MAN på vej med verdens hidtil stærkeste metanolmotor
Syv af verdens allerstørste containerskibe er de første til at blive udstyret med den hidtil kraftigste motor - drevet grønt af metanol og udviklet i den danske afdeling af MAN Energy Solutions.
Den første enorme metanolmotor skal leveres i juni og drive et containerskib med en kapacitet på 24.000 teu.. Foto: MAN Energy Solutions
Den enorme 2-taks motor med en effekt på 82.440 kW ved 80 omdrejninger bliver bygget på licens i Kina af CSSC-MES Diesel Co.
Motoren er den første af 12, der skal leveres til 12 caf de allerstørste containerskibe på 24.000 teu, der er under konstruktion. De syv af dem bygges på Nantong Cosco KHI værftet for Orient Overseas Containerline (OOCL), mens fem bygges på Dalian Cosco KHI værftet for Cosco Shipping Line.
“Hos MAN Energy Solutions er vores vision - Moving Big Things to Zero - drivkraften bag alt, hvad vi gør for at udvikle motorteknologier, der kan anvende de brændstoffer, som kæmper om at få en central rolle på fremtidens marked. Denne seneste, bemærkelsesværdige milepæl – verdens mest kraftfulde metanolmotor – er blot det nyeste bevis på den indsats,” udtaler Bjarne Foldager, der er direktør for MAN's to takts-forretning.
MAN Energy Solutions tror på metanol som et af fremtidens mest betydningsfulde, grønne brændstoffer og har over 230 leverancer af ME-LGIM motorer, der tilsammen har akkumuleret over 600.000 driftstimer alene på metanol.
-emte