Jysk er klar til kamp mod Amazon

Både danske Jysk og Power afviser et samarbejde med internetgiganten Amazon. I stedet tager de kampen op og satser på deres egen forretningsmodel med både fysiske butikker og nethandel.

Jysk vil ikke samarbejde med Amazon, men vælger at tro på, at virksomheden vil fortsætte sin fremgang på egen hånd. Arkivfoto..

27.07.2018

SCM.dk

Danske Jysk takker nej til et samarbejde med e-commerce mastodonten Amazon om i fællesskab at sælge dyner og senge på nettet.

Det sker efter en forsøgsordning i Storbritannien, hvor Jysk i en periode solgte sine varer direkte på Amazons platform. Men resultatet var skuffende.

"De tager godt for sig, og det har mine små avancer det svært med. Vi kan ikke bære at give 15-20 pct. til Amazon. Det vil ødelægge vores image, hvis vi pludselig satte priserne op med 15-20 pct., så det har jeg ingen interesse i", siger han til Børsen.

Af den grund udelukker bestyrelsesformand og ejer af Jysk-koncernen, Lars Larsen, et partnerskab, når Amazon rykker ind på det danske marked. Noget der ellers har fået mange danske virksomheder til at ryste i bukserne.

"..nogle er skrækslagne over dem. Det synes jeg ikke, at der er nogen grund til", siger Lars Larsen til Børsen.

Læs også: Amazons megasky kommer til Danmark

Og det er da heller ikke første gang, at detailkæden må konkurrere med Amazon. I lande som Tyskland, Frankrig og Storbritannien, hvor Amazon har et godt indtog, sameksister de to virksomheder.

"Vi tager kampen op mod Amazon. Hver gang, vi åbner nye butikker i nye lande, bliver vi stærkere. Der er slet ingen tegn på, at Amazon eller andre skulle stjæle markedet. Vi øger hele tiden omsætningen, også i bestående butikker, og vi øger indtjeningen", siger Lars Larsen til Børsen.

Også Power siger nej
Jysk er ikke den eneste danske virksomhed, der giver internetkæmpen en blank afvisning. Også Power, der henter en stor del af sin omsætning på e-handel med elektronik, afstår en handelsaftale med Amazon.
Elektronikkæden ønsker ligesom Jysk at satse på en kombination af fysiske butikker og netbutik. Det skriver Børsen.

"Vi kan se, at jo flere butikker, vi får, jo mere stiger vores online-salg. Så vi mener altså ikke, at de to ting udelukker hinanden," siger Jesper Boysen, adm. direktør i Power, til Børsen.

Læs også: Amazon vil hjælpe logistikiværksættere - så længe de leverer for Amazon

Og ifølge en analyse af Mai-Britt Poulsen, adm. direktør i Boston Consulting Group i Danmark er der både fordele og ulemper ved et samarbejde med Amazon. 

"Fordelen ved at samarbejde med Amazon er, at man får del i al den trafik, de har på deres site, som er helt enorm. Og deres logistik- og fulfilment-evner er meget konkurrencedygtige. Men man skal også betale noget margin for det, som i eksemplet med Jysk," siger hun til Børsen.

- EST

Descartes

Sponseret

Toldbehandling fra Descartes – øg resiliensen i forsyningskæden

AGR

Sponseret

Er dit ERP nok til lagerstyring? Sådan lukker AGR hullerne i forsyningskæden

Relateret indhold

12.12.2024SCM.dk

It-aktør lancerer CSRD-løsning der forenkler compliance

10.12.2024SCM.dk

Erhvervsleder: Bestyrelserne skal omfavne EU-krav

10.12.2024Bureau Veritas

Sponseret

Jorden under pres: “De Planetære Grænser”

10.12.2024Bureau Veritas

Sponseret

Jagten på at skabe en bedre fremtid

09.12.2024Bureau Veritas

Sponseret

Mere sikkerhed - mindre aftryk

09.12.2024RISMA SYSTEMS A/S

Sponseret

Effektiv Third Party Risk Management i en foranderlig verden

09.12.2024RISMA SYSTEMS A/S

Sponseret

Brug eksisterende rammeværker som CIS18 og ISO27001 til NIS2

09.12.2024RISMA SYSTEMS A/S

Sponseret

Forberedelse til NIS2 med 4 trin

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle