Vejafgift udvides til mindre lastbiler i 2027
Omkring 7.500 mindre lastbiler kan fra 1. januar 2027 blive omfattet af den kilometerbaserede vejafgift. Satserne skal afhænge af vægt og CO₂-emissionsklasse.
Foto: 123rf.com
Regeringen har fremsat et lovforslag, der skal udvide den kilometerbaserede vejafgift til lastbiler med en teknisk tilladt totalvægt på mellem 3.501 og 11.999 kilogram. Hvis forslaget bliver vedtaget, bliver omkring 7.500 mindre lastbiler i Danmark omfattet af afgiften fra 1. januar 2027.
Udvidelsen er en del af aftalen om kilometerbaseret vejafgift fra 2023 og gælder køretøjer i den nævnte vægtklasse, som anvendes til godstransport. Både dansk- og udenlandsk indregistrerede køretøjer vil være omfattet. Lovforslaget er sendt i høring, og Danske Speditører drøfter forslaget med organisationens fagudvalg Vej.
Hvis lovforslaget vedtages i sin nuværende form, bliver afgiftsmodellen den samme som for lastbiler over 12 ton. Prisen per kilometer vil dermed afhænge af køretøjets CO₂-emissionsklasse og vægtklasse, mens kørsel i miljøzoner udløser et tillæg.
Betalingen skal kunne ske via køretøjsudstyr tilknyttet en EETS-betalingsudbyder eller gennem køb af en rutebillet inden kørsel på det afgiftspligtige vejnet.
Den eksisterende ordning for lastbiler over 12 ton har blandt andet mødt kritik af bødesystemet. Fra 27. juni 2026 indførte Færdselsstyrelsen derfor en differentieret bødemodel, hvor bøden afhænger af forseelsens karakter, og hvor der maksimalt kan gives én administrativ bøde per køretøj inden for 24 timer. Den samme model skal gælde for de mindre lastbiler.
Kilde: Danske Speditører
