Ny manual sætter spot på sikre godstransporter

Vareknaphed og ustabile forsyningslinjer har gjort leveringssikkerhed til en væsentlig konkurrenceparameter. Virksomheder, speditører og transportører kan med fordel satse på bedre kvalitet i lastsikringen.

Beskadiget skibscontainer som følge af mangelfuld lastsikring af godset. Foto: Wesmans A/S.

14.06.2022

SCM.dk

Med jævne mellemrum dukker der historier op i medierne om containere, der er faldet af et containerskib og nu ligger på havets bund sammen med hundredvis af andre containere. Eller ulykker med godstog, som for eksempel ulykken på Storebæltsbroen i 2019, hvor en lukket trailer faldt af en godsvogn og ramte et modkørende passagertog, med personskader og tab af menneskeliv til følge.

Sikre godstransporter bliver stadig vigtigere for leverandører og transportører af varer. For omhyggelig og korrekt lastsikring er af endnu større betydning i krisetider, hvor virksomheders produktion og almindelige menneskers adgang til varer er på spil.

Men skader på mennesker og miljø og tab af gods kan minimeres med grundlæggende viden om godshåndtering og korrekt sikring af godset. I erkendelse af at markedet har manglet udførlige vejledninger i lastsikring, indgik danske TUR Forlag og svenske MariTerm AB et joint venture.

Læs også: Coronakrisen giver verdensomspændende flaskehalse for godstransporten

Resultatet er en detaljeret lastsikringsmanual på dansk, svensk og engelsk efter både EU BPG og CTU-koden.

”I Sverige har vi en lang tradition for omhyggelig lastsikring, fordi vi har mange store og komplekse industrivirksomheder. Det gælder eksempelvis i papir- og træindustrien, men også ved transport af store maskiner, farligt gods og ved søtransport”, fortæller Sven Sökjer-Petersen, der er administrerende direktør i vidensvirksomheden MariTerm AB i Höganäs.

For Sven Sökjer-Petersen er der en række forskellige motivationsfaktorer, der har ledt til, at MariTerm har udarbejdet manualen. Ud over de store menneskelige omkostninger ved sådanne tragiske ulykker påvirker det nemlig også omdømmet og økonomien hos de involverede parter.

”I den senere tid har vi bemærket en stigende interesse for denne type udgivelser, netop grundet den nuværende situation med vareknaphed og ekstraordinært lange leveringstider. Det rammer produktionsvirksomheder og den almindelige forbruger hårdt, når komponenter og forbrugsvarer ikke er tilgængelige”, siger Christian P. Hall, som er forlagschef i TUR Forlag.

Læs også: Region Syd risikerer at lamme international godstransport ved leverandørskift

”Der er ingen tvivl om, at produktionsvirksomheder, speditører og transportører ved at følge bogens letforståelige og detaljerede anvisninger kan give sig selv en konkurrencefordel i forhold til de virksomheder, der vælger en mere laissez faire-tilgang til lastsikring. De tider er forbi, hvor man kunne tage let på leveringssikkerhed”, fortsætter han.

Manualen har på dansk fået navnet Håndbogen i lastsikring. Den er tilpasset danske forhold, men med behørig vægt på internationale og multimodale transporter.

- KCP

N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Helt elektrisk, 100% Terberg, RT253EV redefinerer RoRo-transport

Hans Schourup A/S

Sponseret

Humanoide robotter – den næste game changer i logistik og produktion

Relateret indhold

26.11.2025SCM.dk

LEGO-topchef Niels B. Christiansen er Årets Leder 2025

25.11.2025Inact ApS

Sponseret

Sådan forvandler du din supply chain fra omkostning til vækstmotor

25.11.2025SCM.dk

Cybertrusler: Virksomheder opruster i takt med stigende bekymring blandt erhvervsledere

25.11.2025SCANLOX ApS

Sponseret

Black Friday presser tempoet, automatisering gør forskellen

24.11.2025AGR

Sponseret

Forsyningskæden: Det skjulte led i forbedret bundlinje

24.11.2025SCM.dk

ESG i forsyningskæden er blevet et ’hvordan’ – og ikke længere et ’hvorfor’

20.11.2025SCM.dk

Geografiske skævheder udfordrer erhvervsuddannelser

13.11.2025SCM.dk

Startup og konsulenthus går sammen om at gør ESG-arbejdet mere effektivt

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle