IKEA forventer vækst og rykker tættere på kunderne
I et år med en usikker verdensøkonomi og en historisk høj inflation holder IKEA Danmark fast i en høj omsætning på 4,9 milliarder kroner. Samtidig er det lykkedes at flytte forretningen i en grønnere retning og tættere på danskerne.
”Det var været et udfordrende år for detailhandlen globalt set, men takket være dygtige og arbejdsomme medarbejdere i IKEA Danmark kan vi i dag præsentere et tilfredsstillende årsresultat. Der skal lyde en stor tak til samtlige medarbejdere for indsatsen. Vi holder ikke bare et højt omsætningsniveau - vi har også slået dørene op til et nyt Planning studio i Vejle og arbejdet mod vores 2030-mål om at blive en klimapositiv virksomhed”, siger Christian Mouroux Pedersen, Country Communication Manager hos IKEA Danmark. Foto: IKEA..
På trods af stigende inflation, en usikker verdensøkonomi og lav forbrugertillid fastholder IKEA Danmark det høje omsætningsniveau i 2021/2022 efter sidste års rekordresultat. Det fremgår af virksomhedens årsregnskab, hvor omsætningen lander på 4,9 milliarder kroner - det samme som i fjor.
Resultat efter skat udgør 339 millioner kroner mod 348 millioner kroner sidste år. Målsætningen for året var et resultat efter skat på cirka 325-335 millioner kroner - dermed nåede IKEA denne målsætning til trods for, at omsætningsvæksten ikke landede på 1-1,5 procent som forventet.
Læs også: IKEA kommer til Færøerne med nye leveringsservices
Ifølge Country Communication Manager hos IKEA Danmark, Christian Mouroux Pedersen, er det et tilfredsstillende resultat.
”Det var været et udfordrende år for detailhandlen globalt set, men takket være dygtige og arbejdsomme medarbejdere i IKEA Danmark kan vi i dag præsentere et tilfredsstillende årsresultat. Der skal lyde en stor tak til samtlige medarbejdere for indsatsen. Vi holder ikke bare et højt omsætningsniveau - vi har også slået dørene op til et nyt Planning studio i Vejle og arbejdet mod vores 2030-mål om at blive en klimapositiv virksomhed”, siger Christian Mouroux Pedersen.
Grønne fremskridt mod 2030
For IKEA Danmark er de grønne fremskridt helt afgørende for at komme i mål med virksomhedens bæredygtighedsstrategi om at blive en cirkulær og klimapositiv forretning i 2030.
I 2021 reducerede IKEA Danmark virksomhedens samlede CO2-aftryk med 25 procent, mens fjernvarmeforbruget blev nedbragt med 6 procent som resultat af en lang række initiativer - fra mere bæredygtige produkter og produktion - til energibesparende tiltag i varehusene.
”Den grønne bundlinje er helt afgørende for os. Vi skal i mål med vores ambitiøse bæredygtighedsstrategi, og det kræver grønne fremskridt i alle dele af forretningen, og gennem de produkter vi tilbyder, ligesom vi skal inspirere vores mange kunder til at træffe cirkulære forbrugsvalg. Det er lykkedes rigtig flot i det forgangne år, og vi skal gøre endnu mere frem mod 2030”, siger Christian Mouroux Pedersen.
Forventer vækst i 2022/2023
Efter et år med nulvækst forventer IKEA Danmark en omsætningsvækst på cirka 6 procent i 2022/2023.
”IKEA Danmark er i rivende udvikling, og vi har i den seneste tid investeret i at blive endnu mere tilgængelige i hele landet. Vi har nu åbnet IKEA Planning studios i Esbjerg og Vejle og kan se frem til åbningen af vores første city varehus IKEA København. Det, kombineret med en bedre varetilgængelig, betyder at vi sætter forventningerne positivt”, siger Christian Mouroux Pedersen.
IKEA København slår efter planen dørene op ved udgangen af indeværende forretningsår. IKEA Danmarks forretningsår løber fra 1. september 2021 til 31. august 2022.
- PiB