Nye tal: Positive tendenser for engros- og detailhandlen i 2021’s Q3

Engros- og detailhandlen har for 3. kvartal i 2021 set en positiv udvikling i omsætningen, antallet af beskæftigede og antallet af konkurser. Det peger i retning af, at 2021 bliver et rekordår i form af rekordhøj omsætning, rekordmange beskæftigede og rekord få konkurser for både engroshandlen og detailhandlen.

Foto: 123RF.

04.02.2022

SCM.dk

Indenfor engroshandlen lander omsætningen for tredje kvartal i 2021 på 268 milliarder kroner, hvilket er den højeste kvartalsvise omsætning siden statistikkens oprindelse og slår altså rekorden fra andet kvartal i 2021. Det er en stigning på hele 13,8 procent sammenlignet med samme periode sidste år. 

Detailhandlens omsætningen i tredje kvartal 2021 er steget med 5,4 procent til 101 milliarder kroner, sammenlignet med samme periode året før. Selvom omsætningen ikke er helt på højde med den rekordhøje omsætning på 102 milliarder kroner for andet kvartal i 2021, er det fortsat en væsentlig fremgang i forhold til samme periode året før.  

Engroshandlen har set en rekordhøj omsætning 

Samtlige brancher har bidraget til den rekordhøje omsætning for engroshandlen. Der er dog store forskelle i, hvor stor fremgangen blandt brancherne har været. Det er i særlig høj grad engroshandel med husholdningsartikler, engroshandel med informations- og kommunikationsudstyr og branchen anden specialiseret engroshandel og ikke-specialiseret engroshandel, der med stigninger på henholdsvis 5,6 procent (+3,6 mia. kr.), 20,2 procent (+3,6 mia. kr.) og 33,4 procent (+20,1 mia. kr.), sammenlignet med samme periode sidste år, der har bidraget til den overordnede stigning indenfor engroshandlen for tredje kvartal i 2021. Derimod har branchen agenturhandel, med en stigning på blot 0,2 procent (+ 22 mio. kr.) for 2021’s tredje kvartal sammenlignet med samme periode sidste år, ikke bidraget betydeligt til den samlede udvikling indenfor engroshandlen.  

Udover de høje omsætninger, der har været indenfor engroshandlen, har der også været rekordmange beskæftigede og historisk set få konkurser. I tredje kvatal i 2021 har der været hele 150.612 fuldtidsbeskæftigede, hvilket er 2,48 procent højere end samme tid sidste år og blot 48 konkurser, hvilket er 30 procent færre sammenlignet med samme periode sidste år. 

Detailhandlen har set stigninger i omsætningen i samtlige underbrancher 

Det er set en stigning på tværs af alle underbrancher i detailhandlen, i forhold til samme periode sidste år. Dog er der store forskelle i, hvor meget underbrancherne har bidraget til den positive udvikling. Det er i særlig høj grad brancherne servicestationer og detailhandel med husholdningsudstyr i specialforretninger, der med stigninger på henholdsvis 19 procent (+1,6 mia. kr.) og 5 procent (+1,2 mia. kr.), sammenlignet med samme periode sidste år, har været medvirkende til stigningen i omsætningen indenfor detailhandlen for tredje kvartal i 2021. Hvorimod det mindste bidrag til væksten for detailhandlen kommer fra branchen detailhandel med informations- og telekommunikationsudstyr i specialforretninger, der har set en stigning på 3,7 procent (+0,038 mia. kr.) for 2021’s tredje kvartal sammenlignet med samme periode sidste år.  

Fuldtidsbeskæftigelsen for detailhandlen er for 2021’s tredje kvartal ligeledes rekordhøj. Her har der været 136.598 fuldtidsbeskæftigede, hvilket ikke er set højere siden tredje kvartal i 2009, og er en stigning på 5,8 procent sammenlignet med samme periode sidste år.   

- KCP

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

Consafe Logistics

Sponseret

Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

Relateret indhold

04.11.2025SCM.dk

Naturen skal give afkast: Ny dansk virksomhed vil gøre det muligt at investere i biodiversitet

04.11.2025SCM.dk

Global handel demonstrerer overraskende modstandskraft

03.11.2025SCM.dk

Erhvervstilliden blandt SMV’er når laveste niveau i næsten to år

03.11.2025Brother Nordic A/S

Sponseret

Linerless labels: Spar penge, tag hensyn til miljøet og minimer spild

03.11.2025SCM.dk

Valg af søfragts-partner kan gøre kæmpeforskel for dit scope 3 (og bundlinjen)

31.10.2025PALOMAT

Sponseret

Kom til Automationsdag hos BILA - Oplev automation hands on🤖

31.10.2025SCM.dk

Kombinationen af fysisk og psykisk pres fordobler risikoen for tidlig tilbagetrækning

31.10.2025SCM.dk

150 ledere og futurister peger mod en ny verdensorden

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dematic
Messe
Logistik & Transport

Logistik & Transport is the Nordic region’s leading trade fair and conference for logistics and transport solutions, held annually at Svenska Mässan in Gothenburg. The event is the key meeting place for the entire logistics and transport industry. It brings together stakeholders from all parts of the sector to network, exchange experiences, and create new business opportunities.

Dato

04.11.2025

Tid

09:00

Sted

Gothenburg

Dansk Standard
Kursus
Sådan integrerer du et energi- og miljøledelsessystem, ISO 50001 og ISO 14001

Ledelsesstandarderne for miljøledelse ISO 14001 og energiledelse ISO 50001 har begge til hensigt at understøtte organisationer i at opnå løbende forbedringer af deres miljø- og energiforhold. På kurset bliver du introduceret til standardernes krav og får indsigt i, hvordan de to standarder kan integreres i et samlet ledelsessystem.

Dato

05.11.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Lokale 0, Göteborg Plads 1, 2150 Nordhavn

Dansk Standard
Kursus
Diplomkursus i Energiledelse - ISO 50001

Med ISO 50001 bliver du klar til at efterleve det nye Energy Efficiency Directive, der i 2024 vil gøre det lovpligtigt for flere virksomheder end hidtil at implementere et certificeret energiledelsessystem eller gennemføre et energisyn.

Dato

05.11.2025

Sted

Dansk Standard, Nordhavn

Bureau Veritas
Kursus
Intro til NIS2

- Hvad er det, hvad betyder det, og hvordan kommer vi i gang?

Dato

05.11.2025

Tid

08:00

Sted

Fredericia

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Afvigelseshåndtering og årsagsanalyse

I forbindelse med lukning af afvigelser og andre interne udfordringer er det meget vigtigt at få lavet en ordentlig årsagsanalyse. Årsagsanalysen laves for at identificere de grundlæggende eller underliggende årsager, få dem rettet og dermed forhindre gentagelser. Det sker jo af og til, at vi løser det samme problem igen og igen.

Dato

06.11.2025

Sted

Odense

Implement Consulting Group
Webinar
Unlock revenue growth in manufacturing’s after-sales business

The value of market data in transforming after-sales strategies

Dato

06.11.2025

Tid

08:00

Sted

Online