Nye amerikanske gebyrer kan koste 20 milliarder kroner
Containerrederier med tilknytning til Kina står til at få en milliardregning, når USA efter planen fra 14. oktober indfører nye havneafgifter på kinesiske skibe og kinesiskbyggede fartøjer. Det vil dog tilsyneladende ikke ramme Maersk. Kina gør klar til gengældelse.
COSCO og OOCL vil blive hårdest ramt af de kommende amerikanske havnegebyrer.. Foto: COSCO
Ifølge en analyse fra Alphaliner kan de ti største rederier samlet komme til at betale 3,2 milliarder dollar - godt 20 milliarder kroner - i 2026, hvis flådernes nuværende kapacitet til USA fastholdes. Hårdest ramt bliver COSCO og datterselskabet OOCL med en forventet regning på 1,53 milliarder dollar. Israelske ZIM, ONE og CMA CGM vurderes at skulle betale henholdsvis 510 millioner, 363 millioner og 335 millioner dollar.
Gebyrerne betyder i praksis store forskelle: Fra 2.121 dollar pr. teu for COSCO’s USA-flåde til blot 26 dollar per teu for Maersk.
Det danske rederi har dog tidligere meldt ud, at de planlagte gebyrer ikke forventes at komme til at ramme Maersk.
“Det kommer ikke til at koste noget. Hverken for os eller vores kunder,” sagde Vincent Clerc, CEO i Maersk i maj.
Det skyldes, at Maersk kan omfordele kapaciteten og sørge for, at de skibe, der er bygget i Kina, ikke behøver at sejle til USA, forklarede han.
Kina har på forhånd varslet modforanstaltninger. Premierminister Li Qiang underskrev i weekenden et dekret fra Statsrådet, der giver mulighed for at indføre modsvarende tiltag mod lande eller regioner, som indfører diskriminerende restriktioner mod kinesiske operatører, skibe eller besætninger i international skibsfart.
”Disse modforanstaltninger omfatter – men er ikke begrænset til – opkrævning af særlige gebyrer på deres (USA´s, red.) skibe, når de anløber kinesiske havne, forbud eller begrænsninger i adgangen til kinesiske havne samt forbud eller restriktioner mod organisationer eller enkeltpersoner i forhold til at få adgang til Kina-relaterede maritime data eller drive international skibsfart og tilknyttede tjenester til og fra kinesiske havne,” hedder det i en ny kinesisk bekendtgørelse, der blev offentliggjort mandag, skriver South China Morning Post.
Hvordan beslutningen konkret vil ramme og hvilke konsekvenser, tiltagene vil få, står endnu ikke klart.
-emte