Klimagevinster og besparelser ved regummierede dæk

Stigende dæksalg for nye lastvognsdæk og et påfaldende dyk i salget af regummierede lastvognsdæk viser, at mange vognmænd glemmer det bredere perspektiv i deres dækstrategi. Der er dog, ifølge affaldsgiganten Meldgaard, mærkbare besparelser at hente ved at indtænke regummierede dæk i driften for ens virksomhed.

En af de virksomheder, der ikke er bange for at gå forrest i den grønne omstilling, er miljøvirksomheden Meldgaard. De har i flere år testet et alternativt dæksetup af regummierede trækdæk, som ifølge materielansvarlig, Torben Kliver Egtved, har bragt mærkbare fordele med sig. ”Vi oplever, at kørsel med regummierede dæk har en økonomisk fordel, da de ofte er en smule billigere i indkøbspris, der er flere kilometer i dem og kvaliteten i deres gummiblanding er høj”. Foto: Melgaard..

20.07.2023

SCM.dk

Den grønne omstilling er unægtelig et stort tema i transportbranchen og klimaeffektive tiltag såsom kilometerafgift, ESG-rapportering og elmotorer nævnes i daglig tale. 
Dog afspejler den stigende interesse for miljøfordele sig ikke i tallene fra Dækbranchens Miljøfond over salget af dæk. For over de sidste 20 år er salget af nyproducerede dæk steget med 11 procent, mens salget af regummierede dæk er faldet med 86 procent. Tallene viser, at der stadig er et stort uudnyttet potentiale i regummiering, mener Euromasters Business Line Manager for Truck, Lars Skov-Andersen.

Regummiering, hvor karkassen i dækket genbruges, er ikke nogen ny løsning. I mange år er regummiering hyppigt blevet omtalt i forbindelse med den grønne omstilling, og det er med god grund, for det er lavthængende frugter i klimaindsatsen. Men ifølge Lars Skov-Andersen tegner realiteterne i den virkelige verden et helt andet billede.

”Vi oplever, at chauffører kører på deres dæk, til de er slidt helt ned og får derefter skiftet til nye dæk – ofte med et altoverskyggende fokus på prisen. Alt for mange køber billige dæk, og fordi de er billige, får de ingen opmærksomhed - ikke engang lidt frisk luft engang imellem”, siger han.

Det er en trist tendens, at indkøb af nye dæk stadig er præget af her-og-nu prisen, frem for et helhedsperspektiv, som også medregner det grønne regnskab, mener han. Det er ved brugen af billige dæk, hvor karkassen sjældent vil kunne genanvendes, at køb-og-smid-væk-kulturen starter, og det skal ifølge Lars Skov-Andersen være slut.

”Det er selvfølgelig nemt og billigt, når man ser på prisen her og nu, men ofte dyrt på den lange bane. Branchen skal op i gear - nogle skal turde at gå forrest, ellers kan det være svært at vide, hvor den grønne omstilling skal starte”, mener Lars Skov-Andersen.

En af de virksomheder, der ikke er bange for at gå forrest i den grønne omstilling, er miljøvirksomheden Meldgaard. De har i flere år testet et alternativt dæksetup af regummierede trækdæk, som ifølge materielansvarlig, Torben Kliver Egtved, har bragt mærkbare fordele med sig. 

”Vi oplever, at kørsel med regummierede dæk har en økonomisk fordel, da de ofte er en smule billigere i indkøbspris, der er flere kilometer i dem og kvaliteten i deres gummiblanding er høj”.

Med 250 skraldebiler kørende rundt i Danmark skal der en del dæk til. Og Torben Kliver Egtved ser ingen grund til, at disse ikke skal være regummierede dæk. For selvom der findes billigere nye dæk på markedet, så bør man også tage dækkets samlede levetid, gummiblanding og kørekomfort i betragtning. Af den årsag holder Meldgaard fast i sit setup med regummiering.

”Vi hører ofte fra vores chauffører, at det er gode dæk at køre med. Så når vi holder kvalitet op mod prisen, så synes jeg, at vi får mere ud af at købe regummierede dæk i det lange løb”, fortæller han.

Læs også: Biogas-lastbiler indsættes på en fast rute

Mens et godt vejgreb på trækakslen er vigtigt, så er en anden stor gevinst for Meldgaard, at kunne hjælpe klimaet i den rette retning. Og ser vi på det grønne regnskab, har deres indsats en klar positiv effekt. For eksempel udledes der ved produktionen af 8 regummierede dæk 2.080 kg mindre Co2 end ved produktionen af nye dæk.

”Det er både økonomisk og holdbarhedsmæssigt forsvarligt. Men jeg anbefaler det særligt ud fra, at vi her gør noget godt for klimaet - og det angår jo os alle”, påpeger han.

Selvom det ikke ses i tallene for salget af dæk, så har den øgede opmærksomhed på den grønne omstilling af transportbranchen skubbet til forbrugernes fokus på miljøfordele.

Ifølge Henrik Nielsen, direktør hos dækproducenten Vulkan A/S, har spørgsmålene har ændret sig, i løbet af de 60 år Vulkan har produceret regummierede dæk. 
”Vi oplever, at flere i takt med 2025 miljøregnskaber og grøn afgift er blevet opmærksomme på miljøfordelene ved produktet. Det er en spændende tendens, der forpligter os som producent til, at produktet lever op til de nye krav”.

- PiB

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

Consafe Logistics

Sponseret

[Webinar] Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

Relateret indhold

19.11.2025Apport Systems A/S

Sponseret

Digitalt overblik gav Sydkystens Automatik kontrol over materialeforbruget

16.11.2025Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

14.11.2025TECSYS A/S

Sponseret

Er dit lager klar til Black Friday? Her er de kritiske punkter, der kræver fokus nu

13.11.2025TECSYS A/S

Sponseret

5 fordele ved lagerautomation

13.11.2025Consafe Logistics

Sponseret

[Webinar] Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

13.11.2025ECK – Ejnar C. Kjeldsen A/S

Sponseret

RFID behøver ikke være kompliceret

11.11.2025SCM.dk

Nordjyllands lagerlokaler bliver hurtigt lejet ud i takt med lavt nybyggeri

11.11.2025SCM.dk

Efterspørgslen efter moderne logistikejendomme stiger i Aarhus

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
OHSMS ISO 45001:2018 Lead auditor arbejdsmiljø (CQI IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret OHSMS ISO 45001:2018 Lead Auditor Arbejdsmiljøkursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af arbejdsmiljøledelsessystemer i henhold til ISO 45001:2018 og i overensstemmelse med ISO 19011 og ISO 17021 standarderne.

Dato

17.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Global AGV
Messe
Kom til Automationsdag hos BILA A/S

Inspiration, networking og hands-on demoer - Kom med d. 19. november 🚀

Dato

19.11.2025

Tid

09:00

Sted

BILA A/S, Industrivej 8, 7900 Nykøbing Mors

Dansk Standard
Kursus
Introduktion til standarden DS 21001:2025 - Ledelsessystemer for jernbanesikkerhed

Standarden DS 21001 for jernbanesikkerhed er blevet opdateret og udkommer nu i en 2025-version. På dette 1-dagskursus præsenteres den nye standard og de væsentligste forskelle til versionen fra 2020

Dato

20.11.2025

Sted

Banedanmark, Lumbyesvej 34, 7000 Fredericia

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
ISO/IEC 27002:2022 Foundation - Certificeret af PECB

Vores ISO/IEC 27002 Foundation giver dig det nødvendige overblik over de nye sikkerhedsforanstaltninger til beskyttelse af informationer. Kurset afvikles som fysisk klasseundervisning og giver adgang til at tage online-eksamen og opnå den tilhørende ISO/IEC 27002 Foundation certificering hos PECB.

Dato

20.11.2025

Sted

København Ø

Bureau Veritas
Kursus
ISO 9001:2025 - Lead Auditor Refresher

Opdater din viden om ISO 9001:2015

Dato

20.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

20.11.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia