der højst sandsynligt vil være tale om at afgiftsbelægge lastbiler fra 12 ton på et begrænset vejnet bestående af statsvejene samt et antal centrale kommuneveje for at undgå sivetrafik. Senere – i 2027 – vil kilometerafgiften blive øget, og vægtgrænsen nedsat til 3,5 ton.

Forhandlingerne om kørselsafgiften, der i givet fald træder i kraft fra 2025, ventes afsluttet inden for kort tid.

- KCP

Descartes

Sponseret

Toldbehandling fra Descartes - en del af den digitale forsyningskæde

PlanEven

Sponseret

Optimering af indkøbsprocesser med ordreportal

Relateret indhold

11.10.2024SCM.dk

Biodiversitetsrådets vurdering: Her skal indsatsen for mere og bedre natur i Danmark målrettes

11.10.2024SCM.dk

Aarhus-borgmester har ingen forklaring på overrumplende Maersk-melding

10.10.2024SCM.dk

Nyt klimasyn er ukendt for mange virksomheder

08.10.2024SCM.dk

Logistik- og ejendomsudviklingsspecialist tredobler fondskapital

07.10.2024SCM.dk

Årets Leder 2024 er en knivskarp og modig kvinde

04.10.2024SCM.dk

SMV’er kan få hjælp af gratis digitalt værktøj til klimarapportering

03.10.2024SCM.dk

Nyansat erfaren kvinde skal styrke Carl Ras’ Supply Chain division

03.10.2024Descartes

Sponseret

Leveringsproblemerne, der truer væksten i e-handel

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Brother Nordic A/S
Messe
Scanpack 2024, Göteborg

I Göteborg deltager vores svenske kolleager i Skandinaviens førende fagmesse inden for emballage.

Dato

22.10.2024

Tid

10:00

Sted

Svenska mässan, Göteborg

Consafe Logistics
Webinar
Unlock AI to Boost Warehouse Efficiency

Lager & Transport Logistikmagasinet invites you to a webinar with Linda Frygell, Group Product and Partner Manager at Consafe Logistics, where she will share insights on how cutting-edge AI technology is transforming warehouse management and logistics.

Dato

23.10.2024

Tid

13:00

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Leanværktøjer

Dette kursus, som også er et diplommodul, er målrettet dig, der har brug for en værktøjskasse i arbejdet med implementering af Lean i både private og offentlige virksomheder.

Dato

24.10.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Agile projekter - online - aften

Vil du lære at lede agile projekter professionelt og effektivt? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og få indsigt i agile værktøjer og kompetencer i agil projektledelse.

Dato

24.10.2024

Tid

17:00

Sted

Online

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Ledelse og facilitering

Vil du være god til at facilitere møder, workshops, projekter og lignende? Og vil du kunne understøtte relationelle processer, der skaber værdi, mening og ønsket effekt?

Dato

25.10.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bredana Axcite A/S
Webinar
Få overblik over alt på et sted med Production Floor Execution

Webinaret for jer, der udfordres af for meget spildtid, mangelfuld registrering af tids- og materialeforbrug og/eller upræcise kostpriser

Dato

30.10.2024

Tid

10:00

Sted

Live webinar fra Bredana Axcite, Aarhus