Nye 5G-tests af biler skal muliggøre et samfund uden trafikulykker

Honda tester sin teknologi SAFE SVARM sammen med Verizons 5G-netværk for at øge sikkerheden i bade opkoblede og autonome biler. Målet er at mindske mængden af kunstig intelligens i hver bil og i stedet udnytte cloud-services gennem mobile edge computing (MEC).

Honda og Verizon udforsker tre sikkerhedsscenarier; et fodgængerscenarie, et advarselsscenarie for udrykningskøretøjer og et scenarie, hvor der køres over for rødt, for at demonstrere potentialet ved 5G og MEC. Arkivfoto..

04.05.2021

SCM.dk

Gennem et partnerskab med University of Michigans Mcity, hvor man tester opkoblede og autonome køretøjer, er Honda og Verizon i gang med at undersøge, hvordan ny sikkerhedsteknologi ved hjælp af 5G og mobile edge computing (MEC) kan skabe hurtig og pålidelig kommunikation mellem vejinfrastruktur, køretøjer og fodgængere – og dermed reducere risikoen for kollisioner og redde liv. 

”Hondas forskningssamarbejde med Verizon er et vigtigt skridt i vores flerårige indsats for at udvikle sikkerhedsteknologi til opkoblede køretøjer, så vi kan realisere vores vision om et kollisionsfrit samfund”, siger Ehsan Moradi Pari, ph.d. og research group lead ved Hondas Advanced Technology Research Division i en pressemeddelelse.

Læs også: Mød Spot: Første mobile robot koblet på 5G i Europa

Superhurtig og pålidelig dataoverførsel med lav latency ved hjælp af edge-computing er nemlig afgørende for at skabe sikkerhed for opkoblede køretøjer. Verizons 5G- og MEC-platforme gør det muligt at udnytte stærke cloud-services og at forbedre kommunikationen mellem chauffører, andre biler, trafiklys, fodgængere og udrykningskøretøjer. På den måde opnås en forbedret trusselsdetektering i de situationer, hvor sekunderne har størst betydning. 

”Når man tænker på, at cirka 42.000 mennesker blev dræbt i bilulykker sidste år alene i USA, og at 94 procent af ulykkerne skyldtes menneskelige fejl, kan vores nye teknologier, herunder 5G og MEC, hjælpe bilister med at 'se' ting, før det menneskelige øje kan registrere dem – og med reagere og forhindre kollisioner og i sidste ende med at redde liv”, udtaler Sanyogita Shamsunder, vice president of Technology Development and 5G Labs hos Verizon.

Flyt computerkraften og fjern benspænd

Siden 2017 har Honda udviklet en teknologi til at realisere et kollisionsfrit samfund kaldet SAFE SWARM ™. Ved hjælp af Cellular Vehicle-to-Everything-communication (C-V2X) giver Honda SAFE SWARM ™ køretøjer mulighed for at kommunikere med andre trafikanter og for at dele centrale oplysninger såsom placerings-, hastigheds- og køretøjssensordata. En begrænsning for denne fremgangsmåde er behovet for at udstyre hvert køretøj kunstig intelligens (AI). Ved at anvende 5G er det muligt at flytte AI-funktionerne fra køretøjet til MEC, hvilket reducerer behovet for kunstig intelligens ombord på hvert køretøj. 

"Evnen til at flytte computerkraft ud i ’kanten’ af vores 5G-netværk gennem edge computing er vigtigt for de autonome og opkoblede køretøjer, fordi det hjælper biler med at kommunikere med hinanden i næsten-realtid og med sensorer og kameraer, der er installeret i gader og trafiklys," fortsætter Sanyogita Shamsunder.

Læs også: Nu skal detailhandlen også have gavn af 5G

Ved hjælp af 5G Ultra Wideband og MEC fra Verizon samt V2X udforsker Honda og Verizon tre sikkerhedsscenarier; et fodgængerscenarie, et advarselsscenarie for udrykningskøretøjer og et scenarie, hvor der køres over for rødt.

Hvert af disse scenarier demonstrerer potentialet ved 5G og MEC, når det gælder om at kunne sende sikkerhedsmeddelelser lynhurtigt mellem køretøjer og infrastruktur og på samme tid reducere behovet for komplekse computersystemer på hvert opkoblet køretøj. I fremtiden kan denne teknologi hjælpe med at sikre, at autonome køretøjer er i stand til at kommunikere problemfrit. 

- KCP

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

Consafe Logistics

Sponseret

Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

Relateret indhold

04.11.2025SCM.dk

SCM Agendaen #24: Robusthed i forsyningskæderne via AI-drevet software

04.11.2025SCM.dk

Hvordan håndterer du risikostyring og compliance i forsyningskæden?

03.11.2025SCM.dk

De rigestes livsstil forværrer klimakrisen

31.10.2025amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

Du kan ikke styre det, du ikke kan se: Håndtering af miljømæssige risici i globale forsyningskæder

31.10.2025amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

30.10.2025SCM.dk

22 virksomheder omdanner data til forretningsressourcer

30.10.2025SCM.dk

Rekordmange ejerledere overvejer at sælge

27.10.2025Bureau Veritas

Sponseret

Ekstern sikkerhedsrådgivning hos Blue Water Shipping

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dematic
Messe
Logistik & Transport

Logistik & Transport is the Nordic region’s leading trade fair and conference for logistics and transport solutions, held annually at Svenska Mässan in Gothenburg. The event is the key meeting place for the entire logistics and transport industry. It brings together stakeholders from all parts of the sector to network, exchange experiences, and create new business opportunities.

Dato

04.11.2025

Tid

09:00

Sted

Gothenburg

Dansk Standard
Kursus
Sådan integrerer du et energi- og miljøledelsessystem, ISO 50001 og ISO 14001

Ledelsesstandarderne for miljøledelse ISO 14001 og energiledelse ISO 50001 har begge til hensigt at understøtte organisationer i at opnå løbende forbedringer af deres miljø- og energiforhold. På kurset bliver du introduceret til standardernes krav og får indsigt i, hvordan de to standarder kan integreres i et samlet ledelsessystem.

Dato

05.11.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Lokale 0, Göteborg Plads 1, 2150 Nordhavn

Dansk Standard
Kursus
Diplomkursus i Energiledelse - ISO 50001

Med ISO 50001 bliver du klar til at efterleve det nye Energy Efficiency Directive, der i 2024 vil gøre det lovpligtigt for flere virksomheder end hidtil at implementere et certificeret energiledelsessystem eller gennemføre et energisyn.

Dato

05.11.2025

Sted

Dansk Standard, Nordhavn

Bureau Veritas
Kursus
Intro til NIS2

- Hvad er det, hvad betyder det, og hvordan kommer vi i gang?

Dato

05.11.2025

Tid

08:00

Sted

Fredericia

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Afvigelseshåndtering og årsagsanalyse

I forbindelse med lukning af afvigelser og andre interne udfordringer er det meget vigtigt at få lavet en ordentlig årsagsanalyse. Årsagsanalysen laves for at identificere de grundlæggende eller underliggende årsager, få dem rettet og dermed forhindre gentagelser. Det sker jo af og til, at vi løser det samme problem igen og igen.

Dato

06.11.2025

Sted

Odense

Implement Consulting Group
Webinar
Unlock revenue growth in manufacturing’s after-sales business

The value of market data in transforming after-sales strategies

Dato

06.11.2025

Tid

08:00

Sted

Online