PostNord fortsætter væksten: Stærk pakkeforretning og lavere omkostninger driver resultatet
I andet kvartal viser PostNord markant fremgang, drevet af B2C-pakker og effektiviseringer. Samtidig forbereder koncernen sig på udfasning af brevpost i Danmark og byder svenske reformer velkommen, mens klimaambitionen løftes til netto-nul i 2040.
”Det er positivt at se, hvordan vores forbedringstiltag giver klare resultater helt i overensstemmelse med planen. Vi har kombineret et fokuseret omkostningsarbejde med fortsatte investeringer i vores kundetilbud – især i pakkeforretningen, hvor markedet fortsat viser attraktiv vækst”, siger Annemarie Gardshol, koncernchef og administrerende direktør i PostNord. Foto: PostNord
”Det er positivt at se, hvordan vores forbedringstiltag giver klare resultater helt i overensstemmelse med planen. Vi har kombineret et fokuseret omkostningsarbejde med fortsatte investeringer i vores kundetilbud – især i pakkeforretningen, hvor markedet fortsat viser attraktiv vækst”, siger Annemarie Gardshol, koncernchef og administrerende direktør i PostNord.
PostNord Danmark meddelte i første kvartal, at virksomheden indstiller brevvirksomheden fra 2026. I andet kvartal har vi påbegyndt arbejdet med at tilpasse organisationen til de nye forudsætninger.
Læs også: Danske erhvervsledere frygter handelskrigens konsekvenser
Fra PostNord lyder det, at man i Sverige løbende tilpasser forretningen, hvilket også omfatter prisjusteringer for fortsat at kunne drive en landsdækkende, selvfinansieret og lønsom brevforretning. I begyndelsen af juli fremlagde den svenske regering et forslag til ændringer af postforordningen, som foreslås at træde i kraft i 2026. PostNord hilser forslaget velkommen, og ser det som et vigtigt skridt i retning af at sikre en langsigtet bæredygtig posttjeneste i hele Sverige. Ændringen skaber bedre forudsætninger for at tilpasse aktiviteterne til de reducerede brevmængder og gør det muligt for PostNord Sverige at fortsætte med at levere brevtjenester af høj kvalitet.
Fra PostNord lyder det endvidere, at det at reducere klimapåvirkningen længe har været højt prioriteret. Det er en vigtig del af at imødekomme kundernes forventninger og sikre vores konkurrenceevne over tid. Vi hæver nu ambitionerne yderligere ved at sætte et langsigtet mål om netto-nuludledning i værdikæden inden 2040.
Kilde: PostNord
/ PiB