Ny planlægningsmetode fokuserer på rigtige ordrer frem for forecasts

DDMRP tilbyder et alternativ til de klassiske metoder inden for produktionsplanlægning. DDMRP er et enklere værktøj, der fjerner en masse kompleksitet og tager udgangspunkt i en kombination af et re-order punkt og rigtige ordrer. Novozymes har testet det i en pilot, og deres erfaringer er gode.

”DDMRP skaber en positiv effekt i hele produktionskæden med mere præcise og lavere lagerniveauer, bedre kundeservice, kortere gennemløbstider, højere OTIF etc.”, fortæller Stefan Glar-Hammarsund (i midten) fra konsulenthuset Syncronic. Foto: Syncronic.

23.09.2019

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

Vi er vant til forkortelser på tre bogstaver, men i denne artikel kommer en på fem bogstaver.

Den fuldt integrerede forsyningskæde, hvor alle processer og systemer hænger sammen, og salgsforecasts bliver delt i realtid downstream til alle dele af kæden, så både produktion, indkøb og logistik har et kvalificeret grundlag at planlægge ud fra. Det er det alle salgs- og marketingdirektører samt supply chain-direktører higer og arbejder efter. Selvsagt.

Novozymes tester DDMRP med gode resultater

”Metoden giver os væsentligt lavere lagerniveauer uden konsekvenser for leveringskvaliteten. Vi får et enkelt ordresignal, vi kan starte vores produktion senere, vi kan reducere planlægningstiden og vi opnår en alarm-baseret planlægning. Det sidste er en stor operationel fordel, fordi det fortæller os, hvornår vi skal reagere, og hvad vi skal gøre”, siger Peter Graae, der er Strategic Project Manager i Supply Chain Development, Novozymes og tilføjer: 

”Det tog 10 dage at bygge en fuld funktionel Excel-pilot, som var med til at underbygge konceptet og understøtte change management rejsen”. Han citerer et par af Novozymes’ planlæggere for at sige:

”Dette er helt sikkert den rette vej at gå for os – jeg er sikker på, at vi kan reducere lagerniveauer i fremtiden. Vi har endnu ikke set fulde potentiale i piloten, fordelene vil være endnu større, når vi inkluderer flere produkter”, og:

”Jeg tror på, at DDMRP-konceptet kan dække 80-90 procent af alle vores produkter. Konceptet fokuserer på at producere de rette produkter og fokuserer ikke på at standardisere x antal per uge”.

Men vi lever i en verden, hvor kompleksitet, varians og volatilitet stiger. Vi kalder verden for VUCA, der står for volatility, uncertainty, complexity og ambiguity. Visionen er den fuldt integrerede forsyningskæde, men praksis er ifølge Stefan Glar-Hammarsund fra konsulenthuset Syncronic en anden.

”Forecasts er altid forkerte eller aldrig præcise nok, og den operationelle planlægning i forsyningskæden er derfor en vanskelig øvelse”, fortæller han på et morgenmøde, hvor cirka 50 danske ledere inden for supply chain og planlægning er mødt op for at blive inspireret om den nye metode Direct Driven Manufacturing Resource Planning (DDMRP).

Traditionel planlægning skaber for meget støj
DDMRP tilbyder en ny og enklere metode til operationel planlægning af produktionen, hvor der er et direkte link til rigtige ordrer. DDMRP bygger ifølge Stefan Glar-Hammarsund på princippet om, at det er bedre at ramme nogenlunde korrekt end at være præcis forkert.

Det skal forstås på den måde, at mange grundlag for den operationelle produktionsplanlægning i dag er meget detaljerede beregninger baseret på avancerede algoritmer i it-værktøjer med statistiske forecasts. Men algoritmerne sender for mange signaler for hyppigt, og der sker derfor som regel mange replanlægninger, som skaber en masse spild i form af dyre omstillinger, høje lagre og en masse stress.

”Metoden giver os væsentligt lavere lagerniveauer uden konsekvenser for leveringskvaliteten”, fortæller Peter Graae, Novozymes. Foto: Syncronic.

Stefan Glar-Hammarsund kalder det et ”rotteræs”, og der er sikkert mange produktions- og supply chain-folk, der kan genkende den stressede hverdag, hvor man hele tiden ser ud til at være bagud.

”Planlægningsprocessen kan deles op i fire faser: Strategisk, S&OP, Master Planning og operationel planlægning. I DDMPR isolerer vi de tre første faser og betragter dem som parametre. Derved isolerer vi parametrene fra eksekveringen. DDMPR har en kortsigtet planlægningshorisont, som helt enkelt arbejder med tre kategorier af varelagre: Sikkerhedslager, ADU (average daily usage) og max lagerniveau”, siger han.

Rød, gul og grøn
De tre kategorier bliver i DDMRP udstyret med hver sin farve, nemlig rød, gul og grøn. Den opdeling giver en interessant fleksibilitet, fordi virksomheden kan basere sin eksekvering på det rette mix mellem de tre lagerkategorier og varians.

”DDMRP er baseret på fire principper: Salgsordredrevet, reorder-baseret planlægning, dekoblingspunkter og eksekveringsbaseret planlægning. Det giver en produktionsplanlægning, der er fri for forecast-usikkerhed, baseret på rigtige ordrer, skaber fuld gennemsigtighed og opererer med fastlåste planer”, forklarer han og supplerer:

”Det skaber en positiv effekt i hele produktionskæden med mere præcise og lavere lagerniveauer, bedre kundeservice, kortere gennemløbstider, højere OTIF etc.”

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

Consafe Logistics

Sponseret

Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

Relateret indhold

24.10.2025Implement Consulting Group

Sponseret

Enabling AI in SAP

12.09.2025SCM.dk

Fremtidens supply chain starter med enkelhed – ikke AI

27.08.2025Descartes

Sponseret

Descartes kåret som førende leverandør af cloudbaseret transportstyring og ruteplanlægning af ARC Advisory Group

19.08.2025Blue Ridge Global

Sponseret

Build Resilience Before Disruption Hits: How AI Strengthens Supply Chain Agility

19.08.2025Blue Ridge Global

Sponseret

4 Ways AI Improves Inventory Planning

18.08.2025ROB-EX A/S, now part of GE Vernova

Sponseret

Derfor styrer Proficy Scheduler / ROB-EX vores produktion

15.08.2025ROB-EX A/S, now part of GE Vernova

Sponseret

AVK Plast: Proficy Scheduler / ROB-EX er vores krystalkugle, og nu kan vi meget nemmere forudse ting

15.08.2025Inact ApS

Sponseret

Fra høj kapitalbinding til kontrol med optimerede processer og fælles retningslinjer hos Alfa Laval

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Afvigelseshåndtering og årsagsanalyse

I forbindelse med lukning af afvigelser og andre interne udfordringer er det meget vigtigt at få lavet en ordentlig årsagsanalyse. Årsagsanalysen laves for at identificere de grundlæggende eller underliggende årsager, få dem rettet og dermed forhindre gentagelser. Det sker jo af og til, at vi løser det samme problem igen og igen.

Dato

06.11.2025

Sted

Odense

Implement Consulting Group
Webinar
Unlock revenue growth in manufacturing’s after-sales business

The value of market data in transforming after-sales strategies

Dato

06.11.2025

Tid

08:00

Sted

Online

RELEX Solutions
Konference
Mød RELEX til FMCG Fast Forward

Hvordan navigerer man i en dagligvarebranche, hvor forbrugerne skifter adfærd hurtigere end nogensinde, værdikæden er under pres, og konkurrencen rykker tættere – både fysisk og digitalt?

Dato

06.11.2025

Tid

08:30

Sted

ARKEN Museum of Contemporary Art

Bureau Veritas
Kursus
Plastemballage og cirkulær økonomi

EU-regler og den nye (EU) 2025/40-forordning

Dato

06.11.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

Dansk Standard
Kursus
AI Act i praksis – lovgivning og standarder om kunstig intelligens

På dette endags introduktionskursus får du en gennemgang af AI Act og formålet med regelsættet. Derudover vil du få indblik i ISO/IEC 42001, der opstiller krav til et ledelsessystem for kunstig intelligens (AIMS), og hvordan den kan indgå i arbejdet med AI.

Dato

06.11.2025

Tid

09:00

Sted

CodeNode, Nordhavn

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Jernbaneteknologi, -drift og -kapacitet

På kurset Jernbaneteknologi, -drift og -kapacitet, som også er et diplommodul, lærer du om planlægning, opbygning og drift af jernbaner. Kurset omfatter blandt andet simulering, procesanalyse og driftsanalyse angående både passager- og godstrafik.

Dato

07.11.2025

Tid

08:30

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup