Nike ændrer distributionsstrategi

For at styrke kontrollen med sit brand og forbedre indtjeningen har Nike på det seneste ændret sin distributionsstrategi for at springe kædens mellemled over og sælge mere direkte til forbrugerne.

Nike Factory Stores som denne i St. Petersborg er i stigende grad fremtiden for det amerikanske brand, der vil handle mere direkte med forbrugerne, uden om detailhandlen..

06.01.2020

SCM.dk

I løbet af de sidste par måneder har Nike derfor ændret sin distributionsstrategi for at fokusere mere på direkte salg til forbrugerne via sine egne, voksende kanaler, beretter Forbes. Til at starte med hævede Nike minimumsbeløbet en detailhandler skal hoste op med for at fortsætte med at handle engros med virksomheden, og nu er man så ved at tage næste skridt.

Ifølge Sunday Times vil Nike over de næste to år således afslutte sine leveringsaftaler med alle uafhængige forhandlere i Europa og i høj grad trække forretningen ind på sin egen hjemmeside og andre officielle salgskanaler. Nike har på sigt et mål om at generere halvdelen af sit salg via egne butikker og onlineplatforme.

Strategien er en del af Nikes vækstplan, Triple Double Strategy, som selskabet offentliggjorde i 2017, under hvilken man bl.a. vil fordoble sine direkte forbindelser med kunderne. Ved at trække strategien ind i sit distributionsapparat, kan Nike springe et af kædens mellemled over, hvilket vil forbedre marginerne yderligere. Brutto lå man på 44,7 procent i 2018.

Nike har allerede besluttet sig for at stoppe med at sælge sine produkter på Amazon, og med den ændrede distributionsstrategi, som har været et stykke tid undervejs, vil man få yderligere kontrol over sit brand og eksempelvis kunne forsikre sig mod devalueringer via udsalg.

Læs også: Forbrugerne forventer billig, hurtig og nem fragt

Endelig vil strategien også lade Nike give sine kunder en mere ensartet shoppingoplevelse og få mere direkte feedback fra de onlinehandlende, eksempelvis i forhold til levering, hvilket støtter op om Nikes strategi om vækst gennem brug af data.

-AK

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Ny Toyota Traigo48-serie med uovertruffent design og banebrydende ydeevne

Apport Systems A/S

Sponseret

Lagerstyring på autopilot - få dit lager til at tænke selv

Relateret indhold

29.04.2025SCM.dk

Rådvilde SMV'er vil gerne i gang - hvis det virker

25.04.2025SCM.dk

Unge efterspørger social bæredygtighed på arbejdspladsen

25.04.2025SCM.dk

LEMAN går forrest i klimakampen med ambitiøse klimamål

24.04.2025Implement Consulting Group

Sponseret

Navigating pricing in an era of tariffs and trade shifts

24.04.2025SCM.dk

Mangfoldighed under pres: Danske erhvervsgiganter står fast

22.04.2025SCANLOX ApS

Sponseret

Strategisk sparring og styrket samarbejde

22.04.2025SCM.dk

Kun 29 procent af supply chain organisationer er klar til fremtiden

14.04.2025Bredana Axcite A/S

Sponseret

Kvalitetsmodul løftes - AI Agent på vej

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle