MIT: Fornyet fokus på forecasting
Forecasting af efterspørgsel har aldrig været nemt, men når finanskrisen kradser, så betyder nye udfordringer, at spillereglerne ændrer sig for forecasterne. Det mener Massachussetts Institute of Technology (MIT), skriver SupplyChainBrain.com.
Forecasting af efterspørgsel har aldrig været nemt, men når finanskrisen kradser, så betyder nye udfordringer, at spillereglerne ændrer sig for forecasterne. Det mener Massachussetts Institute of Technology (MIT), skriver SupplyChainBrain.com. Under en recession bør virksomheder finde nye måder at læse markedet på, hedder det.
Hvis efterspørgslen aldrig ændrede sig, ville forecasting være overflødig, og derfor er det forecasterenes job at finde ud af, hvorfor efterspørgslen ændrede sig før, og hvad der vil få den til at ændre sig i fremtiden, siger dr. Larry Lapide, Director of Demand Management ved MIT Center for Transportation & Logistics (MIT CTL).
Han mener desuden, at det ikke handler om, at forecastere skal ændre, hvad de laver, men i stedet ændre deres perspektiv, og hvad de fokuserer på.
For at finde disse nye fokusområder peger han på fem nøglekomponenter inden for variation af efterspørgsel. Hver af de fem kan ændre eller flytte på efterspørgslen, men i hvor høj grad de flytter den, det ændrer sig, når økonomien går fra vækst til recession.
1) Promovering og særlige arrangementer såsom nedslag i prisen og produktlanceringer.
2) Forretningscyklussen og de økonomiske omstændigheder betyder, at forbrugerne skifter fra luksusprodukter til billigvarer, når økonomien er i krise.
3) Årstidsafhængige variationer kan betyde, at efterspørgslen stiger under et årligt indkøbshøjdepunkt.
4) Trends betyder variation, da salget stiger og falder i løbet af et produkts levetid.
5) Ukendte faktorer, som når efterspørgslen ændrer sig uden nogen umiddelbar forklaring. MM