Konkurrencepres kræver samspil mellem salg og forsyning

Virksomheder er udsat for stadigt større konkurrencepres i form af flere kundekrav, kortere produktlivscyklusser og standardiserede produkter. Konsekvenserne er høje lagerbindinger og omkostninger. Løsningen er bedre integration mellem salgs- og forsyningssiden, mener scm-professor Martin Christopher.

19.08.2008

SCM.dk

Af Kirsten Gregers Jørgensen
En række markedsændringer har øget presset på virksomheder og dermed sat produktions- og distributionsomkostninger yderligere under lup. Især tid er blevet en afgørende konkurrenceparameter, og derfor er en smidig og flydende forsyningskæde alfa og omega. Nøglen til at agere i minefeltet af udfordringer er bedre integration mellem salgs- og forsyningssiden i virksomheden. Det mener Martin Christopher, professor i marketing og logistik samt formand for The Centre for Logistics and Supply Chain Management på Cranfield School of Management i England.
Han er i Danmark som hovedtaler på en konference arrangeret af det danske konsulenthus Implement, og med foredraget ”one plan” fortæller scm-professoren engageret om, hvor vigtigt det er at få de to sider til at spille sammen.
”Vi lever i en commodity verden (ensartede produkter, red.), og en af de måder, man differentierer sig på, er via tilgængelighed, fordi folk køber på basis af, om de kan få varen nu. Så tid er blevet måden, vi konkurrerer på, og for at kunne gøre det må man lave en fundamental ændring i måden at planlægge på. Før i tiden forecastede man ofte over en lang horisont og fremstillede produkter eller sourcede ud fra det forecast, men i den her tidsbaserede verden, virker det ikke mere. Man er nødt til at bevæge sig fra at være forecast-drevet til at blive efterspørgselsdrevet,” siger Martin Christopher.
Eller som hans mantra er:
”Forecast kapaciteten, men eksekver efter faktiske kundeordrer.”
Hvor alvorligt er problemet, hvis virksomheder ikke formår at lave bedre integration?
”Virksomheder, som ikke er on-top med efterspørgsels- og forsyningsintegration, vil misse muligheder for øget salg og lavere omkostninger. De vil nok overleve, men de vil ikke blive de nye Dell eller Nokia’er i denne verden. Så konklusionen er, at det er en mulighed i en meget hårdere og mere konkurrencepræget verden for at skære en luns af omkostningerne væk, men også at servicere kunder langt bedre,” siger Martin Christopher.

Barber i berøringsflader
Professoren uddyber, hvorfor virksomhederne er langt mere pressede i dag og deraf behovet for at reagere hurtigere og mere adræt for at kunne bevæge sig med markedet. For det første er virksomheder under dobbeltpres. På den ene side er inputomkostninger stigende, for eksempel energiomkostninger, og forudsigelserne er, at tendensen vil fortsætte. På den anden side har man nok ikke muligheden for at føre omkostningerne videre, for kunderne vil ikke betale mere. Man har i forvejen arbejdet på at kostreducere de seneste år, så derfor må der findes nye måder at fordele omkostningerne i organisationen.
”Hvis man kan skabe en bedre måde at styre kontaktfladerne på, hvor det meste spild er – det japanerne kalder ”muda” – så har man en mulighed for at frigøre en betydelig bid af omkostningerne. Specielt i kontaktfladerne med leverandører. Det har man ikke været særlig god til,” siger Martin Christopher.

Tid er penge
Han argumenterer også for, hvordan tidsfaktoren er blevet helt afgørende, det vil sige tilgængelighed af varen som konkurrenceparameter. Ifølge ham er konventionelle marketing strategier nemlig svækket - de fire p’er place, product, price og promotion.
”Hvordan differentierer man sig for eksempel via produkt? Der er jo ikke noget produkt længere, som ikke kan efterlignes. Man har måske førerskab i en måned, men der går ikke lang tid, før den generiske version opstår et andet sted. Prisen vil man heller ikke skrue på jvf. førnævnte problematik, og med hensyn til promotion er mærkers styrke ikke, hvad de har været. Mærkeloyaliteten er reduceret i de fleste markeder, og folk køber nu efter tilgængelighed,” siger Martin Christopher og peger på en britisk undersøgelse på området.
”Konklusionen er, at hvis mit produkt er tilgængeligt, vil forbrugerne købe det, men hvis ikke, er de temmelig afslappede med at vælge et alternativ,” forklarer han.
”Tendensen er den samme på b-t-b markedet. Hvis man vil blive leverandør til General Motors eller Ford, skal man demonstrere levering just-in-time med 100 procent pålidelighed, sekventielt og klar til installering. Man skal kunne tilpasse sine processer med deres og dermed skabe en flydende forsyningskæde. Det er den måde, man vinder forretning på i dag.”

Tre spillere
Endnu en udfordring er, at nutidens globale forretningsverden er præget af fusioner og opkøb, hvilket betyder, at der sker en stor koncentration på de fleste markeder i dag. De store bliver større – eller ”the rule of three” som er professorens prædikat. Det går på, at de fleste brancher i verden vil være domineret af tre spillere i slutningen af dette årti, hvilket betyder, at stærkere kunder vil kræve mere fra deres leverandører.

Kompleksiteten øges
For at gøre tingene værre øges kompleksiteten gevaldigt i forsyningskæden på grund af produktlinje udvidelser, kortere produktlivscyklusser og kundetilpassede løsninger. Og kravene vil kun blive større i fremtiden, mener Martin Christopher. Teknologiudviklingen giver produkterne kortere levetid, og derfor bliver tid og timing afgørende.
”Hvis man kommer sent på markedet, er der mindre tid til at lave profit og dermed højere risiko for forældet varelager. Så udfordringen omkring timing er afgørende. Hvis man organiserer sig på den traditionelle måde omkring planlægning ved at forecaste og bygge lagerkapacitet og så bliver ramt af ”kort livscyklus-problematikken”, så kommer man i problemer.”
Konkurrencen tvinger samtidig virksomhederne til at lave nye produktændringer, hvilket giver en betydelig udvidelse af produktlinjen. Selv om mange har slanket antallet af mærker, viser erfaringerne, at antallet af lagervarenumre øges på grund af de mange varianter, hvilket lægger pres på omkostninger og kompleksitet i forsyningskæden.

Opbyg strategiske lagre
Måden at få en bedre integration mellem salg og forsyning er ved at ”adskille” (decouple) forsyningskæden. At opbygge strategiske lagre med generiske produkter og derefter konfigurere lokalt, hvilket både betyder mindre lagre og omkostninger samt en forsyningskæde, der kan reagere bedre på efterspørgselsændringer.
”Det gode er, at man bliver i stand til at være både lean og adrætte, hvilke man ellers ofte forbinder som modsætninger på skalaen. Men upstream kan man være lean, fordi man producerer tingene i store partier og dermed får stordriftsfordele og effektivitet, men downstream bliver man adræt, fordi man konfigurerer og kundetilpasser,” forklarer Martin Christopher.

Fokus på gennemsigtighed og hastighed
Midlet er en bedre salgs- og kapacitetsplanlægning (S&OP, red.) ved fokus på de to nøglebegreber ”gennemsigtighed” og ”hastighed”. Gennemsigtighed relaterer sig til at få information om, hvad der sker på markedet, det vil sige et billede af den reelle efterspørgsel. Det handler om at komme tæt på såvel kunder som leverandører og dele så mange data som muligt.
”For eksempel har supermarkedsgiganten Tesco et webbaseret system med opdatering hver fjerde time, som alle leverandører har adgang til, så de kan få et øjeblikkeligt billede af, hvad der faktisk sker i relation til salg af deres produkt. Det er fantastisk. Når man har den information, giver den en platform for en betydelig forbedring i adræthed,” siger Martin Christopher.
Hastigheden relaterer sig dog ikke til at løbe hurtigere.
”Vi løber hurtigt nok allerede. Hvis man vil komprimere tid, handler det om at gøre færre ting. Og det, vi vil gøre mindre af, er ting, som ikke skaber værdi. Desuden er man nødt til at reducere leveringstiden i de indgående funktioner. Det er et paradoks i moderne forsyningskæder, at jo mere vi har bevæget os mod global sourcing, desto mere har vi mistet vores adræthed. Vi taler om just-in-time, men nu har vi længere leveringstid, ikke kortere. Det er jeg ikke imod, men man er nødt til at finde en anden måde at styre processen på, det vil sige bedre synkronisering af materialeflow i produktionen og videre i kæden.”

Informationsdeling er nøglen
En fælles plan med fælles mål mellem salgs- og forsyningssiden burde være en naturlig del af en virksomheds processer, men spørgsmålet er, hvorfor det er så svært at udføre i praksis?
”Jeg tror, det har noget at gøre med, at information er magt, og derfor vil man helst ikke dele den med nogen. Men jeg tror, den bliver endnu mere magtfuld, når vi deler den – selvfølgelig ikke med hele verden, men med nøgle-leverandører. Nogle af verdens bedste forsyningskæder som Dell og Nokia har alle meget avancerede processer i forhold til informationsdeling. Så det, der i virkeligheden stopper os, tror jeg, er, at vi lever i fortiden. Men de smarte virksomheder har fattet, at der ingenting er at tabe, men alt at vinde ved informationsdeling,” siger Martin Christopher.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Effektivitet, komfort og lavere omkostninger: Derfor vælger flere den nye Traigo48 fra Toyota

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Relateret indhold

20.06.2025SCM.dk

CSCO'er er i fuld gang med at navigere i den perfekte storm

18.06.2025SCM.dk

Danmark har 20 år til at blive klimaneutral

17.06.2025SCM.dk

Klimarådet efterlyser politisk handling på Danmarks globale klimaaftryk

17.06.2025N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Driftssikkerhed i højsædet: CMP satser igen på Terberg

16.06.2025Implement Consulting Group

Sponseret

From Threat to Action: Navigating Cybersecurity

10.06.2025Bredana Axcite A/S

Sponseret

SCM-dagen sætter fokus på optimering af Supply Chain og WMS

09.06.2025Fellowmind Denmark A/S

Sponseret

Vejen til en mere robust og agil supply chain starter med sammenhængende data

09.06.2025Fellowmind Denmark A/S

Sponseret

Fra just-in-time til just-in-case: Robuste forsyningskæder i en ustabil verden

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
CQI and IRCA QMS Lead Auditorkursus baseret på ISO 9001:2015 (English)

5 dages intensivt kursus der giver dig den fornødne viden og færdigheder, så du efter endt træning kan organisere og lede audits af kvalitetsledelsessystemer baseret på ISO 9001:2015. CQI and IRCA Nr.: 17898

Dato

23.06.2025

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Afvigelseshåndtering og årsagsanalyse

I forbindelse med lukning af afvigelser og andre interne udfordringer er det meget vigtigt at få lavet en ordentlig årsagsanalyse. Årsagsanalysen laves for at identificere de grundlæggende eller underliggende årsager, få dem rettet og dermed forhindre gentagelser. Det sker jo af og til, at vi løser det samme problem igen og igen.

Dato

24.06.2025

Sted

Odense

Dansk Standard
Kursus
ISO 9001 diplomkursus i kvalitetsledelse - 2 dage

På dette to-dages ISO 9001 kursus præsenteres du for indholdet i ISO 9001 standarden. Samtidig lærer du, hvordan de enkelte krav til kvalitetsledelse bør efterleves i praksis. Kurset i ISO 9001 tager dig igennem de forskellige faser ved implementering af et ledelsessystem for kvalitet.

Dato

24.06.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Sal 2 Göteborg Plads 1 2150 Nordhavn

Fellowmind Denmark A/S
Webinar
Microsoft 365 Update

Få overblikket over de vigtigste nyheder i Microsoft 365 og Copilot hver måned.

Dato

25.06.2025

Tid

13:00

Sted

Online

Fellowmind Denmark A/S
Webinar
Microsoft Fabric Update

Unleash the boundless potential of Microsoft Fabric: Your monthly source for cutting-edge news and limitless opportunities.

Dato

25.06.2025

Tid

15:00

Sted

Online

Implement Consulting Group
Webinar
Enhancing production planning in SAP

Unlocking the power of PP/DS for future efficiency

Dato

26.06.2025

Tid

09:30

Sted

Online