Organisation: Luftfragtindustri bør sætte egne standarder mod madspild

Aktørerne i den internationale luftfragtsektor bør arbejde sammen for at skabe sin egne standarder, der kan adressere en fragmenteret forsyningskæde, hvor en tredjedel af al produceret mad går tabt, mener brancheorganisationen Cool Chain Association.

Luftfragtindustrien skal selv sætte standarder for at forhindre madspild, mener CCA..

25.06.2018

SCM.dk

Under overskriften ‘A World Without Food Waste – what can air cargo deliver?’, samledes ledere og andre topfolk fra den kølekædeindustri, som fragter enorme mængder madvarer rundt på planeten, og derfor har sin andel i det massive spild. Og det kan man ikke ignorere, lød det ifølge Lloyd's Loading List.

Flere talere pegede på behovet for samarbejde, gennemsigtighed og datadeling, såvel som bedre uddannelse af producenterne og bedre faciliteter, der kan løfte kvaliteten af en ’fragmenteret og afbrudt forsyningskæde”.

”En standard for letfordærvelige varer (perishables, red.) skal være i stil med den, man har i medicinalindustrien, og over de næste to år som formand, vil jeg arbejde for præcis det”, sagde CCA-direktør Stavros Evangelakakis, der også er chef for medicinalvarer og letfordærveligt gods i lokale Cargolux.

”Vi skal sigte efter kvalitet, og vi skal ikke vente på, at andre aktører kommer med noget, vi skal kigge indad og handle nu”, tilføjede han.

Information findes allerede
Kvalitetsstandarden for lufttransport af medicinalvarer, certificeringsprogrammet IATA CEIV Pharma, bliver håndteret af International Air Transport Association (IATA), og her meldte man ud allerede sidste år, at organisationen overvejer at udvide programmet til at omfatte bl.a. de letfordærvelige varer.

Ifølge IATAs chef for special cargo, Andrea Gruber, vil man i løbet af i år undersøge potentialet for et ‘CEIV Fresh’-program sammen med industrien.

”Mange virksomheder har investeret meget tid og infrastruktur i temperaturstyrede miljøer, så de har allerede et ben inden for i perishables-sektoren. Vi vil tage et skridt ad gangen, men det her er helt sikkert på vores radar, og vi får feedback og samarbejde fra industrien omkring programmet”, sagde hun.

Læs også: Worldwide Flight Services åbner medicinalfaciliteter i Københavns lufthavn

Den nødvendige viden for at forbedre fødevareforsyningskæden er faktisk allerede tilstede, sagde en af konferencens hovedtalere, konsulent for forhindring af madspild Philippe Schuler, der også forsker i perishable-kølekæder for CCA, som har sat ham til at undersøge papaya-frugternes vej fra Brasilien til Europa, med fokus på spild undervejs.

”Informationen skal gøre tilgængelig. Når vi alle sammen har adgang til dataene, kan vi gå i gang med at løse problemerne”, sagde han.

-AK

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

Hans Schourup A/S

Sponseret

Humanoide robotter – den næste game changer i logistik og produktion

Relateret indhold

22.12.2025SCM.dk

Forsvarsministeren afviser at producere fregatter i Danmark

22.12.2025SCANLOX ApS

Sponseret

Glædelig jul & godt nytår fra SCANLOX teamet

19.12.2025SCM.dk

DMI åbner ny vejr-tidsmaskine til brug for grønne forretninger og klimatilpasning

18.12.2025SCM.dk

Dansk model skal samle et grønt europæisk energisystem

16.12.2025SCANLOX ApS

Sponseret

AMR er mere end bare en trend

16.12.2025SCM.dk

Her er Europas bedste supply chain leder 2025

15.12.2025SCM.dk

EU om grøn strøm: Nyt udspil skal sænke elregningen og styrke uafhængigheden

11.12.2025SCM.dk

ESG-rapportering: Omnibussen er nu et skridt tættere på målstregen

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Seneste temaer

Se alle

Events

Se alle