Levering til dørtrin er dyr, tidskrævende og miljøbelastende

’Den sidste kilometer’ er det dyreste, mest tidskrævende og mest miljøbelastende skridt i hele leveringsprocessen for e-handel til forbrugere. Det er en stor opgave. Som også volder store problemer, viser en fersk undersøgelse. Selvom virksomheder investerer i bedre logistik, oplever mange forbrugere stadig, at deres køberejse ender med frustration ved døren. Hvordan kan forhandlerne gøre det bedre?

67 procent af de interviewede forbrugere har oplevet leveringsproblemer inden for en tre måneders periode - viser en fersk undersøgelse. Foto: 123rf.com.

14.10.2024

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

Tilbyder et modent e-handelsmarked den kvalitet af leveringsoplevelse, som forbrugerne forventer - og hvis ikke, hvor skal detailhandlere og leveringsorganisationer forbedre sig? Hvordan har økonomiske udfordringer påvirket onlinekøb og leveringsoplevelser?

Det er tredje år i træk, at it-virksomheden Descartes har undersøgt europæiske og nordamerikanske forbrugeres tilfredshed med leveringer af de mange e-handelsvarer, de bestiller og modtager. Undersøgelserne viser, at der er små, inkrementelle fremskridt, men at forbrugertilfredsheden fortsætter med at være lav. 

Descartes har med hjælp fra SAPIO Research interviewet 8.000 forbrugere i Europa og Nordamerika. Trods forbedret leveringsevne år efter år er der stadig utilfredshed. Dette års undersøgelse viser, at 67 procent af de interviewede forbrugere har oplevet leveringsproblemer inden for en tre måneders periode; mens mere end 20 procent af forbrugerne siger, at de har haft negative oplevelser med leveringer – de har været forsinkede, upålidelige eller ganske enkelt forkerte. Dette er et tydeligt tegn på, at markedet for e-handel trods sin modenhed stadig har store mangler med hensyn til at levere den kvalitet, forbrugerne forventer.

Scm.dk bringer derfor et tema om den bæredygtige last-mile levering i verdensklasse som en inspiration til forbedring. Læs blandt andet input fra temapartnerne:

Inflation og faldende købekraft
Undersøgelsen viser, at det ikke kun er leveringsbøvl, der driller e-handlen. Inflation og økonomisk usikkerhed har skabt en situation, hvor forbrugerne har færre penge til rådighed. Det er svært at øge sin købehyppigheden online, når den disponible indkomst falder. I 2024 ser vi en stigning i andelen, der angiver økonomiske grunde til at handle mindre online. Tidligere var den mest almindelige grund til ikke at handle online, at man ville se produktet inden køb – nu er det et stramt budget, der er den største forhindring.

Men økonomien er ikke den eneste udfordring. Leveringsproblemerne fortsætter med at tynge e-handelens potentiale ned. For forbrugerne er bekvemmelighed afgørende, og en ud af fem afskrækkes fra at handle mere online på grund af negative leveringsoplevelser. Pålideligheden mangler, og miljøhensyn er blevet vigtigere for nutidens bevidste forbrugere. Det nævnes også som en faktor, der påvirker beslutninger om køb.

Levering er blevet en konkurrenceparameter
Det måske mest slående er, at leveringen i sig selv er blevet en central konkurrencefordel. Tidligere handlede det om pris og produktsortiment, men nu er det, hvor hurtigt, sikkert og miljøvenligt leveringen kan ske, der er afgørende for, om kunderne vender tilbage. Leveringssikkerhed og nøjagtighed i leverancerne bliver en stadig vigtigere faktor. Især dyre varer kræver større omhu – forbrugerne forventer detaljeret sporbarhed og endda billedbevis på, at varerne er leveret.

Forhandlere, der formår at tilbyde fleksible og sikre leveringsmuligheder, har en klar fordel på markedet. Det handler ikke længere kun om hurtig levering – omkostningseffektive løsninger, der stadig tilbyder punktlighed og sikkerhed, er mindst lige så vigtige. Forbrugerne begynder også at blive mere selektive. Undersøgelsen viser, at 44 procent foretrækker billigere levering frem for hurtighed. Samtidig efterspørger 20 procent præcise leveringsvinduer, hvor de kan planlægge efter, hvornår pakken bliver leveret. Dette behov for skræddersyede løsninger viser, at en ’one-size-fits-all’-tilgang ikke længere fungerer.

Værdien af den rigtige leveringsmodel
Virksomheder, der kan aflæse deres kunders præferencer – fra ønsket type af levering, til hvor hurtigt og til hvilken pris – har en stor fordel. Kunderne forventer også, at forhandlerne tager ansvar for bæredygtighed. Tilbud om miljøvenlige leveringsalternativer bliver et krav snarere end en bonus.

Det er blevet tydeligt, at e-handelsvirksomheder skal tilbyde forskellige alternativer afhængigt af kundernes behov. Hvis de klarer disse udfordringer og samtidig finder den rigtige balance mellem hastighed, sikkerhed og omkostninger, kan de ikke bare fastholde deres kunder, men også tiltrække nye. I en tid med økonomisk usikkerhed og stor konkurrence er det netop leverancen, der kan afgøre, om en virksomhed får succes på lang sigt.

Kort sagt kan e-handel kun fortsætte med at vokse, hvis virksomhederne lykkes med den sidste brik i puslespillet – leveringen.

Find den fulde undersøgelse her.

De syv vigtigste konklusioner fra undersøgelsen

  • 39 procent flere e-handelstransaktioner fra 2023 til 2024 – i kontrast til et fald på 16 procent fra 2022 til 2023.
  • 57 procent af forbrugerne foretog indkøb i nye kategorier.
  • 57 procent angiver bekvemmelighed som vigtigste årsag for vækst i e-handelskøb.
  • 67 procent oplevede leveringsproblemer.
  • 63 procent har foretaget en form for handling, der påvirkede e-handelsbutikkens eller leveringsselskabets omdømme negativt.
  • 44 procent foretrækker lavomkostnings-levering, mens 28 procent foretrækker hurtigere levering.
  • 66 procent foretrækker leveringsmuligheder, som kan resultere i leveringsomkostninger for sælger eller leveringsselskab.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

Hans Schourup A/S

Sponseret

Humanoide robotter – den næste game changer i logistik og produktion

Denne artikel er del af et tema:

Tema: ESG-optimering i forsyningskæden

ESG-optimering i forsyningskæden er ikke til at komme udenom. Det er i dag et uomgængeligt krav fra kunder, investorer og lovgivere - og det er ikke længere ’hvorfor’, men ’hvordan’. Temaet kaster lys på, hvordan virksomheder konkret kan integrere bæredygtighed i hele forsyningskæden.

Relateret indhold

12.12.2025SCM.dk

Salling Group bygger stort ladeanlæg i Køge

09.12.2025SCM.dk

Masser af bananer på britisk kyst

09.12.2025SCM.dk

Flere ulykker kræver bedre sidste-kilometer sikkerhed

08.12.2025SCM.dk

Maersk lancerer nyt alternativt brændstofforsøg

05.12.2025SCM.dk

Hapag-Lloyd byder på ZIM

05.12.2025SCM.dk

DHL investerer 130 millioner euro i nyt logistikcenter i Saudi-Arabien

05.12.2025SCM.dk

Krigsrisikopræmier i Sortehavet tredoblet efter nye angreb

04.12.2025SCM.dk

Salling Group fastlægger 51 beredskabsbutikker i hele landet

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Seneste temaer

Se alle

Events

Se alle
Dansk Standard
Webinar
Online morgenmøder: Få mere værdi ud af dine aktiver med et ledelsessystem

Hvordan kan organisationer systematisk og bæredygtigt få mere værdi ud af sine aktiver og samtidig sikre, at det sker i overensstemmelse med de strategiske mål og krav fra interessenter? Svaret kan ligge i et velfungerende asset management-ledelsessystem som du kan høre mere om på to kommende morgenmøder.

Dato

10.12.2025

Tid

09:00

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
E-læringskursus: ISO 37001 Lead Implementer

Behersk implementering og ledelse af et antibestikkelsessystem (ABMS) baseret på ISO 37001

Dato

15.12.2025

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
E-læringskursus: ISO/IEC 27001 Lead Implenter - certificeret af PECB

Få bevis på dine kompetencer med den internationale certificering i informationssikkerhed, ISO/IEC 27001 Lead Implementer

Dato

15.12.2025

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
ISO/IEC 27002 diplomkursus - træf de rigtige foranstaltninger

På dette kursus får du hjælp til at træffe de rigtige foranstaltninger med ISO 27002, og bliv bedre til at kvalificere og udpege de handlinger, der er nødvendige for din virksomheds informationssikkerhed

Dato

16.12.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Sal 1 Göteborg Plads 1 2150 Nordhavn

Dansk Standard
Kursus
ISO/IEC 27002 Diplomkursus - træf de rigtige foranstaltninger

På dette kursus får du hjælp til at træffe de rigtige foranstaltninger med ISO 27002, og bliv bedre til at kvalificere og udpege de handlinger, der er nødvendige for din virksomheds informationssikkerhed.

Dato

16.12.2025

Sted

Dansk Standard, Nordhavn

AGR
Webinar
Chain reactions: The spark behind smarter supply chain decisions

Two CEOs, Once Supply Chain: 2025 Reflections and 2026 Realities

Dato

17.12.2025

Tid

12:30

Sted

Online on LinkedIn