Jysk er klar til kamp mod Amazon

Både danske Jysk og Power afviser et samarbejde med internetgiganten Amazon. I stedet tager de kampen op og satser på deres egen forretningsmodel med både fysiske butikker og nethandel.

Jysk vil ikke samarbejde med Amazon, men vælger at tro på, at virksomheden vil fortsætte sin fremgang på egen hånd. Arkivfoto..

27.07.2018

SCM.dk

Danske Jysk takker nej til et samarbejde med e-commerce mastodonten Amazon om i fællesskab at sælge dyner og senge på nettet.

Det sker efter en forsøgsordning i Storbritannien, hvor Jysk i en periode solgte sine varer direkte på Amazons platform. Men resultatet var skuffende.

"De tager godt for sig, og det har mine små avancer det svært med. Vi kan ikke bære at give 15-20 pct. til Amazon. Det vil ødelægge vores image, hvis vi pludselig satte priserne op med 15-20 pct., så det har jeg ingen interesse i", siger han til Børsen.

Af den grund udelukker bestyrelsesformand og ejer af Jysk-koncernen, Lars Larsen, et partnerskab, når Amazon rykker ind på det danske marked. Noget der ellers har fået mange danske virksomheder til at ryste i bukserne.

"..nogle er skrækslagne over dem. Det synes jeg ikke, at der er nogen grund til", siger Lars Larsen til Børsen.

Læs også: Amazons megasky kommer til Danmark

Og det er da heller ikke første gang, at detailkæden må konkurrere med Amazon. I lande som Tyskland, Frankrig og Storbritannien, hvor Amazon har et godt indtog, sameksister de to virksomheder.

"Vi tager kampen op mod Amazon. Hver gang, vi åbner nye butikker i nye lande, bliver vi stærkere. Der er slet ingen tegn på, at Amazon eller andre skulle stjæle markedet. Vi øger hele tiden omsætningen, også i bestående butikker, og vi øger indtjeningen", siger Lars Larsen til Børsen.

Også Power siger nej
Jysk er ikke den eneste danske virksomhed, der giver internetkæmpen en blank afvisning. Også Power, der henter en stor del af sin omsætning på e-handel med elektronik, afstår en handelsaftale med Amazon.
Elektronikkæden ønsker ligesom Jysk at satse på en kombination af fysiske butikker og netbutik. Det skriver Børsen.

"Vi kan se, at jo flere butikker, vi får, jo mere stiger vores online-salg. Så vi mener altså ikke, at de to ting udelukker hinanden," siger Jesper Boysen, adm. direktør i Power, til Børsen.

Læs også: Amazon vil hjælpe logistikiværksættere - så længe de leverer for Amazon

Og ifølge en analyse af Mai-Britt Poulsen, adm. direktør i Boston Consulting Group i Danmark er der både fordele og ulemper ved et samarbejde med Amazon. 

"Fordelen ved at samarbejde med Amazon er, at man får del i al den trafik, de har på deres site, som er helt enorm. Og deres logistik- og fulfilment-evner er meget konkurrencedygtige. Men man skal også betale noget margin for det, som i eksemplet med Jysk," siger hun til Børsen.

- EST

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Ny Toyota Traigo48-serie med uovertruffent design og banebrydende ydeevne

Apport Systems A/S

Sponseret

Lagerstyring på autopilot - få dit lager til at tænke selv

Relateret indhold

29.04.2025SCM.dk

Rådvilde SMV'er vil gerne i gang - hvis det virker

25.04.2025SCM.dk

Unge efterspørger social bæredygtighed på arbejdspladsen

25.04.2025SCM.dk

LEMAN går forrest i klimakampen med ambitiøse klimamål

24.04.2025Implement Consulting Group

Sponseret

Navigating pricing in an era of tariffs and trade shifts

24.04.2025SCM.dk

Mangfoldighed under pres: Danske erhvervsgiganter står fast

22.04.2025SCANLOX ApS

Sponseret

Strategisk sparring og styrket samarbejde

22.04.2025SCM.dk

Kun 29 procent af supply chain organisationer er klar til fremtiden

14.04.2025Bredana Axcite A/S

Sponseret

Kvalitetsmodul løftes - AI Agent på vej

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle