Indspark: Logistikken omkring kørende teknikere står på tærsklen til en AI-revolution

I 2024 var vi vidne til en af de største hypes i årtier. Jeg tænker naturligvis på AI eller kunstig intelligens, som var på alles læber. Der var meget snak og nogle indledende forsøg med den nye teknologi, men det helt store gennembrud, hvor AI bruges i praksis og skaber konkrete resultater, mangler vi at se. Jeg tror, det kommer i løbet af de næste få år, og jeg tror, at Field Service er et af de områder, hvor AI virkelig vil flytte noget.

"Næste generations AI-agenter løfter IoT til et nyt niveau. De kan overvåge og analysere datastrømmene og proaktivt handle på deres observationer med henblik på at opretholde udstyrets performance", skriver Kim Bursøe. Foto: IFS

23.12.2024

Kim Bursøe, Senior Business Consultant i IFS, SCM.dk

Især fire tendenser får definerende betydning for Field Service:

#1 75 procent af alle tekniske forespørgsler besvares med det samme

De fleste har stiftet bekendtskab med AI i form af copilots og chatbots. Begge medvirker til at øge produktiviteten og effektiviteten, men de kræver menneskeligt input og instruktioner for at udføre opgaverne. Den næste generation af AI (agentic AI) er betydeligt mere avanceret. De nye AI-agenter kan træffe begrundede beslutninger på baggrund af årsagslogik og kontekstforståelse og udføre opgaver uden menneskelig interaktion. 

Virksomheder, der leverer teknisk service, kan få et stort udbytte af dette teknologiske tigerspring. Det gælder fx i håndteringen af kundehenvendelser. Beder en kunde om at få et tilbud på en servicekontraktopgradering på email, kan AI-agenten gennemgå kundens historiske data, de specifikke detaljer i den eksisterende servicekontrakt og de tekniske specifikationer på kundens udstyr og på baggrund heraf automatisk udarbejde og sende et tilbud.

Min forventning er, at 75 procent af de virksomheder, der arbejder med teknisk service, vil bruge AI på denne måde i 2027.

#2 80 procent af alle tekniske dokumenter skriver sig selv i 2026

Virksomheder, der yder teknisk service på udstyr fra mange forskellige leverandører, er afhængig af specialister inden for de forskellige kategorier. Manglen på arbejdskraft betyder imidlertid, at specialisterne bliver en større og større mangelvare, og at nye medarbejdere med mindre erfaring og specialistviden tager over. De er generalister og skal kunne servicere udstyr på tværs af leverandørskel, hvilket stiller væsentlig højere krav til tilgængeligheden af tekniske dokumenter. 

Med AI kan virksomheder skabe deres egen vidensdatabase, hvor tekniske dokumenter og vidensartikler auto-genereres af AI-agenten på baggrund af observationer af reservedele og tekniske procedurer udført af serviceteknikere samt leverandørdata. AI-agenten opdaterer og forfiner løbende indholdet i databasen, og den kan også oversætte alt indholdet til forskellige sprog, så alle medarbejdere kan benytte det uanset nationalitet.

#3 Alt udstyr får en fuldtids AI-agent 

Med IoT kan virksomheder forbinde udstyr og opsamle data fra det på afstand. Næste generations AI-agenter løfter IoT til et nyt niveau. De kan overvåge og analysere datastrømmene og proaktivt handle på deres observationer med henblik på at opretholde udstyrets performance. Sporer AI-agenten fx et fald i trykket på en gaskedel, kan den på baggrund af vidensdatabasen og modelspecifikationer sende en alarm til brugerens smartphone sammen med et link til en video, der viser, hvordan kedlen tryksættes igen. Et andet scenarie er, at AI-agenten i stedet for videolinket sender prisen for at booke en servicetekniker samt ledige tidspunkter, hvor et servicebesøg kan finde sted.

Der er utroligt mange fordele ved at bruge AI i denne kontekst, og jeg forventer derfor, at alt udstyr vil have en AI-agent, når vi rammer 2030.

Kim Bursøe

Der er utroligt mange fordele ved at bruge AI i denne kontekst, og jeg forventer derfor, at alt udstyr vil have en AI-agent, når vi rammer 2030.

#4 Dynamisk ressourceplanlægning demokratiseres i 2026

Selvom der i årevis har eksisteret planlægningsoptimeringsløsninger, opfattes de af mange virksomheder som komplicerede og for avancerede. Med AI indlejret i løsningerne bliver ressourceplanlægning selvlærende og autonom. Ligesom selvkørende biler kan trænes til at køre uden menneskelig indblanding, kan de nye AI-agenter trænes til at tilrettelægge arbejdsplanerne for kørende teknikere.

Det kræver ingen eller lille manuel indsats at optimere regler, og AI-agenten kan på baggrund af data lære den nødvendige beslutningsadfærd. Med AI som hjælpemotor bliver dynamisk beslutningsplanlægning således tilgængelig for alle virksomheder uanset størrelse, kompleksitet, ressourcer og volumen.

AI åbner for så mange nye muligheder i Field Service, hvor manuelle, tidskrævende opgaver kan varetages af en intelligent agent. Det vil frigive tid og ressourcer til andre opgaver, som kan bringe værdi ind i kunderelationerne. Derfor spår jeg, at AI får en betydelig rolle i den nære fremtid. Hidtil har vi kun kradset i overfladen.

Bredana Axcite A/S

Sponseret

SCM-dagen sætter fokus på optimering af Supply Chain og WMS

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Relateret indhold

13.06.2025SCM.dk

Nordic Hydrogen bringer grøn brint tættere på kilden

13.06.2025SCM.dk

Danmark kan blive frontløber i europæisk AI-udvikling

11.06.2025Fellowmind Denmark A/S

Sponseret

AURA digitaliserer forretningen med Microsoft Dynamics 365 Finance & Operations

05.06.2025SCM.dk

RFID: Terma Aerostructures indgår partnerskab med Lyngsoe Systems om digital produktionsomstilling

03.06.2025AGR

Sponseret

AGR udvider fra forsyningskædestyring til leverandørstyring

22.05.2025SCM.dk

Cobot sætter nye standarder i kollaborativ automation

22.05.2025Datacon A/S

Sponseret

Case: Munck Gruppen

21.05.2025SCM.dk

Carmo løfter dokumentationen med ny automatiseret CO2-beregner

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
ISO/IEC 42001: 2023 Artificial Intelligence Management System Foundation

This two-day course provides an overview of the ISO/IEC 42001 standard and essential knowledge required for the establishment, implementation, maintenance, and continuous improvement of a responsible Artificial Intelligence Management System (AIMS).

Dato

16.06.2025

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
ISO/IEC 27001 Lead Implementer – Certificeret af PECB

Få bevis på dine kompetencer som ISO/IEC Lead Implementer med den internationale certificering fra PECB.

Dato

16.06.2025

Sted

Copenhagen

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Kvalitetskultur

Et effektivt ledelsessystem er kernen i en effektiv virksomhed og driver virksomheden frem mod sine strategiske mål. Det effektive ledelsessystem bør derfor forholde sig til sine interessenters behov og forventninger, risici og muligheder, lovkrav og ikke mindst organisationens værdier og kultur.

Dato

16.06.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
CQI and IRCA QMS Lead Auditorkursus baseret på ISO 9001:2015 (Dansk)

5 dages intensivt kursus der giver dig den fornødne viden og færdigheder, så du efter endt træning kan organisere og lede audits af kvalitetsledelsessystemer baseret på ISO 9001:2015. CQI and IRCA Nr.: 17898

Dato

16.06.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4WIND Management Awareness Training

Event Description

Dato

16.06.2025

Tid

08:30

Sted

Online

Fellowmind Denmark A/S
Webinar
Forstå hvad en dansk Azure-region betyder for din virksomhed

Microsofts nye datacenterregion består af tre lokationer i Roskilde, Køge og Høje Taastrup. Her opbevares data lokalt i overensstemmelse med både danske og europæiske regler.

Dato

16.06.2025

Tid

13:00

Sted

Online