Lagermedarbejdere skal føle sig værdsat og inddraget

Producent af ventilations- og isoleringsløsninger Øland har tænkt nyt og ansat en lagerchef med baggrund i Forsvaret. Han har indført nye ledelsesprincipper om at uddelegere ansvar til medarbejdere – og bidraget til salgstal, der er markant over budget i sommeren 2020.

”Det er min erfaring, at når medarbejdere oplever gensidig tillid mellem medarbejdere og ledelse, så stiger trivsel, engagement, kvalitet og produktivitet”, fortæller Alexandre Lidsmoes de Azevedo. Foto: Øland. .

26.11.2020

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

Jeg tror på, at medarbejdere skal føle sig værdsat og inddraget, hvis de skal fungere godt på arbejdspladsen og skabe høj værdi. Det lyder måske banalt, men det er min erfaring, at det er en helt elementær forudsætning for, at medarbejdere bliver til et stærkt aktiv for en virksomhed eller organisation”. Ordene bliver formuleret af Alexandre Lidsmoes de Azevedo, der de sidste 11 år har arbejdet med logistik i Forsvaret.

Han blev i marts måned ansat som lagerchef for Ølands centrallager i Brøndby, fordi virksomheden på grund af salgsvækst oplever et stort pres på lagerproduktivitetenTil trods for corona har Øland nemlig massiv vind i sejlene og lukkede første halvår 24 procent over samme periode sidste år. Medvinden er fortsat ind i andet kvartal, hvor virksomheden er foran med 15 procent i et forvejen ambitiøst budget for året. 

Det er især Ølands virksomhed i Brøndby, der løfter læsset, hvor centrallageret er under pres for at køre flere varer ind og ud gennem portene. 

”Jeg tror på, at medarbejdere skal føle sig værdsat og inddraget, hvis de skal fungere godt på arbejdspladsen og skabe høj værdi”.

Skrammel ind, skrammel ud

”Vi modtager rigtig mange varer – og vi sender mange flere varer ud til vores lokalafdelinger, grossister og øvrige kunder end tidligere. Vi har derfor arbejdet med at forbedre vores processer og den måde, medarbejderne tilrettelægger og udfører deres arbejde på”, fortæller Alexandre Lidsmoes de Azevedo.

Eksempler på tiltag omfatter:

  • Forenklet mange processer og etableret SOP (standard operating procedure) på alle primære processer, så alle kender til, hvordan processer skal udføres, og de bliver udført ensartet.

  • Fokus på ”right first time” – ordremodtagere har fokus på at ordredata bliver tastet korrekt ind første gang. Korrekte stamdata sparer masser af tid til fejlrettelser og returløb senere i værdistrømmen.

  • Det samme gælder varemodtagelsen, alle modtagne varer skal registreres og placeres korrekt. Øland har derfor ansat en erfaren lagermedarbejder til at varetage varemodtagelsen.

  • Korte daglige teammøder giver ro og faste rammer, alle ved hvem der gør hvad.

  • De daglige teammøder bidrager til at uddelegere ansvar til medarbejderne på lagergulvet.

Tiltagene har medført, at lageret kan skalere hurtigt op eller ned og er i en helt anden kadence end før. De har helt konkret bidraget til, at Øland har omsat markant over budget i forårs- og sommermånederne. Alexandre Lidsmoes de Azevedo har derfor haft behov for at ansætte fem nye medarbejdere og fastansat tre vikarer – og han er løbende på udkig efter at ansætte flere medarbejdere.

Tillid, trivsel og produktivitet

”Det er min erfaring, at når medarbejdere oplever gensidig tillid mellem medarbejdere og ledelse, så stiger trivsel, engagement, kvalitet og produktivitet”, fortæller han.

Han fremhæver, at medarbejdernes tillid forudsætter, at de får klare rammer og gode værktøjer til at løse deres arbejdsopgaver, så der er tid og overskud til et liv ved siden af arbejdet.

Han fremhæver også fire andre faktorer, som har gjort en afgørende forskel for lagerets præstationer. Det er:

  1. Alle rutiner på lageret er til diskussion, ”plejer” er død, og alt der kan udføres mere smart, bliver gjort mere smart.

  1. Der er indført retningslinjer om, at der er en god tone mellem alle medarbejdere i organisationen – og at mulige problemer bliver italesat med leder eller rette vedkommende.

  1. Lageret er trådt ud af positionen som prygelknabeDet er lykkedes at ændre opfattelsen af lageret fra at være øretævernes holdeplads til, at lageret i dag bliver opfattet som en del af chain-of-events eller virksomhedens værdikæde. Det giver lageret en helt anden status som værdiskaber i forretningen.

  1. Ledelse og medarbejdere på lageret lægger i dag vægt på løbende at lære af de fejl, der altid bliver begået. Der er læringsloops på alle teammøder og alle andre møder.

Ølands centrallager i Brøndby er 8.000 m2 stort, rummer p.t. 2500 aktive varenumre og beskæftiger lige nu cirka 13 lagermedarbejdere fordelt på toholdsskift. Lageret indfører i den nærmeste fremtid 3-holdskift og søger som nævnt nye medarbejdere.

Bredana Axcite A/S

Sponseret

SCM-dagen sætter fokus på optimering af Supply Chain og WMS

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Relateret indhold

10.06.2025Bredana Axcite A/S

Sponseret

SCM-dagen sætter fokus på optimering af Supply Chain og WMS

09.06.2025Fellowmind Denmark A/S

Sponseret

Vejen til en mere robust og agil supply chain starter med sammenhængende data

09.06.2025Fellowmind Denmark A/S

Sponseret

Fra just-in-time til just-in-case: Robuste forsyningskæder i en ustabil verden

09.06.2025Inact ApS

Sponseret

Sådan bliver din supply chain et forretningsaktiv

06.06.2025SCM.dk

Danske virksomheder arbejder seriøst - og bøvler med - ESG

06.06.2025SCM.dk

Supply chain ledere er ikke beredte på toldkaos og geopolitisk uro

04.06.2025SCM.dk

Indspark: Mens Kina og USA bygger fremtiden, halter Europa ti år bagud

03.06.2025SCANLOX ApS

Sponseret

10 Motivationsfaktorer i dit automatiseringsprojekt

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
ISO/IEC 42001: 2023 Artificial Intelligence Management System Foundation

This two-day course provides an overview of the ISO/IEC 42001 standard and essential knowledge required for the establishment, implementation, maintenance, and continuous improvement of a responsible Artificial Intelligence Management System (AIMS).

Dato

16.06.2025

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
ISO/IEC 27001 Lead Implementer – Certificeret af PECB

Få bevis på dine kompetencer som ISO/IEC Lead Implementer med den internationale certificering fra PECB.

Dato

16.06.2025

Sted

Copenhagen

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Kvalitetskultur

Et effektivt ledelsessystem er kernen i en effektiv virksomhed og driver virksomheden frem mod sine strategiske mål. Det effektive ledelsessystem bør derfor forholde sig til sine interessenters behov og forventninger, risici og muligheder, lovkrav og ikke mindst organisationens værdier og kultur.

Dato

16.06.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
CQI and IRCA QMS Lead Auditorkursus baseret på ISO 9001:2015 (Dansk)

5 dages intensivt kursus der giver dig den fornødne viden og færdigheder, så du efter endt træning kan organisere og lede audits af kvalitetsledelsessystemer baseret på ISO 9001:2015. CQI and IRCA Nr.: 17898

Dato

16.06.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4WIND Management Awareness Training

Event Description

Dato

16.06.2025

Tid

08:30

Sted

Online

Fellowmind Denmark A/S
Webinar
Forstå hvad en dansk Azure-region betyder for din virksomhed

Microsofts nye datacenterregion består af tre lokationer i Roskilde, Køge og Høje Taastrup. Her opbevares data lokalt i overensstemmelse med både danske og europæiske regler.

Dato

16.06.2025

Tid

13:00

Sted

Online