Langtrækkende el-lastbil baner vejen for grønnere transport

Volvo FH Aero Electric sætter ny standard med op til 600 km rækkevidde og hurtigopladning – et grønt gennembrud for fjerntransporten

Volvo Trucks lancerer den nye elektriske lastbil med op til 600 km rækkevidde, Volvo FH Aero Electric med e-aksel. Det sker i løbet af 2. kvartal 2026 men allerede nu afsløres billeder og flere detaljer om den nye el-lastbil. Foto: Volvo Trucks

26.05.2025

SCM.dk

Volvo Trucks lancerer den nye elektriske lastbil med op til 600 km rækkevidde, Volvo FH Aero Electric med e-aksel. Det sker i løbet af 2. kvartal 2026 men allerede nu afsløres billeder og flere detaljer om den nye el-lastbil. 
Den nye FH Aero Electric er udviklet til fjerntransport. Det er et segment, der står for en stor del af CO2-udledningen fra lastbiltransport, og som har været udfordrende at elektrificere – indtil nu. Den nye lastbil får hurtigopladningskapacitet og op til 600 km fuldelektrisk rækkevidde.

”Dette er et reelt gennembrud inden for nul-emissionstransport. Nu kan transportvirksomheder køre rigtig lange afstande med el-lastbiler uden at skulle gå på kompromis med produktiviteten. Den lynhurtige opladning og høje nyttelast gør denne lastbil til en meget konkurrencedygtig løsning”, siger Roger Alm, præsident for Volvo Trucks.

”El-lastbiler til fjerntransport vil yde et vigtigt bidrag til at reducere CO2-udledningen fra transportbranchen, da det er her, man kan reducere mest per lastbil. Det er positive nyheder for transportvirksomheder og for samfundet”, tilføjer han.

Opladning af batterierne i den nye langtrækkende Volvo FH Aero Electric vil ske hurtigere, da den nye elektriske lastbil er tilpasset den nye MCS-standard (Megawatt Charging System). Opladning af lastbilens batteripakke (fra 20 procent til 80 procent kapacitet) vil tage cirka 40 minutter. Det betyder, at det kan ske inden for chaufførens lovbestemte hvileperiode inden for EU og derved bidrage til høj produktivitet. Med hurtigladning vil denne lastbil give mulighed for en hel arbejdsdags ægte, fuldelektrisk langturskørsel.

Den nye elektriske lastbil kan have en vogntogsvægt på 48 tons og en nyttelast tæt på en konventionel diesel lastbil. Den høje nyttelast er mulig takket være en ekstra støtteaksel (6x2 akselkonfiguration), der giver mulighed for flere batterier ombord. Det giver fordele med hensyn til vægtfordeling, når vægten af de ekstra batterier i kombination med tunge trailere tages i betragtning.

Den lange rækkevidde af Volvos nye lastbil er muliggjort af dens nye drivlineteknologi med Volvos såkaldte e-aksel, der giver plads til markant større batterikapacitet ombord. Den nye FH Aero Electric kan have otte batterier ombord med i alt 780 kWh installeret batterikapacitet.

Den nye lastbil er en vigtig tilføjelse til Volvo Trucks’ brede udvalg af elektriske lastbiler og dertil hørende tjenester. Ydelserne omfatter alt fra evaluering af egnede ruter til elektrificeret kørsel, effektiv opladning af el-lastbiler undervejs og på hjemmeadressen til detaljeret opfølgning af el-lastbilflådens ydeevne.

”Vi har branchens mest komplette udvalg af transportløsninger til elektrificeret drift, og vi har mere end fem års erfaring med at støtte tusindvis af kunder, store som små, til at konvertere til el-drift. Volvo Trucks er go-to-leverandøren for transportvirksomheder, der ønsker at starte deres rejse mod nul-emissioner”, fastslår Roger Alm.

Læs også: MAN på vej med verdens hidtil stærkeste metanolmotor

Volvo Trucks er en global leder inden for udvikling og levering af mellemtunge og tunge elektriske lastbiler med otte batterielektriske modeller i sin portefølje. Det brede produktudvalg gør det muligt at elektrificere by- og regionalkørsel inden for distributions-, entreprenør- og renovationskørsel og nu også fjerntransport. Volvo startede serieproduktion af el-lastbiler allerede i 2019 og har indtil videre leveret mere end 5.000 elektriske lastbiler til kunder i 50 lande rundt om i verden.

Volvo Trucks leder overgangen til fossilfri godstransport på vejene ved hjælp af en trevejs-teknologistrategi med mål om nul-emission i 2040. Den bygger på batteri-elektriske og brændselscelle-elektriske drivliner samt forbrændingsmotorer, der kører på vedvarende brændstoffer som grøn brint, biogas eller HVO (Hydrotreated Vegetable Oil).

Kilde: Volvo Trucks

/ PiB

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Er du klar til at træffe de rigtige beslutninger for fremtidens logistik?

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Relateret indhold

27.05.2025SCM.dk

430 meter ny containerkaj i Aarhus Havn

26.05.2025SCM.dk

Shanghai havn sviner mest

26.05.2025FriloTech

Sponseret

TCP-kasser sikrer transport med minimal miljøbelastning

26.05.2025SCM.dk

Langtrækkende el-lastbil baner vejen for grønnere transport

26.05.2025FriloTech

Sponseret

Bæredygtige TCP-løsninger til følsomme forsyningskæder

21.05.2025SCM.dk

Houthi-bevægelsen bryder våbenhvile med annoncering af nye angreb

21.05.2025SCM.dk

Markedet for kølecontainere bliver presset af mange typer forstyrrelser

21.05.2025SCM.dk

MAN på vej med verdens hidtil stærkeste metanolmotor

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle