Her arbejder CEO også på fabriksgulvet

Radiometer beskæftiger mere end 4.400 medarbejdere, og har stærk fokus på hele tiden at hjælpe alle medarbejdere med at udføre deres arbejde på den smartest mulige måde. Det indebærer for eksempel udbredt brug af Kaizen-workshops, hvor topledelsen for eksempel i en uge arbejder på fabriksgulvet for at få processerne helt ind under huden. Hør mere på konference den 23. maj.

”DBS udvikler sig hele tiden, og jeg forventer, at kunstig intelligens vil komme til at spille en stor rolle i vores arbejde med at forbedre os og fjerne spild i de kommende år”, fortæller Stephen Toseland. Foto: Radiometer

15.05.2024

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

I marts og april måned gennemførte Radiometer en såkaldt CEO Kaizen, som involverede hele Radiometers topledelse. Ordet Kaizen er sammensat af “Kai”, som betyder fornyelse/reformere, og “zen”, som betyder til det bedre. Og det er lige præcis, hvad det handler om: Fokus på at skabe små løbende forbedringer. Radiometers CEO Kaizen bestod af én uges fokus på, hvordan Radiometer bedre kan efterleve en stærkt stigende efterspørgsel på et specifikt produkt. Kaizen’en fokuserede på alle aspekter af produktionsflowet fra materialeflow til arbejdsprocesser og foregik et tæt samarbejde mellem en DBS-facilitator, senior ledere og ikke mindst de daglige operatører, som er dem, der ved, hvordan tingene fungerer i praksis.

”Det var en fantastisk Kaizen, som bød på store mængder konstruktiv udveksling på tværs af faggrupper og ledelsesniveauer i en komprimeret tidsperiode. Gruppen fik implementeret en stor mængde små forbedringer 360 grader rundt om produktionen af det specifikke produkt, og resultatet blev en forbedring på 300 procent af antal producerede enheder uden at øge antal medarbejdere eller kapacitet”, fortæller Stephen Toseland, der er vice president, DBS hos Radiometer Medical.

Jeg vil sige, at DBS er et fantastisk system til kontinuerligt at udfordre os selv, så vi hele tiden er på tæerne i forhold til marked, medarbejdertrivsel, leverandører, ejerinteresser etcetera.

Stephen Toseland

DBS er ikke frit valg
Danaher Business System er noget, alle Radiometers mere end 4.400 medarbejdere kender indgående. Ligesom Danaher koncernens i alt cirka 80.000 medarbejdere gør det. Danaher har siden 1984 opkøbt en stribe virksomheder over hele verden heriblandt danske Radiometer i 2004.

Det er en helt fast ingrediens for alle virksomheder, der træder ind i Danaher koncernen, at de dermed også bliver udstyret med en stor værktøjskasse af ledelses-, procesforbedrings- og innovationsværktøjer. Værktøjskassen hedder Danaher Business System (DBS) og er Danahers tilpassede udgave af det meget kendte Toyota Production System (TPS), der også er kendt som ’lean’.

”Danaher Business System er vores metode til at skabe en løbende forbedringskultur, og det gælder alle aspekter af vores forretning som operations, salg, ledelse, innovation og så videre. Det er et system eller en ’kultur’, der sikrer, at vi hele tiden skabe værdi for vores kunder og hele tiden gør vores yderste for at blive lige en tand bedre til alt, hvad vi gør”, fortæller han og tilføjer:

Hjælper med at balancere paradokser
”I Radiometer har vi ligesom alle andre virksomheder en række mål, som per definition modarbejder hinanden. On-time-delivery til kunderne flugter ikke helt med at reducere lager eller ’margin expense’. DBS hjælper os med at balancere de modsatrettede mål, så vi finder den rette balance”.

DBS Kaizen-værktøjskassen er stor, og i Radiometer afholder virksomheden flere hundrede Kaizen-workshops om året. De forskellige Kaizen fokuserer på aktuelle udfordringer, som hele tiden hjælper Radiometer med at være på højde og forkant med udviklingen i kundebehov, efterspørgsel, markedsbevægelser, leverandørudviklinger, eventuelle forsyningsmangler og andre forstyrrelser eller ændringer.

DBS holder os på tæerne
”Jeg vil sige, at DBS er et fantastisk system til kontinuerligt at udfordre os selv, så vi hele tiden er på tæerne i forhold til marked, medarbejdertrivsel, leverandører, ejerinteresser etcetera. Vi måler løbende på tiltag og tiltagenes bæredygtighed; men det vigtigste for os er at måle på den værdi, som DBS skaber for vores kunder, medarbejdere og ejere”, fortæller han og tilføjer:

”DBS udvikler sig hele tiden, og jeg forventer, at kunstig intelligens vil komme til at spille en stor rolle i vores arbejde med at forbedre os og fjerne spild i de kommende år. Teknologien er stadig et tidligt stadie, men jeg forventer, at kunstig intelligens vil få stor indflydelse på vores DBS-praksisser fremover”.

Han fremhæver også, at DBS er baseret på lean-principper, og at lean ikke kun er for store virksomheder. Han mener, det kan skabe stor værdi for små og mellemstore virksomheder, og at det måske blot kræver en mere pragmatisk tilgang, hvor virksomheden udvælger et mindre antal værktøjer, som danner motoren i forbedringsarbejdet.

Mød Stephen Toseland den 23. maj

Stephen Toseland er en af oplægsholderne på konferencen Den Danske Supply Chain Konference på CBS i København den 23. maj. Hør blandt andet professor Kai Hoberg fortælle om AI og fremtidens supply chain arbejdsplads og oplæg om digital transformation, turnaround, AI og forecasting, bæredygtigt indkøb, scope 3 og bæredygtig SCM i en verden med uansvarligt forbrug og overproduktion.

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

Consafe Logistics

Sponseret

Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

Denne artikel er del af et tema:

Tema: Kunstig intelligens i forsyningskæden

Kunstig intelligens (AI) spiller en stadig vigtigere rolle i forsyningskæden ved at muliggøre avancerede dataanalyser, prognoser og optimering af processer på tværs af hele værdikæden. Der er ifølge eksperter store muligheder for at styrke supply chain planning, ansvarlighed, resiliens samt den regenerative værdikæde. Læs her lidt om eksempler, muligheder, faldgruber.

Relateret indhold

04.11.2025SCM.dk

SCM Agendaen #24: Robusthed i forsyningskæderne via AI-drevet software

04.11.2025SCM.dk

Hvordan håndterer du risikostyring og compliance i forsyningskæden?

03.11.2025SCM.dk

De rigestes livsstil forværrer klimakrisen

31.10.2025amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

Du kan ikke styre det, du ikke kan se: Håndtering af miljømæssige risici i globale forsyningskæder

31.10.2025amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

30.10.2025SCM.dk

22 virksomheder omdanner data til forretningsressourcer

30.10.2025SCM.dk

Rekordmange ejerledere overvejer at sælge

27.10.2025Bureau Veritas

Sponseret

Ekstern sikkerhedsrådgivning hos Blue Water Shipping

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dematic
Messe
Logistik & Transport

Logistik & Transport is the Nordic region’s leading trade fair and conference for logistics and transport solutions, held annually at Svenska Mässan in Gothenburg. The event is the key meeting place for the entire logistics and transport industry. It brings together stakeholders from all parts of the sector to network, exchange experiences, and create new business opportunities.

Dato

04.11.2025

Tid

09:00

Sted

Gothenburg

Dansk Standard
Kursus
Sådan integrerer du et energi- og miljøledelsessystem, ISO 50001 og ISO 14001

Ledelsesstandarderne for miljøledelse ISO 14001 og energiledelse ISO 50001 har begge til hensigt at understøtte organisationer i at opnå løbende forbedringer af deres miljø- og energiforhold. På kurset bliver du introduceret til standardernes krav og får indsigt i, hvordan de to standarder kan integreres i et samlet ledelsessystem.

Dato

05.11.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Lokale 0, Göteborg Plads 1, 2150 Nordhavn

Dansk Standard
Kursus
Diplomkursus i Energiledelse - ISO 50001

Med ISO 50001 bliver du klar til at efterleve det nye Energy Efficiency Directive, der i 2024 vil gøre det lovpligtigt for flere virksomheder end hidtil at implementere et certificeret energiledelsessystem eller gennemføre et energisyn.

Dato

05.11.2025

Sted

Dansk Standard, Nordhavn

Bureau Veritas
Kursus
Intro til NIS2

- Hvad er det, hvad betyder det, og hvordan kommer vi i gang?

Dato

05.11.2025

Tid

08:00

Sted

Fredericia

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Afvigelseshåndtering og årsagsanalyse

I forbindelse med lukning af afvigelser og andre interne udfordringer er det meget vigtigt at få lavet en ordentlig årsagsanalyse. Årsagsanalysen laves for at identificere de grundlæggende eller underliggende årsager, få dem rettet og dermed forhindre gentagelser. Det sker jo af og til, at vi løser det samme problem igen og igen.

Dato

06.11.2025

Sted

Odense

Implement Consulting Group
Webinar
Unlock revenue growth in manufacturing’s after-sales business

The value of market data in transforming after-sales strategies

Dato

06.11.2025

Tid

08:00

Sted

Online