Klassiske SCM-dyder forbedrer Pandoras arbejdskapital

Pandora er netop blevet kåret som danmarksmester i arbejdskapital 2015. Det kom egentlig som en overraskelse for supply chain-ledelsen, fordi arbejdskapital ikke er en topprioritet. Men så alligevel ikke.

Når forbrugeren kommer ind i en butik, der sælger Pandora-smykker, må vedkommende aldrig opleve, at en Pandora konceptbutik ikke har en given vare på hylden. Foto: Ture Andersen/Pandora.

29.09.2015

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

Der er medvind på cykelstien for smykkekoncernen Pandora. Koncernen har de sidste to regnskabsår præsteret vækstrater på over 30 procent på toplinjen og 60-70 procent på bundlinjen. Det er vækstrater, som mange andre større virksomheder let kunne blive misundelige på.

Nu har Økonomisk Nyhedsbrev også kåret virksomheden som den virksomhed, der blandt Danmarks 100 største siden 2011 har reduceret arbejdskapitalen mest. Helt præcis fra 33 til 17 procent. Arbejdskapital består groft sagt af tre dele, nemlig: 1) varelagre, 2) tilgodehavender hos kunder og 3) leverandørkredit. Pandoras supply chain-funktion har meget stor indflydelse på punkt 1 og 3.

Læs også: Når lean går for langt

”Det kommer helt ærligt lidt bag på os, fordi vores topprioritet i vores supply chain er varetilgængelighed og høje servicegrader for vores slutkunder. Når forbrugeren kommer ind i en butik, der sælger Pandora-smykker, må vedkommende aldrig opleve, at en Pandora konceptbutik ikke har en given vare på hylden. Det kan vi selvfølgelig ikke forhindre 100 procent, men vores mål er at skabe så høj servicegrad som mulig, hvilket vi også har succes med”, fortæller Thomas Touborg, der er Senior Vice President, Group Operations i Pandora.

Han fremhæver, at det altid er nemmere at minimere arbejdskapitalen, når der sker kraftig vækst i salget, og at Pandora endvidere har været godt hjulpet af faldende sølv- og guldpriser, som betyder lavere kapitalbinding.

Klassiske SCM-dyder giver gevinster 360 grader
”Lean på lageret har klar 2. prioritet i vores arbejde. Vi befinder os i en volatil detailverden, hvor efterspørgslen svinger meget, og hvor kunderne hurtigt kan skifte smag og præferencer. Så vi skal derfor altid være klar til at reagere hurtigt på udsving og skifte gear, så vi kan levere smykker til butikker, der står foran mangel på varer. Nøgleordet er fleksibilitet, og jeg tror også, det er en af nøglerne til vores lave arbejdskapital”, supplerer Vice President, Group Logistics Jacob Kops Pedersen.

Pandoras supply chain-indsats har derfor fokuseret på klassiske SCM-dyder, hvor der bliver skabt en så tæt og aktiv sammenhæng mellem efterspørgsel og udbud som muligt.

”Vi tager udgangspunkt i, hvad der både skaber høj værdi for vores kunder og samtidig for os, og det er varetilgængelighed. Vi arbejder meget med introduktion af nye produkter og har formået at gøre produktionen mere agil og gøre time-to-market, altså afstanden fra produktudvikling over produktionsmodning til markedsføring, kortere. Vi fokuserer hårdt på at levere til tiden, og så arbejder vi intenst med at skabe transparens i efterspørgslen gennem en nuanceret sales & operations planning-proces i flere dimensioner”, fortæller Thomas Touborg.

S&OP i tre dimensioner
Pandora har delt S&OP-processen op i tre niveauer eller dimensioner: 1) et operations S&OP, 2) en nedbrydning af planen til kategorier og 3) et executive S&OP. Det første niveau består af et månedligt møde mellem produktion, logistik, salg og finans. Her bliver nøgletal fra forecasts fra salg og finans sammenholdt med kapacitet i produktion og lagerniveauer på distributionscentrene og i butikkerne.

Forecastene bliver udarbejdet i it-værktøjet Logility, som Pandora har indført fornylig. ”Et forecast er aldrig 100 % korrekt, men vi kan se på forecast-præcisionen, at det er en fordel at tage avanceret it-regnekraft til hjælp”, fortæller Anders Rieck, S&OP Manager, Group Logistics.

Category management
Det andet niveau i S&OP-processen består i at bryde den overordnede plan ned i kategorier som foreløbig omfatter fem: charms, armbånd, ringe, øreringe og halskæder & vedhæng. ”Her ser vi mere detaljeret på udfordringer og foretager en mere detaljeret prioritering af kapaciteten. Det giver os større præcision i den måde, vi fordeler ressourcerne, og vi har en tættere styring med de enkelte produktkategorier”, fortæller Anders Rieck. 

”Vi lægger vægt på løbende at sanere i sortimentet, så vi i princippet altid har et fast variantantal. Når vi introducerer nye produkter eller varianter, skal vi sørge for at udfase et tilsvarende antal gamle produkter eller varianter”, tilføjer han.

S&OP på toppen
Det tredje niveau i Pandoras S&OP-proces består af en præsentation af de centrale elementer i den månedlige plan for den øverste ledelse. ”Executive S&OP indeholder en overordnet overblik over balancen mellem salg, finans og kapacitet. Det er her, der sker beslutninger om at flytte lager, flytte en kampagne, ansætte nye medarbejdere eller, hvad der nu skal til for at planen kan gå op på tilfredsstillende vis”, fortæller Anders Rieck.

Pandoras S&OP-horisont er typisk på cirka 12 måneder på kategori- og kapacitetsgruppedimensionerne og på 18 måneder på totaldimensioner. Pandora-lederne fortæller, at virksomheden arbejder på at forstærke og forankre totaldimensionen. En længere tidshorisont forstærker mulighederne for at styre sortiment, ressourcer, kapacitet og ikke mindst afhængighed af store udsving på råvarepriser og tilhørende risici.

Ruster sig til omnichannel
Den store udfordring i detailverdenen er omnichannel, som i bund og grund betyder, at alle salgs- og handelskanaler smelter sammen, og at kunderne stiller store krav til service og levering anytime og anywhere.

”Vi ser ind i en fremtid med øget kompleksitet, hvad angår mængden af nye produkter samt varianter, efterspørgselsmønsteret og sikkert også både antallet af leveringssteder og krav om endnu hurtigere levering. Vores løsning til at håndtere den øgede kompleksitet er at skabe en mere sammenhængende værdikæde. Vi skal skabe endnu mere gennemsigtighed, integrere alle dele endnu mere, reducere time-to-market endnu mere og kommer til at arbejde med postponement, hvor vi har et senere dekoblingspunkt og derved bliver mere fleksible”, fortæller Thomas Touborg.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Prøv næste generation af gaffeltrucks hos Toyota Material Handling i Vejle

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Relateret indhold

16.09.2025Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Toyota Material Handling Danmark certificeret i LEAN Service Excellence

16.09.2025SCM.dk

Hvordan håndterer du bedst muligt de gigastore mængder data i forsyningskæden?

15.09.2025Inact ApS

Sponseret

Hans Følsgaard reducerer lageret med 30 millioner kroner

10.09.2025SCM.dk

Danske virksomheder justerer strategi i USA efter Trumps kursskifte

04.09.2025SCM.dk

Billigere dagligvarer og mere inspiration online

04.09.2025SCM.dk

Sådan forbedrer I resiliens i forsyningskæden i en forstyrret verden

02.09.2025Descartes

Sponseret

Descartes lancerer AI-løsning til mere effektiv screening af handelspartnere

28.08.2025SCM.dk

Kunsten at navigere i told-befængt farvand

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dansk Standard
Kursus
ISO/IEC 27002 diplomkursus - træf de rigtige foranstaltninger

På dette kursus får du hjælp til at træffe de rigtige foranstaltninger med ISO 27002, og bliv bedre til at kvalificere og udpege de handlinger, der er nødvendige for din virksomheds informationssikkerhed

Dato

17.09.2025

Sted

Nyborg Strand, Østerøvej 2, 5800 Nyborg

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ligestilling, Diversitet og Ledelsessystemet Introduktion til DS 5001 og ISO 30415

Ligestilling og diversitet er for alvor kommet på virksomhedernes dagsorden og flere studier peger på, at et strategisk fokus på emnet skaber robuste virksomheder, tilfredse medarbejdere og bedre bundlinjer. Med andre ord er der god grund til at have et stærkt fokus på diversitet, men hvordan får man hjulpet udviklingen og virksomhedskulturen i den rigtige retning.

Dato

17.09.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
NIS2 Foundation

Lær hvordan direktivets krav implementeres effektivt med afsæt i ledelsesstandarderne ISO 27001 og ISO 22301

Dato

17.09.2025

Sted

København

Bredana Axcite A/S
Seminar
Velkommen til SCM-dagen 2025

- banebrydende muligheder, innovative teknologier og effektive processer i Microsoft Dynamics 365 Supply Chain Management og Axcite Supply Chain modulerne

Dato

17.09.2025

Tid

09:00

Sted

AI Innovation House i Vejle

Dansk Standard
Webinar
Bliv en del af Dansk Standards SDG-netværk

Vil I være med til at sætte handling bag ordene og gøre en reel forskel med FN’s verdensmål? Så kom og hør, hvordan Dansk Standards SDG-netværk kan give jer den nødvendige indsigt og inspiration til at arbejde strategisk og målrettet med verdensmålene i jeres organisation. I bliver introduceret til en praktisk guide, der gør det lettere at omsætte ambitioner til konkret handling – uanset hvor langt I er i processen.

Dato

17.09.2025

Tid

09:30

Sted

Online på Teams

BITO Storage Systems Nordic A/S
Webinar
BITO inviterer igen til gratis webinar: 'Find den perfekte lagerløsning til din virksomhed'

Vores webinar tilbage i juni var en stor succes! Hvis du gik glip af det, så får du her en ny chance den 17. september.2025.

Dato

17.09.2025

Tid

11:00

Sted

Online via TwentyThree