Hurtigere leveringer åbner op for nye tech-aktører

E-handelskunder modtager varer hurtigere, og e-handlen vokser markant. Men hvad sker der med distributørerne i midten af sandwichen?

Afhentningsbokse spiller en stor rolle for last-mile leveringen. Henrik Petit/PostNord..

10.04.2017

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

E-handelskunder i større nordamerikanske byer modtager ofte varer samme dag som, de bestiller. Den dominerende aktør inden for e-handel i Nordamerika og store dele af resten af verden er Amazon, som tilbyder kunder at være medlem af Amazon Prime mod en mindre månedlig betaling. Det indebærer blandt andet gratis og hurtige leveringer, og medlemstallet af Amazon Prime er estimeret til at være 65 millioner og i markant vækst.

Tendensen går mod hurtigere leveringer af e-handelsvarer, og i hvert fald nordamerikanske e-handelsbutikker har vækst i omsætningen. Men hvad sker der med mellemleddet, som er distributørerne efterhånden, som leveringstiden bliver hurtigere og hurtigere?

<p>Kunderne forventer hastighed og bekvemmelighed... Det er her ny teknologi kommer ind i billedet</p>

CBRE-rapport

Flere mindre lagre tættere på bycentre
En ny rapport fra amerikanske CBRE konkluderer, at væksten i e-handel er i gang med fuldstændig at overhale logistikindustrien indenom. Virksomheder og 3PL’er kan ikke længere understøtte leveringerne med nogle få centralt placerede distributionscentre. De er nødsaget til at etablere flere mindre lagre, der er placeret tættere på bycentrene.

Skiftet henimod samme-dags-levering og næste-dags-levering er med andre ord i færd med at ændre på distributionsstrukturen og placeringen af lagre, så der opstår et mere fintmasket net af lagre, der er placeret tættere på de større byer. Bevægelsen illustrerer logistikindustriens voksende fokus på ”the last mile” eller levering til dørtrinnet. Den sidste del af leveringskæden, der går fra færdigvarelageret ud til slutkundens foretrukne modtageradresse har de sidste par år været genstand for intens konkurrence og innovation.

”Kunderne forventer hastighed og bekvemmelighed, og logistikudbydere er tvunget til at give kunderne, hvad de ønsker, hvis de ønsker at overleve i dette konkurrenceudsatte marked”, skriver CBRE i rapporten og tilføjer: ”Det er her ny teknologi kommer ind i billedet”.

Tech startups
Rapporten peger på, at tech startups som Bringg og Deliv er dukket op som en reaktion på behovet at understøtte hastighed og bekvemmelighed i leveringer. Bringg tilbyder kunderne sporingsinformationer på deres leveringer i realtid, mens de gør det muligt for distributører at sende og håndtere ordrer fra hjemmesider.

I mange amerikanske storbyer vinder næste-dags eller samme-dags levering indpas. Samtidig bliver trængslen i byerne større. Der er behov for at tænke nyt for at løse last-mile-leveringsudfordringen, konkluderer CBRE i sin rapport..

Servicen fra Bringg gør det muligt for chauffører at interagere direkte med både kunder og distributører og gør det muligt at overvåge levering af en pakke på samme måde som, kunder kan overvåge Uber eller Lyft persontransportservice.

Deliv lægger sig også opad Ubers crowdsourcing-model. Deliv gør det muligt for distributører at mobilisere chauffører til at levere pakker, når behovet er der. Forventningen er, at det skaber en mere effektiv og billigere leveringsmodel end den traditionelle vognmandsmodel med faste ruter og fast vognpark. ”For første gang i historien er den hurtigste og mest fleksible leveringsmåde også den billigste måde”, lyder det selvsikkert på Deliv’s hjemmeside.

I Danmark tilbyder Burd (tidligere Trunkbird) leveringer på deleøkonomisk basis fra restauranter og butikker hjem til danske dagligstuer.

Afhentningsbokse
CBRE fremhæver en anden dominerende tendens, der understøtter last-mile leveringen, nemlig afhentningsbokse. Her leverer distributøren varen til en boks, der er placeret i kundens nærmiljø. Kunden modtager en kode og information om leveringstidspunkt, og så kan kunden afhente varen i boksen ved passende lejlighed.

Amazon er vanen tro gået forrest med innovation på det nordamerikanske samt engelske marked og har foreløbig placeret afhentningsbokse på 13 markeder i USA. I Danmark har PostNord etableret næsten 500 pakkeboksautomater over hele landet. Automaterne er placeret over hele Danmark i Coops dagligvarebutikker eller udendørs.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Prøv næste generation af gaffeltrucks hos Toyota Material Handling i Vejle

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Denne artikel er del af et tema:

Tema: Distribution

Relateret indhold

15.09.2025Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Toyota Material Handling Danmark præsenterer fremtidens logistikløsninger på HI-messen 2025

09.09.2025Norris Print-Tech A/S

Sponseret

Ringscanner i fjervægtsklassen

09.09.2025SCM.dk

Carl Ras tredobler kapaciteten på centrallageret med ny Autostore

03.09.2025Element Logic Danmark

Sponseret

Mød Element Logic på HI-messen 2025 – og mød morgendagens fuldautomatiske lagerautomationsløsninger

01.09.2025Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Prøv næste generation af gaffeltrucks hos Toyota Material Handling i Vejle

31.08.2025N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Førerkomfort i fokus ved MillPart-truckvalg

26.08.2025Apport Systems A/S

Sponseret

Fra eksterne krav til moderne lagerstyring hos Urtegaarden

26.08.2025Toyota Material Handling A/S

Sponseret

FreeBee A/S skaber et mere sikkert arbejdsmiljø med ny halvautomatiseret lagerløsning

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dansk Standard
Kursus
Intern audit af et miljø- og kvalitetsledelsessystem

Få redskaber til at planlægge og udføre intern audit af din organisations ledelsessystem indenfor kvalitet og/eller miljø! På kurset får du styrket din forståelse af audit som værktøj til evaluering og forbedring af ledelsessystemet samt trænet din grundlæggende værktøjskasse som auditor.

Dato

16.09.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Lokale P Göteborg Plads 1 2150 Nordhavn

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
AQAP NATO Kvalitetsstandarder - grundkursus

Er din virksomhed leverandør til Forsvaret eller har I planer om at blive det? Hvis ja, vil du blive mødt af krav om bevis for efterlevelse af kravene i AQAP, som er NATOs standarder for kvalitetsstyring.

Dato

16.09.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Kvalitetskultur

Et effektivt ledelsessystem er kernen i en effektiv virksomhed og driver virksomheden frem mod sine strategiske mål. Det effektive ledelsessystem bør derfor forholde sig til sine interessenters behov og forventninger, risici og muligheder, lovkrav og ikke mindst organisationens værdier og kultur.

Dato

16.09.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
AQAP NATO Kvalitetsstandarder - grundkursus

Er din virksomhed leverandør til Forsvaret eller har I planer om at blive det? Hvis ja, vil du blive mødt af krav om bevis for efterlevelse af kravene i AQAP, som er NATOs standarder for kvalitetsstyring.

Dato

16.09.2025

Sted

Frederik VI´s Hotel, Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Auditorkursus i kvalitetsledelse

Formålet med kurset er at få et grundigt kendskab til de værktøjer og auditprincipper, der skal anvendes af auditorerne, for at virksomheden får det optimale udbytte af virksomhedens kvalitetsledelsessystem efter DS/EN ISO 9001:2015 og den interne audit.

Dato

16.09.2025

Sted

Odense

RELEX Solutions
Messe
RELEX Solutions at NRF

RELEX Solutions is heading to NRF 2025: Retail's Big Show Europe to showcase how our agentic AI transforms retail supply chain planning. Visit us at booth M-087!

Dato

16.09.2025

Sted

NRF 2025, Paris Expo Porte de Versailles