Her arbejder CEO også på fabriksgulvet
Radiometer beskæftiger mere end 4.400 medarbejdere, og har stærk fokus på hele tiden at hjælpe alle medarbejdere med at udføre deres arbejde på den smartest mulige måde. Det indebærer for eksempel udbredt brug af Kaizen-workshops, hvor topledelsen for eksempel i en uge arbejder på fabriksgulvet for at få processerne helt ind under huden. Hør mere på konference den 23. maj.
I marts og april måned gennemførte Radiometer en såkaldt CEO Kaizen, som involverede hele Radiometers topledelse. Ordet Kaizen er sammensat af “Kai”, som betyder fornyelse/reformere, og “zen”, som betyder til det bedre. Og det er lige præcis, hvad det handler om: Fokus på at skabe små løbende forbedringer. Radiometers CEO Kaizen bestod af én uges fokus på, hvordan Radiometer bedre kan efterleve en stærkt stigende efterspørgsel på et specifikt produkt. Kaizen’en fokuserede på alle aspekter af produktionsflowet fra materialeflow til arbejdsprocesser og foregik et tæt samarbejde mellem en DBS-facilitator, senior ledere og ikke mindst de daglige operatører, som er dem, der ved, hvordan tingene fungerer i praksis.
”Det var en fantastisk Kaizen, som bød på store mængder konstruktiv udveksling på tværs af faggrupper og ledelsesniveauer i en komprimeret tidsperiode. Gruppen fik implementeret en stor mængde små forbedringer 360 grader rundt om produktionen af det specifikke produkt, og resultatet blev en forbedring på 300 procent af antal producerede enheder uden at øge antal medarbejdere eller kapacitet”, fortæller Stephen Toseland, der er vice president, DBS hos Radiometer Medical.
Han vil fortælle meget mere om, hvordan Danaher Business System (DBS) skaber forandringer og værdi for Radiometers forsyningskæde på konferencen Den Danske Supply Chain Konference den 23. maj.
Jeg vil sige, at DBS er et fantastisk system til kontinuerligt at udfordre os selv, så vi hele tiden er på tæerne i forhold til marked, medarbejdertrivsel, leverandører, ejerinteresser etcetera.
Stephen Toseland
DBS er ikke frit valg
Danaher Business System er noget, alle Radiometers mere end 4.400 medarbejdere kender indgående. Ligesom Danaher koncernens i alt cirka 80.000 medarbejdere gør det. Danaher har siden 1984 opkøbt en stribe virksomheder over hele verden heriblandt danske Radiometer i 2004.
Det er en helt fast ingrediens for alle virksomheder, der træder ind i Danaher koncernen, at de dermed også bliver udstyret med en stor værktøjskasse af ledelses-, procesforbedrings- og innovationsværktøjer. Værktøjskassen hedder Danaher Business System (DBS) og er Danahers tilpassede udgave af det meget kendte Toyota Production System (TPS), der også er kendt som ’lean’.
”Danaher Business System er vores metode til at skabe en løbende forbedringskultur, og det gælder alle aspekter af vores forretning som operations, salg, ledelse, innovation og så videre. Det er et system eller en ’kultur’, der sikrer, at vi hele tiden skabe værdi for vores kunder og hele tiden gør vores yderste for at blive lige en tand bedre til alt, hvad vi gør”, fortæller han og tilføjer:
Hjælper med at balancere paradokser
”I Radiometer har vi ligesom alle andre virksomheder en række mål, som per definition modarbejder hinanden. On-time-delivery til kunderne flugter ikke helt med at reducere lager eller ’margin expense’. DBS hjælper os med at balancere de modsatrettede mål, så vi finder den rette balance”.
DBS Kaizen-værktøjskassen er stor, og i Radiometer afholder virksomheden flere hundrede Kaizen-workshops om året. De forskellige Kaizen fokuserer på aktuelle udfordringer, som hele tiden hjælper Radiometer med at være på højde og forkant med udviklingen i kundebehov, efterspørgsel, markedsbevægelser, leverandørudviklinger, eventuelle forsyningsmangler og andre forstyrrelser eller ændringer.
DBS holder os på tæerne
”Jeg vil sige, at DBS er et fantastisk system til kontinuerligt at udfordre os selv, så vi hele tiden er på tæerne i forhold til marked, medarbejdertrivsel, leverandører, ejerinteresser etcetera. Vi måler løbende på tiltag og tiltagenes bæredygtighed; men det vigtigste for os er at måle på den værdi, som DBS skaber for vores kunder, medarbejdere og ejere”, fortæller han og tilføjer:
”DBS udvikler sig hele tiden, og jeg forventer, at kunstig intelligens vil komme til at spille en stor rolle i vores arbejde med at forbedre os og fjerne spild i de kommende år. Teknologien er stadig et tidligt stadie, men jeg forventer, at kunstig intelligens vil få stor indflydelse på vores DBS-praksisser fremover”.
Han fremhæver også, at DBS er baseret på lean-principper, og at lean ikke kun er for store virksomheder. Han mener, det kan skabe stor værdi for små og mellemstore virksomheder, og at det måske blot kræver en mere pragmatisk tilgang, hvor virksomheden udvælger et mindre antal værktøjer, som danner motoren i forbedringsarbejdet.
Mød Stephen Toseland den 23. maj
Stephen Toseland er en af oplægsholderne på konferencen Den Danske Supply Chain Konference på CBS i København den 23. maj. Hør blandt andet professor Kai Hoberg fortælle om AI og fremtidens supply chain arbejdsplads og oplæg om digital transformation, turnaround, AI og forecasting, bæredygtigt indkøb, scope 3 og bæredygtig SCM i en verden med uansvarligt forbrug og overproduktion.