Indspark: Logistikken omkring kørende teknikere står på tærsklen til en AI-revolution

I 2024 var vi vidne til en af de største hypes i årtier. Jeg tænker naturligvis på AI eller kunstig intelligens, som var på alles læber. Der var meget snak og nogle indledende forsøg med den nye teknologi, men det helt store gennembrud, hvor AI bruges i praksis og skaber konkrete resultater, mangler vi at se. Jeg tror, det kommer i løbet af de næste få år, og jeg tror, at Field Service er et af de områder, hvor AI virkelig vil flytte noget.

"Næste generations AI-agenter løfter IoT til et nyt niveau. De kan overvåge og analysere datastrømmene og proaktivt handle på deres observationer med henblik på at opretholde udstyrets performance", skriver Kim Bursøe. Foto: IFS

23.12.2024

Kim Bursøe, Senior Business Consultant i IFS, SCM.dk

Især fire tendenser får definerende betydning for Field Service:

#1 75 procent af alle tekniske forespørgsler besvares med det samme

De fleste har stiftet bekendtskab med AI i form af copilots og chatbots. Begge medvirker til at øge produktiviteten og effektiviteten, men de kræver menneskeligt input og instruktioner for at udføre opgaverne. Den næste generation af AI (agentic AI) er betydeligt mere avanceret. De nye AI-agenter kan træffe begrundede beslutninger på baggrund af årsagslogik og kontekstforståelse og udføre opgaver uden menneskelig interaktion. 

Virksomheder, der leverer teknisk service, kan få et stort udbytte af dette teknologiske tigerspring. Det gælder fx i håndteringen af kundehenvendelser. Beder en kunde om at få et tilbud på en servicekontraktopgradering på email, kan AI-agenten gennemgå kundens historiske data, de specifikke detaljer i den eksisterende servicekontrakt og de tekniske specifikationer på kundens udstyr og på baggrund heraf automatisk udarbejde og sende et tilbud.

Min forventning er, at 75 procent af de virksomheder, der arbejder med teknisk service, vil bruge AI på denne måde i 2027.

#2 80 procent af alle tekniske dokumenter skriver sig selv i 2026

Virksomheder, der yder teknisk service på udstyr fra mange forskellige leverandører, er afhængig af specialister inden for de forskellige kategorier. Manglen på arbejdskraft betyder imidlertid, at specialisterne bliver en større og større mangelvare, og at nye medarbejdere med mindre erfaring og specialistviden tager over. De er generalister og skal kunne servicere udstyr på tværs af leverandørskel, hvilket stiller væsentlig højere krav til tilgængeligheden af tekniske dokumenter. 

Med AI kan virksomheder skabe deres egen vidensdatabase, hvor tekniske dokumenter og vidensartikler auto-genereres af AI-agenten på baggrund af observationer af reservedele og tekniske procedurer udført af serviceteknikere samt leverandørdata. AI-agenten opdaterer og forfiner løbende indholdet i databasen, og den kan også oversætte alt indholdet til forskellige sprog, så alle medarbejdere kan benytte det uanset nationalitet.

#3 Alt udstyr får en fuldtids AI-agent 

Med IoT kan virksomheder forbinde udstyr og opsamle data fra det på afstand. Næste generations AI-agenter løfter IoT til et nyt niveau. De kan overvåge og analysere datastrømmene og proaktivt handle på deres observationer med henblik på at opretholde udstyrets performance. Sporer AI-agenten fx et fald i trykket på en gaskedel, kan den på baggrund af vidensdatabasen og modelspecifikationer sende en alarm til brugerens smartphone sammen med et link til en video, der viser, hvordan kedlen tryksættes igen. Et andet scenarie er, at AI-agenten i stedet for videolinket sender prisen for at booke en servicetekniker samt ledige tidspunkter, hvor et servicebesøg kan finde sted.

Der er utroligt mange fordele ved at bruge AI i denne kontekst, og jeg forventer derfor, at alt udstyr vil have en AI-agent, når vi rammer 2030.

Kim Bursøe

Der er utroligt mange fordele ved at bruge AI i denne kontekst, og jeg forventer derfor, at alt udstyr vil have en AI-agent, når vi rammer 2030.

#4 Dynamisk ressourceplanlægning demokratiseres i 2026

Selvom der i årevis har eksisteret planlægningsoptimeringsløsninger, opfattes de af mange virksomheder som komplicerede og for avancerede. Med AI indlejret i løsningerne bliver ressourceplanlægning selvlærende og autonom. Ligesom selvkørende biler kan trænes til at køre uden menneskelig indblanding, kan de nye AI-agenter trænes til at tilrettelægge arbejdsplanerne for kørende teknikere.

Det kræver ingen eller lille manuel indsats at optimere regler, og AI-agenten kan på baggrund af data lære den nødvendige beslutningsadfærd. Med AI som hjælpemotor bliver dynamisk beslutningsplanlægning således tilgængelig for alle virksomheder uanset størrelse, kompleksitet, ressourcer og volumen.

AI åbner for så mange nye muligheder i Field Service, hvor manuelle, tidskrævende opgaver kan varetages af en intelligent agent. Det vil frigive tid og ressourcer til andre opgaver, som kan bringe værdi ind i kunderelationerne. Derfor spår jeg, at AI får en betydelig rolle i den nære fremtid. Hidtil har vi kun kradset i overfladen.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Effektivitet, komfort og lavere omkostninger: Derfor vælger flere den nye Traigo48 fra Toyota

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Relateret indhold

10.07.2025Delfi Technologies A/S

Sponseret

Danmarks største vinbutik satser på digitale prisskilte for bedre kundeoplevelse

10.07.2025SCM.dk

IFS løfter industriel AI til nyt niveau med opkøb af TheLoops

08.07.2025SCM.dk

Geopolitik og teknologi i fokus på EOT 2025

04.07.2025SCM.dk

Sådan kan virksomheder styrke deres it-sikkerhed i en ny risikovirkelighed

02.07.2025SCM.dk

Lad forsyningskæden agere som et teknologisk symfoniorkester

01.07.2025SCM.dk

Digital omstilling giver små virksomheder vækst og flere ansatte

30.06.2025SCM.dk

Nu kommer der fart på udrulning af AI-fabrikker i stor skala

27.06.2025AGR

Sponseret

Finn er AGR’s nye AI-assistent – og et konkret eksempel på AI i forsyningskæden

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Fellowmind Denmark A/S
Webinar
Power Platform – Lav løsninger med Plan Designer

Fra kravindsamling og procesdesign til færdige apps – opdag de nye funktioner i Power Platformen

Dato

13.08.2025

Tid

13:00

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
ISO 14001 kursus: - Diplomkursus i miljøledelse

På to dage præsenteres du for det grundlæggende indhold i ledelsesstandarden ISO 14001:2025 Miljøledelse, og lærer hvordan de enkelte krav efterleves i praksis. Der vil undervejs i kurset være praktiske øvelser, der kan inspirere dig til arbejdet i din egen organisation efterfølgende. Som afslutning følger en multiple choice eksamen, som måler på din erhvervede viden og færdigheder.

Dato

18.08.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Sal 1, Göteborg Plads 1, 2150 Nordhavn

Bureau Veritas
Kursus
FSMS ISO 22000:2018 Lead Auditor Fødevaresikkerhed (CQI IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret FSMS ISO 22000:2018 Lead Auditor Fødevaresikkerhedskursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af ledelsessystemer i henhold til kravene i ISO 22000:2018.

Dato

18.08.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Fellowmind Denmark A/S
Webinar
Always Azure – Skab værdi med Microsoft Azure

Vil du være på forkant med det nyeste i Azure og få konkrete idéer til, hvordan du udnytter platformen bedst muligt i din virksomhed?

Dato

18.08.2025

Tid

13:00

Sted

Online

Bureau Veritas
Seminar
ISO 9001 inspirationsseminar

ISO 9001 Inspirationsseminaret giver dig en grundlæggende forståelse for formål, baggrund og indhold for ISO 9001 standarden, som er en af de første og mest udbredte standarder og derfor betegnes som ”moderen af alle standarder”.

Dato

21.08.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

Bureau Veritas
Seminar
ISO 9001 inspirationsseminar

ISO 9001 Inspirationsseminaret giver dig en grundlæggende forståelse for formål, baggrund og indhold for ISO 9001 standarden, som er en af de første og mest udbredte standarder og derfor betegnes som ”moderen af alle standarder”.

Dato

21.08.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia