Lufthavnsoperatør investerer i biobrændstof produceret på trærester

Lufthavnsoperatøren Avinor vil gerne være CO2-neutrale i 2030, og derfor har de netop investeret en mio. dollar i biobrændstof til fly fra Quantafuel.

Quantafuel vil med hjælp af en investering fra Avinor til næst eår starte produktionen af biobrændstof til fly på et anlæg i det østlige Norge. Foto: Avinor..

05.07.2019

SCM.dk

Den statsejede norske lufthavnsoperatør Avinor har netop investeret en mio. dollar (6,6 mio. kr.) i biobrændstof fra fremstillingsvirksomheden Quantafuel, der har specialiseret sig i at omdanne plastik og træaffald til brændstof.

Læs også: Maersk klar til biobrændstoftest

Det skriver Air Cargo World.

Investeringen sker samtidig med, at brancheorganisationen ACI (Airport Council International), som Avinor er medlem af, har vedtaget en resolution om at være CO2-neutrale i 2050. Avinors egen ambition er allerede at være CO2-neutral i 2030.

Endnu er Quantafuels biobrændstof ikke færdigudviklet, men virksomheden regner med, at de kan starte produktionen på et anlæg i det østlige Norge en gang til næste år.

”I sidste ende er vores mål at producere flybrændstof af biomasse”, siger Quantafuels adm. direktør, Kjetil Bøhn, til Air Cargo World og fortæller yderligere, at målet er, at anlægget skal producere mindst 7-9 liter brændstof om året.

Håber, at prisen bliver lav
Investeringen fra Avinor skal - sammen med 1,5 mio. dollar (ca. 10 mio. kr.) fra den norske statsvirksomhed ENOVA, der har til formål at bidrage til reduktionen af CO2 - hjælpe til med at støtte etableringen af anlægget. Yderligere har Quantafuel også selv investerer en mio. dollar i anlægget.

Ifølge Kjetil Bøhn er det for tidligt at evaluere på produktionsomkostningerne eller at fastsætte markedsprisen. Da brændstoffet bliver lavet af savsmuld og små træstykker, håber Quantafuel dog at prisen kan blive lav, ligesom at de forventer, at biobrændstoffet kan det samme som normalt brændstof.

Læs også: Lastbiler kan reducere CO2 med pakketetris

“Ligegyldigt hvilket kilometertal, som du i dag kan opnå på dit brændstof, kommer du også til at kunne nå det med vores biobrændstof”, siger Kjetil Bøhn til Air Cargo World.

- JMA

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Ny Toyota Traigo48-serie med uovertruffent design og banebrydende ydeevne

Apport Systems A/S

Sponseret

Lagerstyring på autopilot - få dit lager til at tænke selv

Relateret indhold

29.04.2025SCM.dk

Virksomheder frygter politisk vold og uro

28.04.2025SCM.dk

Toldkrig truer vækst – IMF nedjusterer globale prognoser

25.04.2025Global AGV

Sponseret

Mød Global AGV på ROBOTBRAG

24.04.2025SCM.dk

DTU-startups tiltrækker 1,8 milliarder i venturekapital i 2024

24.04.2025SCM.dk

Hg Capital opruster i IFS – værdi 112 milliarder kroner

23.04.2025SCM.dk

DSV styrker topledelsen før Schenker-overtagelse

23.04.2025SCM.dk

Dachser opruster søfragt i Norden med ny leder

18.04.2025SCM.dk

Dollaren vakler: Investorer flygter ikke længere mod USA i krisetider

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle