Lithium-ion ruller ind i Norge

Den norske grossistvirksomhed Europris har investeret i lithium-ion-batterier fra GNB Industrial Power til en række af sine gaffeltrucks. Batterierne har givet både øget produktivitet og mindre omkostninger.

Lithium-ion-batterierne er blevet installeret i både trucks og palleløftere på Europris’ centrallager i Frederikstad. Foto: GNB.

19.11.2015

SCM.dk

Siden starten i 1992 er den norske butikskæde Europris, der på sortiment bedst kan sammenlignes med Silvan herhjemme, udviklet sig til en stor aktør på det norske marked for husholdning, elektronik, værktøj, arbejdsbeklædning, fritidsudstyr og meget andet.

Med væksten er kædens centrallager i Frederikstad på Oslofjordens østside også vokset. Her er hovedparten af virksomhedens ca. 200 gaffeltrucks i drift, og af disse har man udskiftet de 149 til nyere modeller.

Som en del af denne opgraderingsproces valgte Europris at teste en stribe lithium-ion-batterier på nogle af sine trucks, med fine resultater til følge. Batterierne fra tyske Sonnenschein blev leveret af GNB Industrial Power i samarbejde med lokale forhandlere af gaffeltruckproducenten Linde, og gennem de seks måneders test viste der sig en række fordele.

<p>”Vi er begyndt med noget her, og vi stopper ikke nu. Vi skal have noget mere erfaring, og så er jeg også sikker på, at vi vil investere yderligere.” Vedligeholdelseschef i Europris, Ole Nylende.</p>

Sammenlignet med traditionelle batterier er lithium-ion-batterierne mindre og mere energieffektive, og de oplades cirka otte gange så hurtigt. Ladetiden er så kort, at det samme batteri kan bruges døgnet rundt med korte pauseladninger, mens medarbejderne alligevel holder pause. Samtidig sparer den forkortede ladetid strøm, hvilket gavner både bundlinje og miljø.

Billige i drift
Netop disse faktorer gør Europris i stand til at opgradere fra at køre med toholdsskift som nu til treholdsskift, hvilket man er ved at planlægge for tiden. Normalt kræver et sådant arbejdsflow to til tre batterier pr. truck, der skulle udskiftes i dagens løb, men med et lithium-ion-batteri er det ikke længere nødvendigt, hvilket øger produktiviteten og investeringsafkastet.

Det medvirker også til, at lithium-ion-batterierne, der er dyrere i indkøb end traditionelle batterier, men meget billigere i drift og vedligehold, forholdsvis hurtigt tjener sig selv hjem. Batterierne er således vedligeholdelsesfrie og skal ikke efterfyldes med vand, samtidig med at de reducerer energiudgifterne væsentligt i forhold til blysyrebatterier.

Derudover var investeringen også med til at frigive dyrebare kvadratmetre på lageret, fordi behovet for laderum blev mindre, og pladsen så kunne udnyttes til lager og drift. Dette er selvsagt en fordel i alle virksomheder, der har brug for mere plads, eller hvor kvadratmeterprisen er høj.

På baggrund af de seks måneders test har Europris valgt at investere i indtil videre fem lithium-batterier, mens syv mere vil blive leveret i løbet af efteråret. Hos GNB Industrial Power, der er en division i Exide Technologie, som også ejer Sonnenschein, er man glade for aftalen med den norske kæde.

“Det er en fornøjelse at arbejde sammen med Europris, og vi glæder os over de mange fordele, Sonnenschein lithium-batterierne vil give virksomheden,” siger salgschef hos GNB Industrial Power i Norge, Harald Myhre.

”Vi stopper ikke her”
Europris har i dag omkring 225 butikker i Norge, og her er det først og fremmest driftsfordelene på det store centrallager, der ligger bag beslutningen om at investere i lithium-batterierne.

”Det er simpelthen et optimalt batteri for os. Det holder længere, så vores trucks kan køre længere, og vi kan nærmest fjerne hele leddet med batteriskift, som er meget tidskrævende. Derudover leverer det også på længere sigt, fordi det er ikke skal vedligeholdes, det lader så hurtigt op, og fordi det kan tåle mere i hverdagen,” forklarer Vedligeholdelseschef i Europris, Ole Nylende.

Han ser frem til flere investeringer på området efterhånden, som man lærer mere om mulighederne i teknologien.

Specielt Europris' højløfttrucks på centrallageret i Frederikstad nyder godt af de nye batterier. Foto: GNB.

”Vi er begyndt med noget her, og vi stopper ikke nu. Vi skal have noget mere erfaring, og så er jeg også sikker på, at vi vil investere yderligere. Vi har en stribe trucks på vores centrallager, som laver løft på 7-8 meter, der tærer meget på batterierne, og dem satser vi også på at forny snart, så det er nok 10-15 batterier mere,” siger Ole Nylende.

Hans optimisme bliver bakket op af Service Manager/Sales Norway for GNB, Tom Sjøli.

”Markedet efterspørger løsninger, som er mere brugervenlige (vedligeholdsfri batterier med hurtiglading og en god return on investment), så interessen for lithium-batterierne vil øge efterhånden, som erfaringen med fordelene bliver synliggjort,” siger han.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Ny Toyota Traigo48-serie med uovertruffent design og banebrydende ydeevne

Apport Systems A/S

Sponseret

Lagerstyring på autopilot - få dit lager til at tænke selv

Relateret indhold

29.04.2025KNAPP A/S

Sponseret

Grossist investerer i fremtidens kundebehov

28.04.2025SSI Schäfer

Sponseret

Apotea og SSI SCHÄFER fortsætter deres langsigtede partnerskab

28.04.2025Brother Nordic A/S

Sponseret

Tag din lagerstyring til nye højder med RFID-labels

28.04.2025SCM.dk

Lageret kan ikke længere bare ’kaste flere folk ind’ i højsæsoner

28.04.2025Swisslog

Sponseret

Interview med Swisslogs Predrag Djukanovic om AMR'er og den rolle, de spiller i fremtiden for lagre og forsyningskæder.

28.04.2025Körber Supply Chain DK A/S

Sponseret

Hvorfor den rigtige software er nøglen til succesfuld lagerautomatisering

28.04.2025Hans Schourup A/S

Sponseret

Effektiv lagerstyring med fokus på bæredygtighed

28.04.2025Apport Systems A/S

Sponseret

Sådan får du flow i intralogistikken med MES og WMS i samspil

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle