Lemvigh-Müller sænker transportomkostninger ved at optimere kapacitetsudnyttelsen
Med dag-til-dag-levering, store udsving i antallet af leverancer og meget forskellige produktformer/-størrelser, er Lemvigh-Müllers planlægning og distribution kompleks. Et nyt transportoptimeringssystem har forbedret den operationelle effektivitet.
Lemvigh-Müller er Danmarks største stål- og teknikgrossist med 1.200 medarbejdere, et produktsortiment bestående af ca. 300.000 varenumre og en omsætning på ca. 5,1 mia. kroner.
Brug for et nyt transportoptimeringssystem
Tidligere havde Lemvigh-Müller et traditionelt ruteplanlægningssystem. Michael Lichtenberg Crone fortæller: Systemet optimerede simpelthen ikke ruterne godt nok, og således var der brug for en masse manuelle rettelser.
Lemvigh-Müller opererer med dag-til-dag-levering samt et meget stort produktsortiment, og derudover bidrager den store variation i kapacitetsbehovet til planlægningsudfordringerne, idet lastbilerne også skal matche produkterne. Således ønskede Lemvigh-Müller et nyt, mere effektivt system, som kunne planlægge løbende og i realtid.
Michael Lichtenberg Crone forklarer: "Med købet af Transvision Fleet Planner havde vi en ambition om at forbedre vores kapacitetsudnyttelse og opnå større driftsoverskud. Det var vigtigt for os at blive mindre afhængige af nøglepersonale og fremtidssikre vores organisation IT-mæssigt."
Mindre sårbarhed og mere effektivitet
"Før vi investerede i Transvision Fleet Planner, lå vores planlæggere inde med hovedparten af oplysningerne om kunder, besøgsmønstre mv. Denne afhængighed af nøglepersoner gjorde vores organisation sårbar", mindes Michael Lichtenberg Crone.
Michael Lichtenberg Crone fortsætter: "Planlægning af ståldistribution er meget kompleks. Former og størrelser varierer meget, og der er mange regler for placering af produkter under distributionen. Systemet parrer automatisk produkter og køretøjer efter kvalifikationer, og i Gantt-tavlen kan planlæggerne nemt dobbelttjekke systemets planlægning og foretage de nødvendige justeringer. Nu er vores planlæggere bedre i stand til at følge tingene til dørs, og overarbejde er reduceret betydeligt."
Tallene taler for sig selv
Da Lemvigh-Müller købte Transvision Fleet Planner, var målet, at ??75 % af ordrerne skulle planlægges fuldautomatisk. Dette mål er blevet overgået, da de nu planlægger 80-85 % automatisk.
Væsentligste fordele ved implementering af systemet:
- Antal køretøjer er blevet reduceret med 15 %
- Gennemsnitligt kilometerantal per levering er blevet reduceret med 9,5 %
- Kapacitetsudnyttelse per køretøj er steget med 25 %, og ordrerne er ligeledes mere jævnt fordelt på køretøjerne
- Overarbejde blandt planlæggere og chauffører er blevet reduceret betydeligt
- Bedre muligheder for at informere kunderne om realistiske leveringstider
Læs mere om Lemvigh-Müllers automatiske planlægningssystem, Transvision Fleet Planner.