Maersk starter test med vindrotorer på tankskib

Tankeren Maersk Pelican er blevet udstyret med to 30 meter høje rotorsejl, som man håber på vil reducere brændstofomkostningerne og CO2-udslippet med 7-10 procent.

Rotorsejlene på Maersk Pelican i Rotterdam. Foto: Maersk Tankers.

31.08.2018

SCM.dk

Det er nu ved at blive til virkelighed. I hvert fald annoncerede Maersk i går, at man har installeret to rotorsejl på tankskibet Maersk Pelican, der er et produktfartøj til langdistanceruter.

Rotorsejlene er 30 meter høje cylindriske, mekaniske sejl, der spinner om deres egen akse for at skabe en trykforskel – den såkaldte Magnuseffekt – der kan drive fartøjet fremad. Med den ekstra fremdrift fra rotorsejlene til at supplere den normale dieselmotor, forventer man at kunne reducere brændstofforbruget og CO2-udslippet med 7-10 procent.

Rotorsejlene, der er fem meter i diameter, blev installeret på tankeren i havnen i Rotterdam, hvorfra man snart vil stævne ud på den første testsejlads.

"Dette projekt er banebrydende tankskibsindustrien. Industrien har gennemgået årtiers teknologisk udvikling, men brugen af vindfremdriftsteknologi ombord på et produkttankskib kan løfte os op på et nyt niveau. Denne nye teknologi har potentialet til at gøre industrien mere konkurrencedygtig på omkostninger ved at flytte gods rundt i verden for kunderne og at reducere de miljømæssige konsekvenser”, siger Chief Technical Officer i Maersk Tankers, Tommy Thomassen.

Rotorsejlene er fem meter i diameter og 30 meter høje. Foto: Maersk Tankers.

Appetit på mere
Rotorsejlene har været gennem grundige tests på land, herunder af forskellige mekaniske og præstationsmæssige kriterier. Til søs skal en lang række målinger og evalueringer af sejlenes effektivitet danne grundlaget for en vurdering af den langsigtede tekniske og finansielle levedygtighed i teknologien.

”Vi har store ambitioner for vores teknologi og dens rolle i forhold til at decarbonisere industrien. Installationen af vores hidtil største sæt rotorsejl i partnerskab med disse førende organisationer viser, at der er en appetit på nye løsninger”, siger CEO for Norsepower, Tuomas Riski.

Læs også: Skibsfragt skal udlede mindre CO2

Rotorsejlene på Maersk Pelican er det tredje system, der er installeret på fartøjer i daglig, kommerciel drift. Når vinden er gunstig kan skibets hovedmotorer drosles ned, hvilket spare brændstof og udledninger uden det går ud over tempo eller sejltid. Sejlene er lavet af et letvægtskompositmateriale, der sikrer god balance og minimalt vedligehold.

-AK

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Effektivitet, komfort og lavere omkostninger: Derfor vælger flere den nye Traigo48 fra Toyota

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Relateret indhold

16.06.2025Consafe Logistics

Sponseret

Fremtidens Lagerstyring: Download Rapporten med 5 Nøgletal og Indsigter

16.06.2025Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Effektivitet, komfort og lavere omkostninger: Derfor vælger flere den nye Traigo48 fra Toyota

12.06.2025SCM.dk

Drømmeland rykker ind i nyt logistiklager

11.06.2025SCM.dk

Indspark: Fremtidens lagermedarbejder løfter mindre og lærer mere

11.06.2025N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Linde el-truck gør IBF-logistik lidt grønnere

06.06.2025PALOMAT

Sponseret

Hjælp fra førerløs truck sikrer 30 % vækst

06.06.2025SCM.dk

Textile Logistics opnår skarpere drift med nyt lagersystem

02.06.2025Roima Intelligence

Sponseret

Fra ERP til WMS: Arctic Import optimerer lagerstyring

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle