Julen bringer varefusk

Amerikanske detailforhandlere forbereder sig på, at der vil blive skruet op for forsøg på bedrageri og falske returvarer i den travle juletid.

Julen er for mange butikker ensbetydende med mere fusk - sidste år kostede julens returneringssvindel de amerikanske forhandlere næsten to milliarder dollars. Archie Wong/flickr. .

01.12.2016

SCM.dk

Den voksende tendens omhandler bedrageri i forbindelse med returnering af købte varer og koster butikker i alle størrelser og genrer dyrt. Sidste år kostede returneringsbedrageriet de amerikanske forhandlere næsten to milliarder dollars alene under julesalget, mens det for hele året løb op i 15 milliarder dollars (godt 105 mio. kr).

”Der er helt sikkert et tab af skatteindtægter”, fortæller Robert Moraca fra the National Retail Federation til Chicago Tribune. ”Og hver en genstand, der bliver stjålet, skal erstattes – og det vil gå ud over kunderne”.

Mange måder at snyde på
Der er mange måder at snyde på som kunde, viser en undersøgelse blandt USA’s 62 største detailvirksomheder i 2015.

En udbredt metode er, at en kunde stjæler en varei en butik, og efter et par dage vender retur for at få pengene ’tilbage’ for den. 91 procent af butikkerne har oplevet dette problem, oplyser detailhandelsorganisationen.

En anden måde at snyde på er ’garderobemetoden’. En kunde køber en dyr kjole, et jakkesæt eller smykke udelukkende for at have det på ved en særlig lejlighed og derefter returnere varen og få det fulde beløb tilbage i lommen. 72 procent af butikkerne har oplevet dette.

Læs også: Detailanalytiker: Én ud af tre amerikanske indkøbscentre er dødsdømte

Derudover er der også en tendens til at bedragere køber en vare med falske pengesedler og efterfølgende bytter den til ægte penge. Der er også tilfælde hvor ansatte hjælper udefra komne med at lave falske varer-returer. Henholdsvis 75 og 77 procent har oplevet dette.

-CHM

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

Hans Schourup A/S

Sponseret

Humanoide robotter – den næste game changer i logistik og produktion

Relateret indhold

26.11.2025SCM.dk

Vejtransport er afgørende i EU’s militære oprustning

24.11.2025SCM.dk

Resiliens: Myndigheder og dagligvarehandel samarbejder om at styrke danskernes hjemmeberedskab

21.11.2025SCM.dk

Flere batterityper bliver omfattet af skærpet EU-producentansvar

20.11.2025SCM.dk

Nyt projekt skal styrke ansvar for produkters livscyklus

14.11.2025SCM.dk

Flere danskere prepper efter dronehændelser og betalingsnedbrud

13.11.2025BEWO ApS

Sponseret

ESG er dødt – hvad gør vi nu?

13.11.2025SCM.dk

Månedens udfordring: Skærpet fokus på sikkerhed i forsyningskæden

29.10.2025SCM.dk

Miljømærkede indkøb vokser markant blandt danske virksomheder

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Seneste temaer

Se alle

Events

Se alle