Lidl offentliggør alle leverandører af tøj og sko

Som den første dagligvarekæde i Danmark offentliggjorde Lidl i fredags en liste over de ca. 650 virksomheder, der fremstiller tøj og sko til selskabets eget sortiment. Bagved ligger et ønske om mere transparens og værdi for pengene, og et håb om at konkurrenterne følger trop.

Det er samtlige af Lidls leverandører af tøj og sko, der er blevet offentliggjort. Foto: Lidl.

18.09.2018

Anders Kampmann, SCM.dk

Selvom aktører som Bestseller i beklædnings- og modeindustrien har gennemført lignende tiltag, så er graden af transparens i sektoren stadig ikke der, hvor mange mener den burde være.

Og det er netop et ønske om mere gennemsigtighed og generel ansvarlighed, der har fået Lidl til – som den første dagligvarekæde i Danmark – at offentliggøre listen med de mange producenter, forklarer selskabets indkøbschef, CCO Mikko Forsström.

”Vi oplever en stigende interesse fra forbrugerne i, hvor deres varer kommer fra, og derfor også et øget behov for transparens i vores arbejde, ikke mindst i forsyningskæden. Med initiativet her vil vi demonstrere, at vi påtager os vores ansvar inden for sortiment, medarbejdere, miljø, samfund og forretningspartnere langs hele værdikæden,” siger han.

Lidls indkøbschef, CCO Mikko Forsström, håber at kædens initiativ vil inspirere konkurrenterne til at tage det samme skridt. "Personligt er det tæt på hjerte", siger han. Foto: Lidl.

En lang, svær og omfattende proces
Processen der har gået forud for fredagens offentliggørelse, har ifølge Mikko Forsström været både svær og omfattende, og har ikke mindst taget lang tid. Det skyldes både ambitionsniveauet og de forhold, leverandørerne har skullet indordne sig under, eksempelvis Lidls egen Code of Conduct.

”Vi kommer ud med listen på dette tidspunkt, fordi vi nu har en komplet opgørelse over alle vores leverandører af tekstiler og sko. Det sidste skridt, fra 99 til 100 procent, har nok været det største, og vi har været hårde og sagt, at de leverandører, der ikke vil være med, de kan ikke længere levere til os. Det kan være et langt sejt træk, men vi tror på vores samarbejdspartnere og vi arbejder sammen med dem om at forbedre eventuelle mangler. Og det er kun, hvis vi oplever, at de ikke vil eller kan forbedre situationen, ser vi os nødsaget til at afbryde samarbejdet. Det sker dog utroligt sjældent. Så in the end er alle glade”, fortæller han.

Udover ønsket om mere transparens, så handler offentliggørelsen også om, at man vil tilbyde forbrugerne og sine kunder det bedst mulige produkt. Ikke som sådan ud fra et kommercielt hensyn – med Mikko Forsströms ord regner man ”ikke med et decideret overskud” – men fordi man gerne vil gøre en forskel i et større perspektiv.

”Vi vil gerne redefinere discountbranchen og give folk mere for pengene i form af ansvar, kvalitet, omtanke og transparens. Og så håber vi, at vores konkurrenter følger trop og kommer med lignende tiltag. Forhåbentlig arbejder de allerede på det; det vil jo være bedst for alle parter”, siger Mikko Forsström.

Direktør for DIEH, Mikkel Stenbæk Hansen, ser med positive øjne på Lidls beslutning. Foto: Morten Pors.

DIEH: Interessant initiativ - behov for flere fælles løsninger
En af de organisationer, der ser med positive øjne på Lidls beslutning, er Dansk Initiativ for Etisk Handel (DIEH), hvor man med direktør Mikkel Stenbæk Hansens ord "...er glade for at se, at den danske dagligvarebranche generelt har igangsat en lang række forskellige initiativer inden for etisk handel de seneste par år og dermed bidrager til at nå DIEHs mål."

"Vi kan se af de mange forskellige initiativer, at der er mange forskellige måder at fremme etisk handel. Vi synes, at Lidls initiativ er interessant – også selvom det er rigtigt, at det er set før uden for dagligvarebranchen. I DIEH arbejder vi for at udvikle fælles løsninger på komplekse problemstillinger, og jeg kunne godt ønske mig flere fælles løsninger ift. etisk handel på tværs af detailhandlen – naturligvis inden for lovens rammer", siger han.

Tekstiler og sko er selvsagt kun en ganske lille del af udvalget i et supermarked som Lidl eller deres konkurrenter i detailsektoren. Fra DIEHs side ser man gerne, at de ansvarlige tanker breder sig til andre produktkategorier.

"Der er ikke nogen tvivl om, at der er behov for at arbejde for mere etisk handel og ansvarlighed i værdikæder også på andre områder, samt at fødevarer er et andet relevant område, men samtidig er det helt naturligt, at man starter et sted", siger Mikkel Stenbæk Hansen.

Læs også: HP om bæredygtighed: Vores leverandører skal forstå, hvorfor vi gør, som vi gør

Det synspunkt er man ikke uenig i hos Lidl. Mikko Forsström understreger igen, hvor lang en proces, der har været at få dagens offentliggørelse på plads, men slår samtidig fast, at man ikke har tænkt sig at hvile på laurbærrene.

"Det her er ikke det sidste initiativ fra vores side, og der er jo nok at tage fat i", slutter han.

Bredana Axcite A/S

Sponseret

SCM-dagen sætter fokus på optimering af Supply Chain og WMS

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Relateret indhold

10.06.2025Bredana Axcite A/S

Sponseret

SCM-dagen sætter fokus på optimering af Supply Chain og WMS

09.06.2025Fellowmind Denmark A/S

Sponseret

Vejen til en mere robust og agil supply chain starter med sammenhængende data

09.06.2025Fellowmind Denmark A/S

Sponseret

Fra just-in-time til just-in-case: Robuste forsyningskæder i en ustabil verden

09.06.2025Inact ApS

Sponseret

Sådan bliver din supply chain et forretningsaktiv

06.06.2025SCM.dk

Danske virksomheder arbejder seriøst - og bøvler med - ESG

06.06.2025SCM.dk

Supply chain ledere er ikke beredte på toldkaos og geopolitisk uro

04.06.2025SCM.dk

Indspark: Mens Kina og USA bygger fremtiden, halter Europa ti år bagud

03.06.2025SCANLOX ApS

Sponseret

10 Motivationsfaktorer i dit automatiseringsprojekt

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
ISO/IEC 42001: 2023 Artificial Intelligence Management System Foundation

This two-day course provides an overview of the ISO/IEC 42001 standard and essential knowledge required for the establishment, implementation, maintenance, and continuous improvement of a responsible Artificial Intelligence Management System (AIMS).

Dato

16.06.2025

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
ISO/IEC 27001 Lead Implementer – Certificeret af PECB

Få bevis på dine kompetencer som ISO/IEC Lead Implementer med den internationale certificering fra PECB.

Dato

16.06.2025

Sted

Copenhagen

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Kvalitetskultur

Et effektivt ledelsessystem er kernen i en effektiv virksomhed og driver virksomheden frem mod sine strategiske mål. Det effektive ledelsessystem bør derfor forholde sig til sine interessenters behov og forventninger, risici og muligheder, lovkrav og ikke mindst organisationens værdier og kultur.

Dato

16.06.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
CQI and IRCA QMS Lead Auditorkursus baseret på ISO 9001:2015 (Dansk)

5 dages intensivt kursus der giver dig den fornødne viden og færdigheder, så du efter endt træning kan organisere og lede audits af kvalitetsledelsessystemer baseret på ISO 9001:2015. CQI and IRCA Nr.: 17898

Dato

16.06.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4WIND Management Awareness Training

Event Description

Dato

16.06.2025

Tid

08:30

Sted

Online

Fellowmind Denmark A/S
Webinar
Forstå hvad en dansk Azure-region betyder for din virksomhed

Microsofts nye datacenterregion består af tre lokationer i Roskilde, Køge og Høje Taastrup. Her opbevares data lokalt i overensstemmelse med både danske og europæiske regler.

Dato

16.06.2025

Tid

13:00

Sted

Online