Logistikvirksomhed satser på SBTi mod grøn topplacering

Frode Laursen har tilsluttet sig Science Based Targets initiative med et mål om at nå Net-Zero i 2050.

Frode Laursen har de seneste år arbejdet fokuseret på at reducere sit CO2-aftryk og har nu valgt at tilslutte sig Science Based Targets initiative (SBTi). Foto: 123rf.com

19.03.2024

SCM.dk

Frode Laursen har de seneste år arbejdet fokuseret på at reducere sit CO2-aftryk og har nu valgt at tilslutte sig Science Based Targets initiative (SBTi).

Bag SBTi står blandt andet FNs Global Compact, Worlds Resources Institute og WWF, der sammen har lavet en klimavidenskabelig standard for virksomheder, som ønsker at understøtte klimamålene i Paris-aftalen. Tilslutningen er derfor en konkret synliggørelse af Frode Laursens betydelige grønne ambitioner. 

”Vi vil være med helt forrest, når det gælder den grønne omstilling af logistikbranchen, og tilslutningen til SBTi er et naturligt skridt i arbejdet med at nedbringe vores klimaaftryk. Vi afrapporterer allerede på vores drivhusgas-emissioner i alle tre scopes og kan også hvert år konstatere markante fremskridt, men med SBTi får vi en mål- og rammesætning, som vi deler med mange af vores samarbejdspartnere”, siger Thomas Corneliussen, administrerende direktør i Frode Laursen.

Den positive grønne udvikling er først og fremmest sket i forbindelse med Frode Laursens store fokus på at bruge alternative brændstoffer. Med en stor andel af egne lastbiler har virksomheden gode forudsætninger for at implementere grønne løsninger. Således blev hele 26 procent af Frode Laursens transportopgaver sidste år kørt på alternative brændstoffer som HVO-biodiesel, biogas og el. 

Læs også: Flaskehalse i den globale logistik fylder meget

Frode Laursen har i sin tilslutning til Science Based Targets forpligtet sig til at sætte både et såkaldt ”near term target”, der skal nås indenfor en periode på 5-10 år, samt et Net-Zero mål i 2050. Virksomheden har siden 2020 haft et mål om at reducere sin udledning i scope 1 og 2 med 35 procent inden 2030. Med sin tilslutning til SBTi skal Frode Laursen nu i gang med at revurdere det mål samt sætte et mål for udledningen i scope 3.

Kilde: Frode Laursen

/ PiB

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Effektivitet, komfort og lavere omkostninger: Derfor vælger flere den nye Traigo48 fra Toyota

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Relateret indhold

16.06.2025SCM.dk

Trods fortsatte angreb holder olieprisen niveauet

14.06.2025SCM.dk

Frygt for lukning af Hormuz-strædet

13.06.2025SCM.dk

Skibsfarten holder vejret efter angreb

12.06.2025SCM.dk

Roima styrker globale forsyningskæder med opkøb af australske TilliT

12.06.2025SCM.dk

Globale fragtkæder er ramt af usikkerheder på mange fronter

11.06.2025SCM.dk

Nyt digitalt importsystem skaber bekymring blandt speditører

06.06.2025SCM.dk

DHL tager 30 elektriske lastbiler i brug som transport-as-a-service

05.06.2025SCM.dk

Clarksons: Skibsfartens grønne omstilling fortsætter trods geopolitiske rystelser

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle