Nike vil reducere gennemløbstiden fra 60 dage til 10

Hos Nike vil man gerne omdanne sin forsyningskæde og i stedet tilpasse den til forbrugerne - men det kræver både teknologi- og procesinnovation og tætte forbindelser til leverandører, fortæller COO i Nike.

”For at udføre et sådant skifte digitaliserer vi nu vores end-to-end supply chain og skaber en model med kortere gennemløbstid for at levere, hvad forbrugerne ønsker, uanset hvor og hvornår de vil have det”, siger Erik Sprunk, COO i Nike. Foto: Nike Inc..

10.11.2017

SCM.dk

Hos amerikanske Nike har man sat sig et mål: Man vil reducere gennemløbstiden med 83,3 procent ved at kombinere både teknologi og procesinnovation, skriver mediet Quartz.

Læs også: Nike løfter sløret for sit bæredygtige DC

Ifølge Supplychaindive.com er det ensbetydende med at sportstøjsgiganten vil barbere lead time på sine ordre ned fra i omegnen af to måneder til ca. 10 dage.

Men Nikes mål er ikke kun baseret på egen drivkraft – koncernen vi nemlig i højere grad lytte til forbrugerne, der gerne vil have et stort udvalg af varerne til rådighed lidt oftere.

For at kunne opfylde et krav som dette er det nødvendigt med en fuld transformation af koncernens forsyningskæde.

Det kræver, at koncernen først tager et kig på sine designprocesser, inden den kan skifte til en direkte-til-forbrugerne-model.

Fokus på forbrugernes krav
Tidligere beroede Nikes produktcyklus sig på en såkaldt "futures-ordre", dvs. en køb-/salgsaftale til en fastsat pris på et forpligtende tidspunkt i fremtiden, gerne flere måneder i forvejen.

Det betød, at mere end én million medarbejdere på 566 fabrikker skulle producere cirka 1,3 milliarder enheder og sende dem gennem 75 distributionscentre og ud til mere end 30.000 detailhandlere i 190 lande.

Men nu forsøger virksomheden sig med en forretningsmodel, der i højere grad beror sig på forbrugernes efterspørgsel, fortæller Erik Sprunk, der er COO i Nike.

”For at udføre et sådant skifte digitaliserer vi nu vores end-to-end-forsyningskæde og skaber en model med kortere gennemløbstid for at levere, hvad forbrugerne ønsker, uanset hvor og hvornår de vil have det”, siger han.

Et tæt forhold til leverandører er vigtigt
Erik Sprunk påpeger samtidig, at et sådant skifte er stærkt afhængigt af to målsætninger: udvikling af nye fremstillingsmetoder og en ’utrættelig automatisering af de traditionelle metoder til produktion’.

Da Nike imidlertid ikke selv fremstiller alle sine produkter, kræver en sådan transformation, at man får et tæt forhold til sine leverandører. Her er Nikes samarbejde med skoproducenten Flex en god model.

"I 2023 planlægger vi sammen med Flex at producere flere millioner par sko kystnært, hvoraf mere end 25 procent af skal leveres via NIKE Direct med en responsiv model med kort lead time," siger Sprunk ifølge Supplychaindive.com og fortsætter:

"Vi opdager nye produktionskapaciteter i stor skala sammen. Vi samarbejder, fornyer, og når det er hensigtsmæssigt, bringer vi disse muligheder videre til hele vores indkøbsbase."

Læs også: Nike vil droppe butikkerne og sælge direkte til forbrugerne

Selvom Nike i flere år har reklameret med, at man på et tidspunkt vil fremskynde sin design-til-produkt-cyklus, var det altså først i forbindelse med Nikes 2017 Investor Day d. 25. oktober, at man kunne give endelige eksempler på, hvordan koncernen planlægger at gøre netop dette.

- EL

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

Consafe Logistics

Sponseret

Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

Relateret indhold

04.11.2025SCM.dk

SCM Agendaen #24: Robusthed i forsyningskæderne via AI-drevet software

04.11.2025SCM.dk

Hvordan håndterer du risikostyring og compliance i forsyningskæden?

03.11.2025SCM.dk

De rigestes livsstil forværrer klimakrisen

31.10.2025amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

Du kan ikke styre det, du ikke kan se: Håndtering af miljømæssige risici i globale forsyningskæder

31.10.2025amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

30.10.2025SCM.dk

22 virksomheder omdanner data til forretningsressourcer

30.10.2025SCM.dk

Rekordmange ejerledere overvejer at sælge

27.10.2025Bureau Veritas

Sponseret

Ekstern sikkerhedsrådgivning hos Blue Water Shipping

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dematic
Messe
Logistik & Transport

Logistik & Transport is the Nordic region’s leading trade fair and conference for logistics and transport solutions, held annually at Svenska Mässan in Gothenburg. The event is the key meeting place for the entire logistics and transport industry. It brings together stakeholders from all parts of the sector to network, exchange experiences, and create new business opportunities.

Dato

04.11.2025

Tid

09:00

Sted

Gothenburg

Dansk Standard
Kursus
Sådan integrerer du et energi- og miljøledelsessystem, ISO 50001 og ISO 14001

Ledelsesstandarderne for miljøledelse ISO 14001 og energiledelse ISO 50001 har begge til hensigt at understøtte organisationer i at opnå løbende forbedringer af deres miljø- og energiforhold. På kurset bliver du introduceret til standardernes krav og får indsigt i, hvordan de to standarder kan integreres i et samlet ledelsessystem.

Dato

05.11.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Lokale 0, Göteborg Plads 1, 2150 Nordhavn

Dansk Standard
Kursus
Diplomkursus i Energiledelse - ISO 50001

Med ISO 50001 bliver du klar til at efterleve det nye Energy Efficiency Directive, der i 2024 vil gøre det lovpligtigt for flere virksomheder end hidtil at implementere et certificeret energiledelsessystem eller gennemføre et energisyn.

Dato

05.11.2025

Sted

Dansk Standard, Nordhavn

Bureau Veritas
Kursus
Intro til NIS2

- Hvad er det, hvad betyder det, og hvordan kommer vi i gang?

Dato

05.11.2025

Tid

08:00

Sted

Fredericia

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Afvigelseshåndtering og årsagsanalyse

I forbindelse med lukning af afvigelser og andre interne udfordringer er det meget vigtigt at få lavet en ordentlig årsagsanalyse. Årsagsanalysen laves for at identificere de grundlæggende eller underliggende årsager, få dem rettet og dermed forhindre gentagelser. Det sker jo af og til, at vi løser det samme problem igen og igen.

Dato

06.11.2025

Sted

Odense

Implement Consulting Group
Webinar
Unlock revenue growth in manufacturing’s after-sales business

The value of market data in transforming after-sales strategies

Dato

06.11.2025

Tid

08:00

Sted

Online