Lemvigh-Müller sænker transportomkostninger ved at optimere kapacitetsudnyttelsen

Med dag-til-dag-levering, store udsving i antallet af leverancer og meget forskellige produktformer/-størrelser, er Lemvigh-Müllers planlægning og distribution kompleks. Et nyt transportoptimeringssystem har forbedret den operationelle effektivitet.

07.04.2014

Gitte Kunckel, SCM.dk

Lemvigh-Müller er Danmarks største stål- og teknikgrossist med 1.200 medarbejdere, et produktsortiment bestående af ca. 300.000 varenumre og en omsætning på ca. 5,1 mia. kroner.

Brug for et nyt transportoptimeringssystem
Tidligere havde Lemvigh-Müller et traditionelt ruteplanlægningssystem. Michael Lichtenberg Crone fortæller: ”Systemet optimerede simpelthen ikke ruterne godt nok, og således var der brug for en masse manuelle rettelser.”

Lemvigh-Müller opererer med dag-til-dag-levering samt et meget stort produktsortiment, og derudover bidrager den store variation i kapacitetsbehovet til planlægningsudfordringerne, idet lastbilerne også skal matche produkterne. Således ønskede Lemvigh-Müller et nyt, mere effektivt system, som kunne planlægge løbende og i realtid.

Michael Lichtenberg Crone forklarer: "Med købet af Transvision Fleet Planner havde vi en ambition om at forbedre vores kapacitetsudnyttelse og opnå større driftsoverskud. Det var vigtigt for os at blive mindre afhængige af nøglepersonale og fremtidssikre vores organisation IT-mæssigt."

Mindre sårbarhed og mere effektivitet
"Før vi investerede i Transvision Fleet Planner, lå vores planlæggere inde med hovedparten af oplysningerne om kunder, besøgsmønstre mv. Denne afhængighed af nøglepersoner gjorde vores organisation sårbar", mindes Michael Lichtenberg Crone.

Michael Lichtenberg Crone fortsætter: "Planlægning af ståldistribution er meget kompleks. Former og størrelser varierer meget, og der er mange regler for placering af produkter under distributionen. Systemet parrer automatisk produkter og køretøjer efter kvalifikationer, og i Gantt-tavlen kan planlæggerne nemt dobbelttjekke systemets planlægning og foretage de nødvendige justeringer. Nu er vores planlæggere bedre i stand til at følge tingene til dørs, og overarbejde er reduceret betydeligt."

Tallene taler for sig selv
Da Lemvigh-Müller købte Transvision Fleet Planner, var målet, at ??75 % af ordrerne skulle planlægges fuldautomatisk. Dette mål er blevet overgået, da de nu planlægger 80-85 % automatisk.

Væsentligste fordele ved implementering af systemet:

  • Antal køretøjer er blevet reduceret med 15 %
  • Gennemsnitligt kilometerantal per levering er blevet reduceret med 9,5 %
  • Kapacitetsudnyttelse per køretøj er steget med 25 %, og ordrerne er ligeledes mere jævnt fordelt på køretøjerne
  • Overarbejde blandt planlæggere og chauffører er blevet reduceret betydeligt
  • Bedre muligheder for at informere kunderne om realistiske leveringstider

Læs mere om Lemvigh-Müllers automatiske planlægningssystem, Transvision Fleet Planner.

N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Linde 1251 – én el-truck, flere energikilder

Slimstock Nordic

Sponseret

Vigtigheden af Forecasting i S&OP-processen

Relateret indhold

16.05.2025SCM.dk

DHL ruller 1000 nye robotter ud i globalt samarbejde

14.05.2025KNAPP A/S

Sponseret

Walmarts næste generations distributionscentre

13.05.2025Swisslog

Sponseret

Finland's first AutoStore solution celebrates five years of clockwork efficiency

13.05.2025Jungheinrich Danmark A/S

Sponseret

Hvilken palleløfter passer bedst til dig?

12.05.2025Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Salling Group effektiviserer med ny AGV-løsning - opnår +70 % performance i spidsbelastningsperioder

09.05.2025Kaatech

Sponseret

Sådan får du styr på det lovpligtige 12-måneders eftersyn af lagerreoler

09.05.2025Kaatech

Sponseret

Reolsikkerhed som strategisk indsatsområde i moderne lagerdrift

08.05.2025LOGISTIKCENTERET A/S

Sponseret

Kniber det med at få en business case til at hænge sammen, som du instinktivt ved er en god forretning?

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
OHSMS Auditor/Lead Auditor course based on ISO 45001 | CQI IRCA Certified Course ID: 1877

This course is designed to develop a clear understanding of safety management in the modern era and provide those involved in audit conduct and management with the skills to fulfil their role.

Dato

19.05.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
EMS ISO 14001:2015 Lead Auditor Miljø (CQI IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret EMS ISO 14001:2015 Lead Auditor Miljøkursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af miljøledelsessystemer i henhold til kravene i ISO 14001:2015.

Dato

19.05.2025

Tid

08:30

Sted

Kongens Lyngby

Bureau Veritas
Kursus
IATF 16949 Specialist

Med en kombination af teori, øvelser og praktiske eksempler giver IATF 16949 Specialist kurset dig en dybdegående forståelse for kravene i IATF 16949:2016 standarden inklusiv kravene i ISO 9001 standarden. Hovedfokus er dog på tillægskravene i IATF 16949 standarden.

Dato

19.05.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

DNV Business Assurance Denmark
Webinar
Webinar: AI Regulations and Risks: How to get started. Show and tell.

Join an immersive, practical session in AI regulations and risk management. The regulatory challenges will be broken down and you will be provided actionable steps and strategies for safe, compliant AI implementation in your organization with the use of the GRACE AI Platform.

Dato

20.05.2025

Sted

Online

Bureau Veritas
Kursus
ISO 14001:2015 Lead Auditor Refresher

Opdater din viden om ISO 14001:2015.

Dato

20.05.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

TECSYS A/S
Konference
Hardware & Brunch 2025

Bliv opdateret på det nyeste hardware til lager og logistik

Dato

20.05.2025

Tid

09:30

Sted

Montra Hotel Sabro Kro, Viborgvej 780, 8471 Sabro