Lagerkapacitet og fragtpriser udfordrer e-handlen

Virksomheder med e-handel bevarer fortsat optimismen i et svært år. 2 ud 3 butikker forventer at sende dobbelt så mange pakker om tre år i forhold til 2022. Det er et år, der på logistiksiden er præget af udfordringer med fragtpriser og lagerkapacitet for alle netbutikker.

Virksomheder med e-handel bevarer fortsat optimismen i et svært år. 2 ud 3 butikker forventer at sende dobbelt så mange pakker om tre år i forhold til 2022. Det er et år, der på logistiksiden er præget af udfordringer med fragtpriser og lagerkapacitet for alle netbutikker. Foto: Arkivfoto..

07.02.2023

SCM.dk

Forventninger om fremtidens vækst i e-handlen har fået et dyk i den nyeste Logistik-analyse fra Dansk Erhverv Digital Handel. Mens det i 2021 var 3 ud af 4 butikker, der forventede en fordobling af antallet af pakker på tre års sigt, så viser 2022-analysen, at det nu er to ud af tre (65 procent), der har de forventninger.

”Der er masser af optimisme i dansk e-handel, men det er klart, at sidste års usikkerhed med inflation, faldende forbrugerforventninger og stigende energipriser har fået nogle butikker til at skrue lidt ned for forventningerne. Men langt de fleste forventer fortsat en fordobling på tre års sigt alene på de fysiske pakker, så udsigterne må jeg uden at overdrive betegne som rigtigt gode”, siger Niels Ralund, e-handelsdirektør i Dansk Erhverv.

Der er også udfordringer for butikkerne, hvor der er enighed om, at fragtpriser og håndtering af lagerkapacitet er en udfordring. De små og mellemstore virksomheder slås også med deres vareleverandører om at overholde deadlines og aftaler, mens de store oplever en udfordring i at leve op til kundernes forventninger om hurtigekspedition og levering. Der er dog markante forskelle i oplevelsen af udfordringer, alt efter størrelsen på virksomheden.

Læs også: Movianto firedobler temperaturstyret lagerkapacitet

Kundernes adgang til flere leveringsmuligheder er det vigtigste element i konkurrencen, lyder det fra virksomhederne i Logistik-analysen. Gratis fragt har stor betydning, og først herefter kommer bæredygtig/klimavenlig emballage og ditto levering.

Tilbud om ekspreslevering er faldet i betydning, så kun 28 procent af virksomhederne prioriterer det mod 33 procent i 2021, mens det i 2019 var oppe 54 procent.
”Kunderne har altid sat bekvemmelighed højt ved e-handel, så valg mellem forskellige leveringsformer topper fortsat. Den økonomiske udvikling i 2022 får både kunder og virksomheder til at skæve til fragtprisen, ligesom betydning af gratis returfragt stiger. Det er væsentlige konkurrenceelementer, mens signaler om bæredygtighed nok er vigtige, men i realiteten ikke har den store betydning”, konkluderer Niels Ralund.

Mere end hver tredje virksomhed tror, at den bæredygtige emballage bliver et konkurrenceparameter, men kun hver tiende (12 procent) tror, at forbrugerne er klar til at betale for den.

”Virksomhederne har spottet, at bæredygtighed i øjeblikket spiller en mindre rolle i selve købssituationen på nettet. Vi ved fra E-handelsanalysen i 1. halvår af 2022, at kun 1 ud af 10 kunder tillægger bæredygtighed ”stor betydning” ved e-handel.  2 ud af 10 siger ”ingen betydning”, og resten svinger ligeligt mellem ”nogen betydning” og ”mindre betydning”. Varens bæredygtige produktion betyder mere end fragt og emballage for kunderne”, lyder det fra Niels Ralund.

- PiB

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

Øget fokus på ESG kalder på nye leverandører

01.05.2024SCM.dk

01.05.2024SCM.dk

Danmark tjener milliarder på udenlandsk arbejdskraft

25.04.2024SCM.dk

Houthierne har genoptaget angreb - Maersk-skib var mål

24.04.2024SCM.dk

Røde Hav-konflikten øger skibes CO2-udledning dramatisk

23.04.2024SCM.dk

Stor hæder til dansk logistikvirksomhed

22.04.2024SCM.dk

En tredje midlertidig kanal er åbnet - men kun for mindre skibe

18.04.2024SCM.dk

Logistikaktør går sikkerheden efter i sømmene

17.04.2024SCM.dk

Maersk opgiver at sælge containerfabrikker

Jobmarked

Se alle

Apport Systems A/S

Bliv Test Manager hos Apport Systems A/S – en af Nordens førende WMS-udbydere.

Syntes du, at teknologi og kvalitet inden for softwareudvikling er drønspændende? Og er du ferm til software test og test-processer? Fantastisk - så er det måske dig, der skal være en del af Apport teamet som vores nye Test Manager.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Mechanical Engineer

Drømmer du om at arbejde med komplekse og højteknologiske løsninger?

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Category Manager - med primært fokus på projektindkøb

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Vi er en virksomhed i udvikling og søger derfor en erfaren Category Manager til at styrke vores indkøbsteam. Vores dedikation til innovation har gjort os til en førende aktør i branchen. Som Category Manager hos Körber bliver du en del af et passioneret og resultatorienteret team, hvor din erfaring vil spille en central rolle i at udvikle vores indkøbsstrategi og forbedre vores leverandørnetværk.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Project Engineer - Controls

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Som vores nye Project Engineer - Controls bliver det derfor også en central del af din hverdag, som del af et passioneret og internationalt team der hver dag arbejder for at bringe automation og PLC til nye højder.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle