PostNord genoptager vareforsendelser til USA efter nye toldregler
Med en ny PDDP-tjeneste håndterer PostNord nu toldafgifter på afsenderens vegne og gør det igen muligt for både private og virksomheder at sende varer til USA og Puerto Rico op til julesæsonen
De amerikanske toldregler fjernede de minimis-undtagelsen for import af varer med lav værdi. Ifølge de nye regler, skal der nu betales told af varer til en værdi af under 800 USD, mens gaver mellem privatpersoner til en værdi under 100 USD samt breve og personlig korrespondance fortsat er undtaget og ikke kræver tolddeklaration. Foto: PostNord
Den 23. oktober 2025 genoptog PostNord forsendelser med varer til USA og Puerto Rico. PostNord er blandt de første internationale postoperatører, der har genoptaget tjenesten for alle kunder, efter at have indført en PDDP-tjeneste (Postal Delivered Duties Paid), som opfylder de nye amerikanske toldkrav, der blev indført i august.
De amerikanske toldregler fjernede de minimis-undtagelsen for import af varer med lav værdi. Ifølge de nye regler, skal der nu betales told af varer til en værdi af under 800 USD, mens gaver mellem privatpersoner til en værdi under 100 USD samt breve og personlig korrespondance fortsat er undtaget og ikke kræver tolddeklaration.
”Vi har inden for den korte tidsramme arbejdet intensivt med at tilpasse vores tjenester, så de opfylder de nye amerikanske krav, fordi både enkeltpersoner og virksomheder sætter stor pris på denne service. Vi har testet løsningen med en lille gruppe kunder og er nu glade for at kunne gøre den tilgængelig for alle, der sender varer til USA og Puerto Rico, særligt med Black Friday og julesæsonen for døren”, siger Björn Bergman, Head of Group Brand and Communication i PostNord.
Læs også: DSV's integration af Schenker kører i højt gear
Næsten alle varer, der indføres i USA og Puerto Rico, er i henhold til de nye regler nu underlagt importafgifter, der skal betales, inden forsendelsen ankommer. Den nye procedure betyder, at PostNord håndterer disse afgiftsudlæg på afsenderens vegne, sikrer rettidig betaling og sørger for, at der ikke opkræves yderligere gebyrer hos modtagerne ved levering. De amerikanske toldmyndigheder kræver nu mere detaljerede oplysninger fra afsenderen, hvilket betyder, at der skal foreligge nøjagtige elektroniske toldoplysninger på bestillingstidspunktet. Det omfatter varebeskrivelser, deklareret værdi, oprindelsesland og andre vigtige forsendelsesoplysninger.
For at leve op op til disse nye krav har PostNord indført opdaterede online-tjenester til direkte betalende kunder. Det gør det nemt at indtaste toldoplysninger, se automatisk beregnede afgifter og betale alle relevante gebyrer direkte ved kassen. Fakturakunder vil fortsat kunne håndtere deres forsendelser via PostNords forretningssystemer og faktureres efter afsendelse baseret på det endelige toldbeløb, der er betalt til US Customs and Border Protection (CBP).
Kilde: PostNord
/ PiB
