Planlægning skal balancere ordrevækst og forsyningskvaler

Proaktiv planlægning giver højere resiliens og lavere bullwhip-effekt i Dinex’ forsyningskæde. Men det er ikke let i en tid, hvor ordrebøgerne bugner, og forsyningerne halter samt stiger i pris. Sales & operations planning er det væsentligste redskab.

”Vi har også lagt en toårig horisont ind i vores S&OP, hvor vi ser på vores værdikæder med det lange lys. Kan alle dele af værdikæden følge med udviklingen på længere sigt? Skal vi investere i nye maskiner og teknologier? Det involverer scenario-planlægning samt tværfaglige input på tværs af vores organisation", fortæller Mads Kaa Schou Nielsen. Foto: Dinex.

22.03.2022

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

Rundt omkring i verden kører lastbiler og andre tunge køretøjer i byggeindustri og landbrug rundt med udstødningssystemer samt partikelfiltre, der er produceret af den danske virksomhed Dinex med hovedsæde i Middelfart. Dinex betragter sig selv som en cleantech-virksomhed og har en erklæret målsætning om at levere ren luft til hele verden.

Markedet for udstødningssystemer til tunge køretøjer er et komplekst marked under hårdt pres for at levere stadig mere innovative systemer, der renser forbrændingsmotorernes udstødning. Dinex’ marked er groft sagt delt op i to segmenter, nemlig OEM og AEM. OEM er produktion af systemer, der indgår direkte i forskellige køretøjsproducenters færdige produkt; og AEM er reservedele til eftermarkedet. Mads Kaa Schou Nielsen er ansvarlig for den globale forsyningskæde i Dinex’ OEM-division.

Vores S&OP-proces er det primære værktøj til at opsamle data og træffe de rigtige beslutninger, så vi hele tiden kan balancere efterspørgsel med kapacitet og forsyninger”, fortæller Mads Kaa Nielsen. Foto: Dinex..

Resiliens, ordrevækst og forsyningskvaler
”Vores største udfordring er at sikre resiliens i vores forsyningskæde. Man kan sige, at baggrunden for udfordringen er et luksusproblem, fordi vi oplever stærk stigning i efterspørgslen. Det er en udfordring for os at få nok produkter ud af vores kapacitet”, fortæller han og supplerer:

”Vi har samtidig udfordringer på forsyningssiden. Vores leverandører i Kina er lige nu belastet af Kinas nul-covid-19 politik, som forstyrrer leverancer ganske meget. Derudover er der flaskehalse-problemer i europæiske havne og logistik-knudepunkter, corona-forstyrrelser i produktionen, almindelige nedbrud af maskiner og ikke mindst mangel på ressourcer som for eksempel stål og mikrochips”.

Læs også: Skarpere lager kan løfte bæredygtighed markant

Holder øje med mulige bullwhip-effekter
Han fremhæver også, at Dinex har særlig opmærksomhed på om, der er såkaldte bullwhip-effekter på spil. Bullwhip-effekter er også kendt som Forrester-effekter og dækker over, at der kan opstå en kunstig forstærkning af efterspørgsel i en forsyningskæde, fordi hvert led i kæden opbygger sikkerhedslagre. Sammenlagt kan det give meget betydelige opbygninger af sikkerhedslagre, som på et tidspunkt, når sikkerhedslagrene når et vist niveau, vil skabe store og forstyrrende udsving i hele forsyningskæden.

”Vi kan ikke sige noget med sikkerhed, men vi er opmærksomme på, at der kan være bullwhip-effekter på spil i vores forsyningskæde – altså en vis hamstring af materialer og produkter for at være på den sikre side. Vi har et tæt samarbejde med mange af vores OEM-kunder, og vi arbejder hele tiden på at opnå endnu mere gennemsigtighed i deres forecasts og ordresituation. Vores S&OP-proces er det primære værktøj til at opsamle data og træffe de rigtige beslutninger, så vi hele tiden kan balancere efterspørgsel med kapacitet og forsyninger”, fortæller Mads Kaa Nielsen.

Om Mads Kaa Schou Nielsen

  • Aktuel position: Global Supply Chain & VSM Manager – OEM, Dinex.
  • Uddannelse: Diplomingeniør fra SDU og i gang med MBA på SDU.
  • Erhvervserfaring: 5 års erfaring fra forskellige ansvarsområder i Dinex Supply Chain. Flere års erfaring som lagermedarbejder hos BC Catering og som logistikassistent hos Ikea.

Ser to år frem i tiden
Han peger også på, at Dinex både arbejder med løbende at undersøge alternativer i deres leverandørbase og at overgå til mere regional sourcing for at reducere leveringstider, klimabelastning og risici.

”Vi har også lagt en toårig horisont ind i vores S&OP, hvor vi ser på vores værdikæder med det lange lys. Kan alle dele af værdikæden følge med udviklingen på længere sigt? Skal vi investere i nye maskiner og teknologier? Det involverer scenario-planlægning samt tværfaglige input på tværs af vores organisation. Her ser vi på, hvad der sker hos vores kunder og kunders kunder, på generelle tendenser og samler op på vores egen viden opsamlet internt. Vi har utrolig meget viden internt, som vi hele tiden forsøger at blive bedre til at indsamle, strukturere og analysere på”, fortæller han.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Denne artikel er del af et tema:

Tema om planlægning 2022

Relateret indhold

03.05.2024SCM.dk

Ny rapport fra 2030-panelet: Danskerne forbruger og smider mere ud end nogensinde før

03.05.2024SCM.dk

SMV’er får nye værktøjer til at fastholde og rekruttere unge medarbejdere

08.12.2023Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Bæredygtig materialehåndtering i logistikterminalen

08.12.2023TECSYS A/S

Sponseret

Modernisering og effektivisering af distribution gennem Tecsys Transport Management System

01.12.2023Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Supply chain planning er 90 procent mennesker

27.10.2023SCM.dk

Udviklingen af demand planning står bomstille

24.10.2023SCM.dk

Tre stærke egenskaber ved supply chain planlægning

13.10.2023SCM.dk

Vi skal undre os sammen på tværs for at blive bedre

Jobmarked

Se alle

Apport Systems A/S

Bliv Test Manager hos Apport Systems A/S – en af Nordens førende WMS-udbydere.

Syntes du, at teknologi og kvalitet inden for softwareudvikling er drønspændende? Og er du ferm til software test og test-processer? Fantastisk - så er det måske dig, der skal være en del af Apport teamet som vores nye Test Manager.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Mechanical Engineer

Drømmer du om at arbejde med komplekse og højteknologiske løsninger?

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Category Manager - med primært fokus på projektindkøb

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Vi er en virksomhed i udvikling og søger derfor en erfaren Category Manager til at styrke vores indkøbsteam. Vores dedikation til innovation har gjort os til en førende aktør i branchen. Som Category Manager hos Körber bliver du en del af et passioneret og resultatorienteret team, hvor din erfaring vil spille en central rolle i at udvikle vores indkøbsstrategi og forbedre vores leverandørnetværk.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Project Engineer - Controls

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Som vores nye Project Engineer - Controls bliver det derfor også en central del af din hverdag, som del af et passioneret og internationalt team der hver dag arbejder for at bringe automation og PLC til nye højder.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle