Planlægning skal balancere ordrevækst og forsyningskvaler

Proaktiv planlægning giver højere resiliens og lavere bullwhip-effekt i Dinex’ forsyningskæde. Men det er ikke let i en tid, hvor ordrebøgerne bugner, og forsyningerne halter samt stiger i pris. Sales & operations planning er det væsentligste redskab.

”Vi har også lagt en toårig horisont ind i vores S&OP, hvor vi ser på vores værdikæder med det lange lys. Kan alle dele af værdikæden følge med udviklingen på længere sigt? Skal vi investere i nye maskiner og teknologier? Det involverer scenario-planlægning samt tværfaglige input på tværs af vores organisation", fortæller Mads Kaa Schou Nielsen. Foto: Dinex.

22.03.2022

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

Rundt omkring i verden kører lastbiler og andre tunge køretøjer i byggeindustri og landbrug rundt med udstødningssystemer samt partikelfiltre, der er produceret af den danske virksomhed Dinex med hovedsæde i Middelfart. Dinex betragter sig selv som en cleantech-virksomhed og har en erklæret målsætning om at levere ren luft til hele verden.

Markedet for udstødningssystemer til tunge køretøjer er et komplekst marked under hårdt pres for at levere stadig mere innovative systemer, der renser forbrændingsmotorernes udstødning. Dinex’ marked er groft sagt delt op i to segmenter, nemlig OEM og AEM. OEM er produktion af systemer, der indgår direkte i forskellige køretøjsproducenters færdige produkt; og AEM er reservedele til eftermarkedet. Mads Kaa Schou Nielsen er ansvarlig for den globale forsyningskæde i Dinex’ OEM-division.

Vores S&OP-proces er det primære værktøj til at opsamle data og træffe de rigtige beslutninger, så vi hele tiden kan balancere efterspørgsel med kapacitet og forsyninger”, fortæller Mads Kaa Nielsen. Foto: Dinex..

Resiliens, ordrevækst og forsyningskvaler
”Vores største udfordring er at sikre resiliens i vores forsyningskæde. Man kan sige, at baggrunden for udfordringen er et luksusproblem, fordi vi oplever stærk stigning i efterspørgslen. Det er en udfordring for os at få nok produkter ud af vores kapacitet”, fortæller han og supplerer:

”Vi har samtidig udfordringer på forsyningssiden. Vores leverandører i Kina er lige nu belastet af Kinas nul-covid-19 politik, som forstyrrer leverancer ganske meget. Derudover er der flaskehalse-problemer i europæiske havne og logistik-knudepunkter, corona-forstyrrelser i produktionen, almindelige nedbrud af maskiner og ikke mindst mangel på ressourcer som for eksempel stål og mikrochips”.

Læs også: Skarpere lager kan løfte bæredygtighed markant

Holder øje med mulige bullwhip-effekter
Han fremhæver også, at Dinex har særlig opmærksomhed på om, der er såkaldte bullwhip-effekter på spil. Bullwhip-effekter er også kendt som Forrester-effekter og dækker over, at der kan opstå en kunstig forstærkning af efterspørgsel i en forsyningskæde, fordi hvert led i kæden opbygger sikkerhedslagre. Sammenlagt kan det give meget betydelige opbygninger af sikkerhedslagre, som på et tidspunkt, når sikkerhedslagrene når et vist niveau, vil skabe store og forstyrrende udsving i hele forsyningskæden.

”Vi kan ikke sige noget med sikkerhed, men vi er opmærksomme på, at der kan være bullwhip-effekter på spil i vores forsyningskæde – altså en vis hamstring af materialer og produkter for at være på den sikre side. Vi har et tæt samarbejde med mange af vores OEM-kunder, og vi arbejder hele tiden på at opnå endnu mere gennemsigtighed i deres forecasts og ordresituation. Vores S&OP-proces er det primære værktøj til at opsamle data og træffe de rigtige beslutninger, så vi hele tiden kan balancere efterspørgsel med kapacitet og forsyninger”, fortæller Mads Kaa Nielsen.

Om Mads Kaa Schou Nielsen

  • Aktuel position: Global Supply Chain & VSM Manager – OEM, Dinex.
  • Uddannelse: Diplomingeniør fra SDU og i gang med MBA på SDU.
  • Erhvervserfaring: 5 års erfaring fra forskellige ansvarsområder i Dinex Supply Chain. Flere års erfaring som lagermedarbejder hos BC Catering og som logistikassistent hos Ikea.

Ser to år frem i tiden
Han peger også på, at Dinex både arbejder med løbende at undersøge alternativer i deres leverandørbase og at overgå til mere regional sourcing for at reducere leveringstider, klimabelastning og risici.

”Vi har også lagt en toårig horisont ind i vores S&OP, hvor vi ser på vores værdikæder med det lange lys. Kan alle dele af værdikæden følge med udviklingen på længere sigt? Skal vi investere i nye maskiner og teknologier? Det involverer scenario-planlægning samt tværfaglige input på tværs af vores organisation. Her ser vi på, hvad der sker hos vores kunder og kunders kunder, på generelle tendenser og samler op på vores egen viden opsamlet internt. Vi har utrolig meget viden internt, som vi hele tiden forsøger at blive bedre til at indsamle, strukturere og analysere på”, fortæller han.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Prøv næste generation af gaffeltrucks hos Toyota Material Handling i Vejle

SSI Schäfer

Sponseret

SSI SCHAEFER samarbejder med Coop om et af Europas største automatiserede distributionscentre

Denne artikel er del af et tema:

Tema om planlægning 2022

Relateret indhold

12.09.2025SCM.dk

Fremtidens supply chain starter med enkelhed – ikke AI

27.08.2025Descartes

Sponseret

Descartes kåret som førende leverandør af cloudbaseret transportstyring og ruteplanlægning af ARC Advisory Group

19.08.2025Blue Ridge Global

Sponseret

Build Resilience Before Disruption Hits: How AI Strengthens Supply Chain Agility

19.08.2025Blue Ridge Global

Sponseret

4 Ways AI Improves Inventory Planning

18.08.2025ROB-EX A/S, now part of GE Vernova

Sponseret

Derfor styrer Proficy Scheduler / ROB-EX vores produktion

15.08.2025ROB-EX A/S, now part of GE Vernova

Sponseret

AVK Plast: Proficy Scheduler / ROB-EX er vores krystalkugle, og nu kan vi meget nemmere forudse ting

15.08.2025Inact ApS

Sponseret

Fra høj kapitalbinding til kontrol med optimerede processer og fælles retningslinjer hos Alfa Laval

05.08.2025Roima Intelligence

Sponseret

PODCAST: S&OP Masterclass om variabilitet i efterspørgslen

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
KNAPP A/S
Seminar
Morgenmad hos KNAPP

Deltag i vores undersøgelse af teknologierne bag et højautomatiseret lager. For dem, der vil vide mere om forskellige automatiseringsløsninger og hvilke områder de er bedst egnede til.

Dato

15.10.2025

Tid

07:30

Sted

KNAPP Nordics kontor | Hyllie Vattenparksgata 12, Malmö (lige over broen)

Fellowmind Denmark A/S
Webinar
Always Azure – Skab værdi med Microsoft Azure

Vil du være på forkant med det nyeste i Azure og få konkrete idéer til, hvordan du udnytter platformen bedst muligt i din virksomhed?

Dato

20.10.2025

Tid

13:00

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
Bliv klar til NIS2 med ISO 27001 - diplomkursus

På dette to-dages kursus får du en gennemgang af kravene i EU's NIS2-direktiv med fokus på, hvordan du kan efterleve og implementere kravene i praksis med ISO/IEC 27001 - ledelsessystem for informationssikkerhed.

Dato

21.10.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Sal 2, Göteborg Plads 1, 2150 Nordhavn

Dansk Standard
Kursus
NIS2 i praksis – med ISO/IEC 27001 som fundament for compliance

På dette diplomkursus får du overblik over NIS2-kravene i praksis, og du lærer, hvordan ISO/IEC 27001 kan bruges som en praktisk ramme til at styrke jeres informationssikkerhed og sikre compliance med den nye NIS2-lov.

Dato

21.10.2025

Sted

Dansk Standard, Nordhavn

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Grundlæggende miljøledelse

Formålet med kurset er at give deltagerne et grundlæggende kendskab til miljøledelsessystemer, kravene i ISO 14001:2015 og de forretningsfordele, der er knyttet til systematisk arbejde med et miljøledelsessystem.

Dato

22.10.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Strategisk udvikling af ledelsessystemer

Hvordan sikrer vi, at ledelsessystemet leverer et effektivt bidrag til virksomhedens strategiudvikling?

Dato

23.10.2025

Sted

Odense