Ny manual sætter spot på sikre godstransporter

Vareknaphed og ustabile forsyningslinjer har gjort leveringssikkerhed til en væsentlig konkurrenceparameter. Virksomheder, speditører og transportører kan med fordel satse på bedre kvalitet i lastsikringen.

Beskadiget skibscontainer som følge af mangelfuld lastsikring af godset. Foto: Wesmans A/S.

14.06.2022

SCM.dk

Med jævne mellemrum dukker der historier op i medierne om containere, der er faldet af et containerskib og nu ligger på havets bund sammen med hundredvis af andre containere. Eller ulykker med godstog, som for eksempel ulykken på Storebæltsbroen i 2019, hvor en lukket trailer faldt af en godsvogn og ramte et modkørende passagertog, med personskader og tab af menneskeliv til følge.

Sikre godstransporter bliver stadig vigtigere for leverandører og transportører af varer. For omhyggelig og korrekt lastsikring er af endnu større betydning i krisetider, hvor virksomheders produktion og almindelige menneskers adgang til varer er på spil.

Men skader på mennesker og miljø og tab af gods kan minimeres med grundlæggende viden om godshåndtering og korrekt sikring af godset. I erkendelse af at markedet har manglet udførlige vejledninger i lastsikring, indgik danske TUR Forlag og svenske MariTerm AB et joint venture.

Læs også: Coronakrisen giver verdensomspændende flaskehalse for godstransporten

Resultatet er en detaljeret lastsikringsmanual på dansk, svensk og engelsk efter både EU BPG og CTU-koden.

”I Sverige har vi en lang tradition for omhyggelig lastsikring, fordi vi har mange store og komplekse industrivirksomheder. Det gælder eksempelvis i papir- og træindustrien, men også ved transport af store maskiner, farligt gods og ved søtransport”, fortæller Sven Sökjer-Petersen, der er administrerende direktør i vidensvirksomheden MariTerm AB i Höganäs.

For Sven Sökjer-Petersen er der en række forskellige motivationsfaktorer, der har ledt til, at MariTerm har udarbejdet manualen. Ud over de store menneskelige omkostninger ved sådanne tragiske ulykker påvirker det nemlig også omdømmet og økonomien hos de involverede parter.

”I den senere tid har vi bemærket en stigende interesse for denne type udgivelser, netop grundet den nuværende situation med vareknaphed og ekstraordinært lange leveringstider. Det rammer produktionsvirksomheder og den almindelige forbruger hårdt, når komponenter og forbrugsvarer ikke er tilgængelige”, siger Christian P. Hall, som er forlagschef i TUR Forlag.

Læs også: Region Syd risikerer at lamme international godstransport ved leverandørskift

”Der er ingen tvivl om, at produktionsvirksomheder, speditører og transportører ved at følge bogens letforståelige og detaljerede anvisninger kan give sig selv en konkurrencefordel i forhold til de virksomheder, der vælger en mere laissez faire-tilgang til lastsikring. De tider er forbi, hvor man kunne tage let på leveringssikkerhed”, fortsætter han.

Manualen har på dansk fået navnet Håndbogen i lastsikring. Den er tilpasset danske forhold, men med behørig vægt på internationale og multimodale transporter.

- KCP

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

Hans Schourup A/S

Sponseret

Humanoide robotter – den næste game changer i logistik og produktion

Relateret indhold

18.12.2025AGR

Sponseret

Økonomi i forsyningskæden kræver mere end omkostningskontrol

11.12.2025SCM.dk

Der er stadig langt mellem kvinderne i toppen af dansk erhvervsliv

11.12.2025SCM.dk

Månedens udfordring: Vores forsyningskæde skal kunne tilfredsstille mange forskellige behov

11.12.2025Inact ApS

Sponseret

Hvordan en kommerciel tilgang optimerede hele Frederiksen Scientific

08.12.2025Inact ApS

Sponseret

Wicked problems i supply chain

06.12.2025SCM.dk

Stort potentiale for håndtering af risikostyring og compliancekrav

05.12.2025SCM.dk

Danske familievirksomheder mærker voksende pres på omsætningen

04.12.2025Dansk Standard

Sponseret

ISO 14001:2026 på vej: Nye dokumentationskrav og integrering af klima og biodiversitet

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Seneste temaer

Se alle

Events

Se alle