ITD: Glem ikke, at grønne byer også har brug for varer

Når mulighederne nul-emissionszoner i danske kommuner skal fastlægges, skal transportbranchen med på hør, mener ITD. Ellers risikerer man prisen bliver betalt af slutforbrugeren, fordi teknologien endnu ikke er konkurrencedygtig.

Udfordringen for den tunge transport, når det kommer til grøn omstilling i byerne, er dels teknologisk, dels logistisk. Arkivfoto..

01.06.2021

SCM.dk

Regeringens vil gøre det nemmere at indføre nul-emissionszoner i danske byer, men det er vigtigt, at begrænsningerne indføres i takt med, at de teknologiske muligheder rent faktisk er til stede og konkurrencedygtige – ellers kan det føre til højere forbrugspriser og mere butiksdød i danske byer, mener ITD – brancheorganisationen for den danske vejgodstransport.

”Vi arbejder aktivt med at reducere den negative påvirkning fra trafikken, og vi anerkender det politiske behov for handling. Vi vil som branche også meget gerne medvirke til at finde gode og ikke mindst holdbare løsninger på eksempelvis indførelse af nul-emissionszoner. I den forbindelse er det vigtigt at huske lastbilernes værdifulde bidrag til erhvervslivet – varerne skal jo frem til butikkerne, så forbrugerne kan fylde deres indkøbsposer”, siger Henriette Kjær, der er politisk chef i ITD.

ITD opfordrer derfor til, at alle kommuner huske at inddrage transportbranchen og rådføre sig om konsekvenserne, før de indfører emissionsfri zoner. Målet er den bedst mulige servicering af borgere og erhvervsliv i byerne med færrest mulige negative konsekvenser, fastslår Henriette Kjær.

”Vi tropper meget gerne op, hver gang en kommune ønsker at vende problematikken. Vi har viden og erfaring inden for området, og den stiller vi meget gerne til rådighed. Samtidig er det vigtigt, at nye begrænsninger indføres på en måde og med en tidshorisont, der giver vognmænd en realistisk mulighed for at omstille sig”, siger Henriette Kjær.

Læs også: ITD: Dieselafgifterne skal ikke komme før alternativ teknologi er klar

Udfordringen for den tunge transport i byerne er dels teknologisk, dels logistisk.

”Den emissionsfri teknologi til lastbiler er desværre langt fra lige så moden som til personbiler. Derfor er der særlige behov – også investeringsmæssigt, som man skal tage højde for. Eksempelvis koster en batterilastbil op mod tre gange så meget som en konventionel – det har de færreste vognmænd råd til. Så enten vil varerne ikke kunne komme frem, eller også vil vi se en væsentlig fordyrelse af varerne i byer med emissionsfri zoner. Udgiften skal jo betales, og det vil i sidste ende være slutkunderne, der ender med regningen”, siger Henriette Kjær.

En ofte fremført løsning er omlastning til varevogne, der så kan servicere bymidterne. Det vil i givet fald kunne løse nogle af udfordringerne med udledninger fra køretøjerne, men medfører til gengæld øget trafik og risiko for flere ulykker.

”Vi kommer ikke uden om, at lastbiler nu en gang er mere effektive til at transportere store mængder varer end små varevogne. Det betyder helt konkret, at en enkelt lastbil kan erstatte 10 varebiler – og så er spørgsmålet jo, hvad den ekstra trafik ellers medfører af negative konsekvenser med potentielt flere ulykker og mere trængsel”, afslutter Henriette Kjær.

- KCP

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

Hans Schourup A/S

Sponseret

Humanoide robotter – den næste game changer i logistik og produktion

Relateret indhold

26.11.2025SCM.dk

Vejtransport er afgørende i EU’s militære oprustning

24.11.2025SCM.dk

Resiliens: Myndigheder og dagligvarehandel samarbejder om at styrke danskernes hjemmeberedskab

21.11.2025SCM.dk

Flere batterityper bliver omfattet af skærpet EU-producentansvar

20.11.2025SCM.dk

Nyt projekt skal styrke ansvar for produkters livscyklus

14.11.2025SCM.dk

Flere danskere prepper efter dronehændelser og betalingsnedbrud

13.11.2025BEWO ApS

Sponseret

ESG er dødt – hvad gør vi nu?

13.11.2025SCM.dk

Månedens udfordring: Skærpet fokus på sikkerhed i forsyningskæden

29.10.2025SCM.dk

Miljømærkede indkøb vokser markant blandt danske virksomheder

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Seneste temaer

Se alle

Events

Se alle
Dansk Standard
Webinar
Online morgenmøder: Få mere værdi ud af dine aktiver med et ledelsessystem

Hvordan kan organisationer systematisk og bæredygtigt få mere værdi ud af sine aktiver og samtidig sikre, at det sker i overensstemmelse med de strategiske mål og krav fra interessenter? Svaret kan ligge i et velfungerende asset management-ledelsessystem som du kan høre mere om på to kommende morgenmøder.

Dato

10.12.2025

Tid

09:00

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
E-læringskursus: ISO 37001 Lead Implementer

Behersk implementering og ledelse af et antibestikkelsessystem (ABMS) baseret på ISO 37001

Dato

15.12.2025

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
E-læringskursus: ISO/IEC 27001 Lead Implenter - certificeret af PECB

Få bevis på dine kompetencer med den internationale certificering i informationssikkerhed, ISO/IEC 27001 Lead Implementer

Dato

15.12.2025

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
ISO/IEC 27002 diplomkursus - træf de rigtige foranstaltninger

På dette kursus får du hjælp til at træffe de rigtige foranstaltninger med ISO 27002, og bliv bedre til at kvalificere og udpege de handlinger, der er nødvendige for din virksomheds informationssikkerhed

Dato

16.12.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Sal 1 Göteborg Plads 1 2150 Nordhavn

Dansk Standard
Kursus
ISO/IEC 27002 Diplomkursus - træf de rigtige foranstaltninger

På dette kursus får du hjælp til at træffe de rigtige foranstaltninger med ISO 27002, og bliv bedre til at kvalificere og udpege de handlinger, der er nødvendige for din virksomheds informationssikkerhed.

Dato

16.12.2025

Sted

Dansk Standard, Nordhavn

AGR
Webinar
Chain reactions: The spark behind smarter supply chain decisions

Two CEOs, Once Supply Chain: 2025 Reflections and 2026 Realities

Dato

17.12.2025

Tid

12:30

Sted

Online on LinkedIn