Nyt digitalt importsystem skaber bekymring blandt speditører

Virksomheder frygter ineffektivitet og ekstraomkostninger, hvis DMS Import ikke tilpasses den praktiske virkelighed

Hos Danske Speditører følges implementeringen af det nye digitale importsystem tæt, og der rejses bekymring for, om systemet i praksis kommer til at understøtte virksomhedernes operative behov. Foto: 123rf.com

11.06.2025

SCM.dk

Et nyt digitalt importsystem, DMS Import, gik i drift den 7. juni 2025. Systemet vil blive implementeret i etaper med løbende tilpasninger over sommeren og en større teknisk opdatering planlagt til september. Det eksisterende importsystem forventes herefter udfaset, men der er endnu ikke fastsat en endelig lukkedato. Det er Toldstyrelsen, der står bag det nye system.

Hos Danske Speditører følges implementeringen tæt, og der rejses bekymring for, om systemet i praksis kommer til at understøtte virksomhedernes operative behov. Toldstyrelsen vurderer systemets funktionalitet ud fra lovgivningsmæssige krav – men ikke nødvendigvis ud fra, hvordan arbejdsgangene i speditør- og logistikvirksomheder fungerer i virkeligheden.

”Der er en reel risiko for, at virksomheder bliver nødt til at arbejde uden om systemet – med midlertidige løsninger, der både kan skabe usikkerhed og fordyre håndteringen, særligt når der er tale om tidskritisk eller følsomt gods”, siger Jakob Størling, som gennem længere tid har fulgt udviklingen af importsystemerne.

Danske Speditører har eksempelvis peget på, at der stadig mangler afklaring på centrale funktioner og integrationsmuligheder, som har stor betydning for systemets anvendelighed i praksis.

Læs også: Clarksons: Skibsfartens grønne omstilling fortsætter trods geopolitiske rystelser

Danske Speditører arbejder aktivt i dialog med myndighederne for at sikre, at det nye system bliver reelt funktionsdygtigt, før det gamle udfases. Målet er at undgå flaskehalse, fejlbehandlinger og unødvendige omkostninger for virksomheder, der dagligt håndterer tusindvis af tolddeklarationer.

”Vi ønsker en stabil og gennemprøvet løsning, før virksomhederne tvinges til at migrere helt over. Et nyt system må ikke betyde tabt tid eller tabt tillid”, slutter Jakob Størling.

Jakob Størling opfordrer medlemmer til løbende at orientere sig om ændringer og stille spørgsmål via Danske Speditørers faglige netværk og rådgivning.

Kilde: Danske Speditører

/ PiB

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Effektivitet, komfort og lavere omkostninger: Derfor vælger flere den nye Traigo48 fra Toyota

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Relateret indhold

24.06.2025SCM.dk

Usikkerhed omkring Hormuz-strædet fortsætter

24.06.2025SCM.dk

Aarhus Havn sætter rekord for antal containerhåndteringer

24.06.2025SCM.dk

Advarer skibe mod at passere Hormuz-strædet

24.06.2025SCM.dk

Blue Water samler kræfterne i Aarhus

24.06.2025SCM.dk

Flere lette el-lastbiler og el-varebiler på vejene i maj

23.06.2025SCM.dk

Iran gør klar til at lukke Hormuz-strædet

19.06.2025SCM.dk

Flaskehalse i globale fragtkæder flytter fra sø til havneterminaler

19.06.2025SCM.dk

Dagligvarelogistik øger Frode Laursens omsætning med 5 procent

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle