Maersk advarer om konsekvenserne af optrapning
Flere af de største containerrederier advarer nu kunderne om øgede forstyrrelser og omkostninger, efter at houthierne har udvidet angrebene længere ind i Det Indiske Ocean og har truet med at udvide angrebene yderligere i kølvandet på Israel bebudede offensiv mod Hamas i byen Rafah i Gaza.
Maersk og Hapag-Lloyd advarer deres kunder om, at de vil omdirigere flere skibe, mens Maersk vil øge sine tillæg og advarer om øgede omkostninger og kapacitetsbegrænsninger, skriver Maritime Executive.
“Påvirkningerne fra situationen i Det Røde Hav bliver bredere og fortsætter med at forårsage forstyrrelser i hele industrien," skriver Maersk i en kundeunderretning den 6. maj.
"Kompleksiteten af situationen i Det Røde Hav er blevet intensiveret i løbet af de sidste par måneder... Risikozonen er udvidet, og angrebene når længere ud til kysten."
Sidste uge advarede Maersk´ CEO Vincent Clerc om, at han forventer, at problemerne vil fortsætte et godt stykke ind i 2024. Tilsvarende sagde Hapag til Reuters mandag, at man også ser, at omlægningerne varer det meste af dette år.
Som følge heraf rapporterer Maersk, at flaskehalse og ophobning af fartøjer samt forsinkelser og udstyrs- og kapacitetsmangel udvikler sig. Selskabet rapporterer, at de bruger 40 pct. mere brændstof pr. rejse, mens de siger, at charterpriserne i øjeblikket er tre gange højere, ofte fastsat i fem år.
"Vi estimerer et industridækkende kapacitetstab på 15 til 20 procent på markedet fra Fjernøsten til Nordeuropa og Middelhavet i løbet af 2. kvartal," skriver Maersk i underretningen.
-emte