Mangler standardisering for grønne brændstoffer

Brændstoffer som metanol og ammoniak er fremtiden i den maritime verden. Men nye brændstoffer kræver også nye sikkerhedsforanstaltninger – og her mangler der standarder.

Nye Power-to-X-producerede brændstoffer skal gøre den internationale skibsfart mere bæredygtig og mindre klimabelastende. Men de grønne brændstoffer kræver andre bunkringsmetoder og -udstyr end traditionelle fossile brændstoffer, og derfor er der brug for ny standardisering på området. Foto: Dansk Standard

21.12.2023

SCM.dk

Nye Power-to-X-producerede brændstoffer skal gøre den internationale skibsfart mere bæredygtig og mindre klimabelastende. Men de grønne brændstoffer kræver andre bunkringsmetoder og -udstyr end traditionelle fossile brændstoffer, og derfor er der brug for ny standardisering på området.

”I modsætning til håndtering af de mere konventionelle brændstoffer som diesel og bunkerolie, findes der ingen standarder for de grønne brændstoffer som metanol og ammoniak”, forklarer Anders V. Kristensen, Senior projektleder hos Dansk Brand- og sikringsteknisk Institut, og fortsætter:

”Men de nye grønne brændstoffer vil medføre nye forholdsregler og tiltag i forhold til håndtering og bunkring, detektering og håndtering af udslip, brandbekæmpelse og en sikker håndtering fra besætningens side. Desuden vil de medføre nye krav til udstyr, procedurer og brandstrategier, så det sikres, at både konventionelt og kommende udstyr er egnet til at håndtere brændstofferne. Det er her, standardisering skal hjælpe til med at sikre, at der for alle havneanlæg og skibe findes ensartede standarder, der sikrer lige vilkår for anvendelse”.

Både metanol- og ammoniakbrændstof kan produceres via Power-to-X, altså mindre klimabelastende end de fossile brændstoffer, man hidtil har brugt i skibsfart. Indtil videre er det metanol-teknologien, der er længst fremme – som eksempel ses Mærsks nybyggede metanolcontainerskib, der blev lanceret her i 2023.

For ammoniak er motorteknologien lidt længere tilbage, til gengæld udleder det ingen CO2 ved forbrænding. Fælles for begge nye brændstoffer er dog, at håndteringen er anderledes end ved de mere konventionelle brændstoffer. Anders V. Kristensen uddyber:

”Skiftet til nye brændstoffer er ikke som for eksempel skiftet fra blyholdig til blyfri benzin. De nye brændstoffer medfører nye – men håndterbare – risici. For eksempel er ammoniakdampe giftige, og metanol fordamper ved lave temperaturer og brænder med en usynlig flamme”.

”Disse og mange andre risici skal indgå i den samlede risikovurdering, der skal foretages inden de nye brændstoffer introduceres i befærdede havne. Så det sikres, at havnens naboer og andre brugere føler sig sikre og accepterer de nye brændstoffer som en god løsning”, afslutter han.

I EU-regi skal en standard for sikker håndtering og bunkring af metanol på indre vandveje være klar i 2025, og det er derudover besluttet at starte en CEN Workshop Agreement (CWA) for håndtering og bunkring af ammoniak ligeledes på indre vandveje, begge under den tekniske komité CEN-TC-15.

På internationalt niveau har en arbejdsgruppe under den tekniske komité for Skibs- og Marineteknologi, ISO-TC-8, foreslået en bunkringstandard for metanol, som skal være færdig inden for tre år, og desuden har ISO TC-8 netop vedtaget, at der skal laves en standard for terminologi inden for ammoniakhåndtering og -bunkring.

Læs også: Grøn havneudvikling har brug for politisk vilje

De to komitéer består af de samme mennesker, og ønsket er, at man får ensrettet de europæiske og de internationale standarder. Per Velk, konsulent i Dansk Standard, fortæller, at der allerede er repræsentanter fra det danske udvalg for Skibs- og Marineteknologi, S-262, i komitéerne, men at man gerne vil have flere med:

”Det er vigtigt arbejde, der skal gøres nu her, det er noget, der kommer til at præge fremtidens skibsfart. Og selvfølgelig vil vi gerne gøre noget dansk indflydelse gældende”, siger han.

/ PiB

TECSYS A/S

Sponseret

Hardware & Brunch 2025

Apport Systems A/S

Sponseret

Lagerstyring på autopilot - få dit lager til at tænke selv

Relateret indhold

06.05.2025SCM.dk

Ny OK-ladestation gør det lettere for tung transport at køre grønt

06.05.2025SCM.dk

Fremtidens grønne transport er på vej ud af garagen. I laveste gear

05.05.2025SCM.dk

Efter 50 år ændres farven fra grå til blå

02.05.2025SCM.dk

Mellemklasselastbil styrer uden om vejafgift

02.05.2025SCM.dk

Maersk topper på rettidighed i marts

01.05.2025SCM.dk

Begyndende kaos hos de kinesiske eksportører

30.04.2025SCM.dk

Skibe ankrer op ud for Kina

30.04.2025SCM.dk

Stærkt kvartal for PostNord – pakkeforretningen trækker læsset

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
Introduktion til ISO 20001: Minimering af Food Waste & Loss

Vidste du godt, at der er en ny ISO-standard på vej, som fokuserer på at minimere fødevareaffald og -tab på en systematisk måde? Denne standard, der forventes udgivet i 2026, har fået betegnelsen ISO 20001.

Dato

29.04.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav.

Dato

08.05.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
NIS2 for topledelse og bestyrelsesmedlemmer

NIS2 kræver, at ledelse og bestyrelsesmedlemmer uddannes i grundlæggende cybersikkerhed. Fra store bøder og fratagelse af lederrollen kan blive konsekvensen for ledelsen, hvis der ikke er styr på sikkerheden, når NIS2 bliver implementeret i Danmark.

Dato

08.05.2025

Tid

09:00

Sted

Online

SCANLOX ApS
Messe
Oplev intelligente logistikløsninger fra SCANLOX på Robotbrag

Vi fremviser vores AGILOX ONE og sikkerhedslyskoncept.

Dato

08.05.2025

Tid

09:00

Sted

Forskerparken 10, Odense M, 5230 Denmark

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
ISO 30415:2021 - Human resource management — Diversity and Inclusion awareness course for managers

An eight-hour course in two sessions giving a basic overview of diversity and inclusion as covered in ISO 30415:2021

Dato

13.05.2025

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
ISO 14001 kursus: - Diplomkursus i miljøledelse

På to dage præsenteres du for det grundlæggende indhold i ledelsesstandarden ISO 14001:2025 Miljøledelse, og lærer hvordan de enkelte krav efterleves i praksis. Der vil undervejs i kurset være praktiske øvelser, der kan inspirere dig til arbejdet i din egen organisation efterfølgende. Som afslutning følger en multiple choice eksamen, som måler på din erhvervede viden og færdigheder.

Dato

13.05.2025

Sted

Hindsgavl Slot, Hindsgavl Allé 7, 5500 Middelfart